PROBLEMATYCZNOŚĆ ROZWOJU CZŁOWIEKA W OBSZARZE EDUKACJI I KULTURY WSPÓŁCZESNEJ. SOCJOPEDAGOGICZNE SZKICE POLEMICZNE
red.nauk.AGATA RZYMEŁKA-FRĄCKIEWICZ, red.nauk.TERESA WILK
Wydawnictwo: WYDAWNICTWO EDUKACYJNE AKAPIT
Cena: 45.90 zł
41.31 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-63955-85-4
306 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020
Polecając pracę zbiorową pt. "Problematyczność rozwoju człowieka w obszarze edukacji i kultury współczesnej. Socjopedagogiczne szkice polemiczne" należy zwrócić uwagę na to, że Agata Rzymełka-Frąckiewicz i Teresa Wilk, będące jej redaktorkami naukowymi, przyjęły - formułując strukturę książki - założenie, iż funkcjonowanie jednostki w perspektywie minionych stuleci zawsze było wyznaczone wielością czynników, które determinowały możliwości indywidualnego rozwoju oraz kreowania scenariusza życiowego. Czynniki geograficzne, biologiczne, społeczno-kulturowe i ekonomiczne warunkowały zasadniczo możliwości i kierunek rozwoju danej jednostki. Postęp technologiczny i cywilizacyjny sprawił, że i sfera rozwoju społecznego uległa przeobrażeniom, umożliwiając m.in. powszechność edukacji, a tym samym wybór drogi kształcenia i rozwoju. Warto jednak zauważyć, że nawet w krajach, w których zasada powszechności w obszarze edukacji jest realizowana, istnieje szereg nieprawidłowości, które ograniczają pełny i satysfakcjonujący rozwój człowieka. Przyczyn tego stanu należy upatrywać zarówno w globalnych przemianach, szerokiej migracji, a zatem i zjawisku wielokulturowości, w pauperyzacji wielu środowisk społecznych, wadliwej polityce oświatowej nie zawsze dostrzegającej rysujące się potrzeby oraz w czynnikach kulturowych i osobowych ograniczających aspiracje i potrzeby człowieka. Swoistym paradoksem jest fakt, że dysponując takim poziomem rozwoju technologicznego i cywilizacyjnego, tak szerokim rozwojem nauki, nadal w kontekście edukacji oraz możliwości rozwoju indywidualnego pojawia się tak wiele trudności, barier, które skutecznie uniemożliwiają lub ograniczają dążenia znaczącej liczby ludzi. Człowiek coraz częściej "potyka się" o bariery ograniczające jego rozwój. Uwzględniając obecną i rysującą się w perspektywie przyszłości sytuację w obszarze problematyczności rozwoju człowieka, Redaktorki wraz z zespołem Autorów reprezentujących kilka ośrodków akademickich, ukazują w prezentowanej książce wybrane obszary obecne w życiu jednostki, które są doświadczane przez znaczące grupy społeczne, z nadzieją, ale też pilną potrzebą namysłu ich rewizji i kompensacji dla wspólnego dobra. W szczególny sposób kierują uwagę Czytelnika na obszary umożliwiające rozwój jednostki skupiające się wokół edukacji i kultury współczesnej. Warto w tym miejscu wskazać, że formuła pracy zakłada, że każdy temat, w obszarze nauk społecznych - zwłaszcza w zakresie edukacji - winien być analizowany z różnych, ukazujących istotność danego tematu/obszaru, perspektyw rozwoju jednostki. Pomocną w realizacji tego założenia jest interdyscyplinarna kompozycja monografii scalająca bliższe i nieco bardziej odległe dyscypliny, które w każdym przypadku "pracują" na rzecz jakości życia człowieka. Zgromadzone w książce teksty stanowią przykład współczesnego namysłu nad wybranymi przestrzeniami rozwoju człowieka uwikłanego w wielość i różnorodność, z jednej strony uwarunkowań sprzyjających holistycznemu rozwojowi, z drugiej zaś szerokiemu zakresowi czynników/sytuacji, które oswoić może tylko odpowiednio wyedukowana i przygotowana na dynamikę wieloaspektowych przemian jednostka. Prezentowane analizy poszczególnych obszarów ilustrują teorie, aktywności, praktyki, które obejmując pewne wycinki rzeczywistości - nawet jeżeli tylko zasygnalizowane - ujawniają określony potencjał, który odpowiednio scalony tworzy udaną kompozycję/propozycję ukazania perspektywy problematyczności rozwoju człowieka, zarówno w obszarze edukacji, jak i kultury współczesnej. Reasumując, Autorzy poszczególnych tekstów podejmują udaną próbę ukazania własnych przemyśleń/refleksji w zakresie stosowanych rozwiązań sytuacji pedagogicznych, edukacyjnych, wychowawczych i społecznych. W ową przestrzeń pedagogiczno-socjologiczną wpisuje się znacząco kultura/sztuka, ukazując tym samym posiadany potencjał edukacyjno-wychowawczy i wartość emocjonalno-estetyczną, warunkujące pełny i wartościowy rozwój człowieka.
SPIS TREŚCI
Andrzej Radziewicz-Winnicki
Krótka nota bibliograficzna tomu
Agata Rzymełka-Frąckiewicz, Teresa Wilk
Integracja edukacji, kultury i sztuki w nabywaniu umiejętności, doświadczeń
i rozwoju - rozważania wprowadzające
Część I
Rodzinne konteksty wychowania i rozwoju człowieka
Tomasz Sosnowski
Zmiany historyczno-kulturowe i ich znaczenie w rozwoju ojcostwa
Tomasz Bajkowski
Homeostaza systemu rodzinnego - niepowtarzalność jednostki
wartością całej grupy
CZĘŚĆ II
Środowisko szkolne w procesie wychowania i rozwoju
A. Instytucja szkoły - pedagogiczne inklinacje rozwoju młodego pokolenia
Jolanta Szempruch, Joanna Smyła
Wyzwania edukacyjne współczesnego świata a odpowiedzialność
i etyczność działań nauczyciela
Liudmyla Khoruzha
Professional ethics ofthe modern teacher: realities
and transformations
Agata Rzymełka-Frąckiewicz
Współczesna edukacja/szkoła odpowiedzią na społeczne potrzeby
i oczekiwania wobec rzeczywistości i przyszłości
Alina Dworak
Instytucja szkoły wobec wzrastających oczekiwań prozdrowotnych
pokolenia XXI wieku
B. Propozycja rozwiązań i programów edukacyjnych w perspektywie aktualnych
potrzeb edukacyjnych
Inetta Nowosad
Przywództwo i zarządzanie w złożonym środowisku edukacyjnym
Katarzyna Kuziak
Aflatoun -przykład międzynarodowego programu na rzecz rozwoju
dzieci i młodzieży w zakresie edukacji społecznej i finansowej
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Koncepcja sieci i jej edukacyjne zastosowanie w pomnażaniu potencjału
zdrowotnego na przykładzie Schoolfor Health in Europę (SHE)
Katarzyna Beata Winko-Rubio
Wykorzystanie metody storytellingu na lekcjach języka obcego
jako narzędzia edukacyjnego wprowadzającego w świat wartości
- przeplatane opowieściami przykłady z własnej praktyki pedagogicznej
z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej
CZĘŚĆ III
Kultura i sztuka jako obszar modelujący pozytywne funkcjonowanie
społeczne
Anita Stefańska
Przełamywanie barier. Rola aktora z niepełnosprawnością i teatru
terapeutycznego
Agata Matysiak-Błaszczyk
Wybrane rodzaje twórczej aktywności kobiet pozbawionych wolności
Teresa Wilk
Sztuka teatralna jako przekaz/informacja, doświadczenie, refleksja
i inspiracja (rozważania o wychowaniu młodego pokolenia
w perspektywie niepokojącej rzeczywistości - ilustracja w spektaklach:
"Bóg mordu" oraz "Inteligenci")
Magda Bałajewicz
Mowa muzyka" dla każdego? Twórczość Bogusława Schaeffera
we współczesnej przestrzeni (nie) co dziennych możliwości
CZĘŚĆ IV
Środowiskowe i ekologiczne doświadczenia różnych grup wiekowych
Ewa Bielska
Ryzyko ekologiczne jako kategoria dyskursu naukowego
i kultury współczesnej
Krzysztof Czykier
Ludzie starzy w percepcji adolescentów. Środowiskowa analiza
porównawcza
Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Doświadczanie bezradności przez młodzież
Spis autorów tomu
Kod wydawnictwa: 978-83-63955-85-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.