CZASOPRZESTRZEŃ SZKOŁY. CO WARTO WIEDZIEĆ O CZASIE I PRZESTRZENI SZKOŁY
red.nauk.ALICJA KORZENIECKA-BONDAR, red.nauk.ZENON GAJDZICA
Wydawnictwo: WOLTERS KLUWER
Cena: 49.00 zł
38.71 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8246-675-1
332 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
Celem książki jest rozpoznanie roli i znaczenia szkolnej czasoprzestrzeni oraz jej wielowymiarowości. Publikacja ukazuje jej rangę w tworzeniu codziennych interakcji oraz istotność w kreowaniu procesów wychowania i kształcenia, a także optymalizację jej wykorzystania. Autorzy opisują oraz analizują czasoprzestrzeń w kontekście odbywających się w szkole i poza nią zdarzeń oraz procesów edukacyjnych z uwzględnieniem szerokiego kontekstu kulturowego, antropologicznego oraz społeczno-politycznego. Zagadnienia te omawiane są zarówno z perspektywy nauczyciela, dyrektora szkoły, ucznia, jak i rodziców.
Publikacja jest próbą odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
- jakie obowiązują w szkole reguły dotyczące zarządzania wykorzystaniem czasu i przestrzeni?
- czemu lub komu służy w szkolnej codzienności właściwe wykorzystanie czasu i przestrzeni?
- jakie działania są możliwe do podjęcia w zastanej czasoprzestrzeni szkoły?
Książka przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz polityków oświatowych. Zainteresuje również studentów wydziałów pedagogicznych.
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
CZĘŚĆ I
CZASOPRZESTRZEŃ SZKOŁY - ŹRÓDŁA ODCZYTAŃ KATEGORII
Jarosław Gara
ROZDZIAŁ 1. PROMETEUSZ I EPIMETEUSZ - ARCHETYPY EGZYSTENCJALNYCH
NASTAWIEŃ POZNAWCZYCH JAKO WZORCE NASTAWIEŃ EDUKACYJNYCH
1. Przesłanki symbolicznej antycypacji archetypów
nastawień poznawczych
2. Symboliczne figury Prometeusza i Epimeteusza - heurystyka prospektywnych i
retrospektywnych nastawień poznawczych
3. Mitograficzne przesłanki prometejskiego archetypu "Wprzód-Myślącego", który warunkuje dobrą/lepszą przeszłość
4. "Sytuacja podstawowa" i "męstwo bycia" formacyjnego wzorca "Wprzód-Myślącego"
5. Wzorzec formacji wychowawczej symbolizowany w figurze "Wprzód-Myślącego"
6. Mitograficzne przesłanki epimetejskiego archetypu "Wstecz-Myślącego", który
warunkuje złą/gorszą przyszłość
7. "Zła wiara" i "rytuały interakcyjne" formacyjnego wzorca "Wstecz-Myślącego"
8. Wzorzec formacji wychowawczej symbolizowany w figurze "Wstecz-Myślącego"
9. Heurystyczna wartość mitologicznych figur Prometeusza i Epimeteusza jako symbolika formacyjnej sprawczości edukacji
Bibliografia
Inetta Nowosad
ROZDZIAŁ 2. KSZTAŁTOWANIE KULTURY SZKOŁY W ASPEKCIE CZASU I PRZESTRZENI
1. Związek kształtowania kultury z poprawą pracy szkoły
2. Restrukturyzacja a rekulturacja
3. Wymiar temporalny w kształtowaniu kultury szkoły
4. Podsumowanie
Bibliografia
Justyna Nowotniak
ROZDZIAŁ 3. KULTURA SZKOŁY A PRZESTRZEŃ. KATEGORIALNA TOPOGRAFIA
BEZ AMBICJI TWORZENIA MAPY
1. Ukształtowanie i rzeźba terenu - obecność punktów charakterystycznych
2. Kultura wizualna szkoły jako przedmiot badań nauczycieli
3. "Miejsce" i "przestrzeń" jako kategorie badawcze - pedagogika miejsca
4. Czas przestrzeni, czyli pandemiczne przewartościowania - uwagi wstępne
5. Nagląca potrzeba ewaluacji kultury szkoły, czyli zaproszenie praktyków do rozmowy - zamiast zakończenia
Bibliografia
CZĘŚĆ II
CZASOPRZESTRZEŃ SZKOŁY - SZKOŁA W CZASOPRZESTRZENI
Urszula Wróblewska
ROZDZIAŁ 4. CZAS ZATRZYMANY W PRZESTRZENI SZKOLNEJ
1. Wprowadzenie
2. Przestrzeń budynku szkolnego, czyli o tym, co "mówią mury"
3. Budowa szkoły w czasach epidemii gruźlicy - krótkie studium przypadku przedwojennej szkoły
4. Przestrzeń historii ukrytej, czyli o innych formach zatrzymania czasu w
szkole
5. Podsumowanie
Bibliografia
Zenon Gajdzica
ROZDZIAŁ 5. CZAS I PRZESTRZEŃ JAKO CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE EDUKACJĘ
WŁĄCZAJĄCĄ UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI - RÓŻNE OBRAZY SZKOŁY
1. Wprowadzenie
2. Przestrzeń w edukacji uczniów z niepełnosprawnościami
3. Czas w edukacji uczniów z niepełnosprawnościami
4. Definiowanie i postrzeganie edukacji włączającej - perspektywa przestrzeni i czasu oraz koncepcji szkoły
5. Zakończenie
Bibliografia
Marta Kowalczuk-Walędziak
ROZDZIAŁ 6. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA NAUCZYCIELI JAKO IMPULS DO (RE)KONSTRUKCJI CZASOPRZESTRZENI SZKOŁY
1. Wprowadzenie
2. Podstawy teoretyczne badania
3. Metoda i materiał
4. Wyniki badania
5. Dyskusja wyników badania i wnioski
6. Podsumowanie
Bibliografia
Alicja Korzeniecka-Bondar
ROZDZIAŁ 7. CZASOPRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ W OKRESIE PANDEMII KORONAWIRUSA
- DOŚWIADCZENIA STUDENTÓW STUDIÓW NAUCZYCIELSKICH
1. Wprowadzenie
2. Metoda
3. Rezultaty badań
4. Szkolne wzory i zasady postrzegania czasoprzestrzeni
5. Zamiast zakończenia
Bibliografia
CZĘŚĆ III
JAK KSZTAŁTOWAĆ CZASOPRZESTRZEŃ SZKOŁY - INSPIRACJE
Rozalia Ligus
ROZDZIAŁ 8. O PRZEOCZONYCH PRZESTRZENIACH W UCZENIU SIĘ PRZEZ POSZERZANIE
1. Społeczno-kulturowy kontekst rozwoju małych, niepublicznych szkół
po 1989 r.
2. Perspektywy teoretyczne - czasoprzestrzeń i ekspansywne uczenie się
3. "Niepubliczna, mała szkoła w środowisku wielkomiejskim" - projekt badawczy, pole problemowe i przedzałożenia
4. "Współdziałalność" i "przestrzeniotwórczość" - wybrane wyniki badań
i ich interpretacja
5. O przeoczonych, a możliwych przestrzeniach ekspansywnego uczenia się
- "Każdy widzi to, co wie..."
6. Podsumowanie
Bibliografia
Beata Zamorska, Kinga Długa, Grzegorz Kotłowski
ROZDZIAŁ 9. JAK ODKRĘCIĆ "DIALOGICZNY SŁOIK" W SZKOLE? CHRONOTOPOWE
KSZTAŁTOWANIE RELACJI DIALOGOWYCH W EDUKACJI
1. Wprowadzenie
2. Ramy teoretyczno-metodologiczne
3. GRZEGORZ: LEKCJE JĘZYKA POLSKIEGO. "Myśleć literaturą"
4. KINGA: ODYSEJA UMYSŁU. "Masz tę moc, czyli siła płynąca z dialogu"
5. Chronotopowe pogranicze
6. Chronotop profesjonalny
7. Organizacja ram chronotopowych
8. Konkluzja
Bibliografia
Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat
ROZDZIAŁ 10. PYTANIA O TWÓRCZY KLIMAT W CZASOPRZESTRZENI SZKOŁY
1. Wprowadzenie
2. Klimat dla twórczości i tworzenia jako kategoria badań zorientowanych praktycznie (lokalnie)
3. Zakończenie
Bibliografia
Krzysztof Tomanek, Kalina Kukiełko
ROZDZIAŁ 11. POSZUKIWANIE NOWYCH PRZESTRZENI (DLA) EDUKACJI. IDEA TOZALEŻYZMU
JAKO PRZYKŁAD WSPÓŁCZESNEJ PERSPEKTYWY POZNAWCZEJ MŁODZIEŻY
1. Wprowadzenie
2. McLuhan i szkolna klasa bez granic
3. Tozależyzm w pigułce
4. Podsumowanie
Bibliografia
AUTORZY
Kod wydawnictwa: 978-83-8246-675-1
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.