Cena po rabacie to najniższa cena z 30 dni przed obniżką
POLSKI SYSTEM SZKOLNY PO ROKU 1989 W KRĘGU DEMOKRATYZACJI CENTRALIZACJI ORAZ KOMERCJALIZACJI
RAFAŁ PLĄSEK
Wydawnictwo: UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Cena: 44.90 zł
40.41 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-235-6292-4
stron: 180
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2024
Zagadnienie przemian zachodzących w polskiej szkole od wielu lat nie traci na aktualności, nie zbliżając się do choćby częściowego badawczego nasycenia. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości edukacyjnej „reforma goni reformę”, nowelizacje przyjmowane są w tempie ekspresowym i trudno oczekiwać, by inaczej działo się w najbliższej przyszłości. Zawarte w niniejszej książce analizy – poświęcone przedstawieniu zmian, jakie zachodziły w polskiej szkole w ciągu ponad trzydziestu minionych lat – podporządkowane zostały ideom, które – zdaniem autora – niejednokrotnie stały u podstaw konstruowania i rekonstruowania systemowych rozwiązań: mowa o demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I. Demokratyzacja, centralizacja i komercjalizacja
jako płaszczyzny analiz edukacyjnych
1. Rozważania o naturze współczesnych demokracji
1.1. Wolność, równość i sprawiedliwość w fi lozofi i społecznej
1.2. Demokracja liberalna
1.3. Modele państwa opiekuńczego jako podstawa rozważań
o współczesnych odmianach demokracji liberalnej
1.4. Modele demokracji liberalnej
1.5. Demokratyzacja
1.6. Demokratyzacja systemu szkolnego
2. Pomiędzy centralizacją a decentralizacją
3. Komercjalizacja jako jeden z postulatów neoliberalnych
3.1. Neoliberalizm i jego społeczne implikacje
3.2. Zagadnienia prywatyzacji i komercjalizacji jako postulaty
(neo)liberalne
ROZDZIAŁ II. Dobra publiczne i prywatne a kontekst
edukacyjny
1. Dobro publiczneb– dobro prywatne
1.1. Klasyczna teoria dóbr publicznych
1.2. Rywalizacyjność oraz wykluczalność
1.3. „Zatorowość”
1.4. Zawodności państwa i rynku
1.5. Dobro publiczne w ujęciu prawno-administracyjnym
1.6. Rozstrzygnięcie podstawowych charakterystyk
2. Edukacjab– między dobrem publicznym a prywatnym
ROZDZIAŁ III. Rozważania o metodzie
1. Rola wyboru stanowiska badawczego
2. Struktura procesu badawczego
ROZDZIAŁ IV. Przeobrażenia polskiego szkolnictwa w świetle
procesów demokratyzacji, centralizacji i komercjalizacji
1. Struktura systemu szkolnego
1.1. Przemiany struktury systemu szkolnego
1.2. Miejsce placówek niepublicznych w systemie szkolnym
2. Relacja szkoły, samorządu oraz administracji centralnej
2.1. Szkoła a samorząd terytorialny
2.2. Szkoła w relacji z administracją centralną
2.3. Pozycja i kompetencje dyrektora szkoły
3. Instytucje i procedury demokratyczne
3.1. Dostęp do systemu
3.2. Demokratyczne treści systemu szkolnego
3.3. Alternatywne formy i programy nauczania
3.4. Przedstawicielstwo
4. Elementy finansowania systemu szkolnego
5. Podsumowanie i wnioski
5.1. Przemiany w zakresie demokratyzacji i centralizacji
5.2. Komercjalizacja systemu
5.3. Przemiany polskiego systemu szkolnego w perspektywie
teorii dóbr
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i schematów
Kod wydawnictwa: 978-38-235-6292-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.