Dodano produkt do koszyka

Promocja

OPINIA PUBLICZNA ELEMENTY TEORII I PRAKTYKI POLITYCZNEJ

OPINIA PUBLICZNA ELEMENTY TEORII I PRAKTYKI POLITYCZNEJ

EUGENIUSZ MŁYNIEC

Wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK

Cena: 67.90 zł 61.11 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8019-300-0

722 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2015

Drogi Czytelniku, książka, która trafiła do Twoich rąk, traktuje o fenomenie opinii publicznej. Niewiele jest zjawisk, które budziłyby aż takie namiętności zarówno wśród polityków, jak i uczonych. Tym bardziej że opinia publiczna interesuje nie tylko politologów, socjologów, prawników, historyków, ale także specjalistów zajmujących się marketingiem czy public relations. Zainteresowanie nią rośnie szczególnie w czasie kampanii politycznych. Książka nie tylko prezentuje dyskusje, które pochłaniają badaczy tego zjawiska, i pojęcia, którymi opisuje się opinię publiczną, ale także odpowiada na wiele pytań dotyczących tego, czym ona jest, na czym polegają nietrafione sondaże i jak można nimi manipulować. Jeżeli słyszymy w jednym serwisie informacyjnym o opinii publicznej, a w drugim o opinii społecznej, to czy mowa jest o tym samym, czy też o dwóch różnych zjawiskach? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w tej książce.

SPIS TREŚCI

WstępRozdział IWprowadzenie - historia badań i organizacji rynku opiniipublicznej1.1. Badania statystyczne - pierwsze kroki1.2. Początek profesjonalnych badań1.3. Koncerny prasowe i medialne wkraczają na rynek pollingowy1.4. Badania w Europie Środkowej i Wschodniej po 1945 roku1.5. Polskie drogi pollingu1.6. OBOP - przeciera szlaki1.7. CBOS - droga do wiarygodności1.8. "Główni gracze na rynku pollingowym"1.9. Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania badaczy i badańopinii publicznej1.9.1. Pierwsze inicjatywy regulacji rynku pollingowego1.9.2. Działania na Starym Kontynencie1.9.3. Polski rynek pollingowy1.9.4. Publiczny charakter wyników badań opinii publicznejCzęść pierwszaTeoretyczne dyskusje wokół pojęcia i zjawiska opinii publicznejRozdział IIOpinia publiczna problem: lingwistyczny (semantyczny) czy politologiczny?2.1. Opinia publiczna aspekt semantyczny2.2. Informacja - źródło władzy2.3. Substytut opinii publicznej w okresie średniowieczna - reputacja2.4. Publiczny wymiar opinii2.5. Opinia publiczna - język nauki, mediów i "ulicy"2.6. Rozwój pojęcia, jak i zjawiska opinii publicznej2.7. Czynniki wpływające na ewolucję opinii publicznej2.8. Etapy rozwoju opinii publicznejRozdział IIIPojęcie opinii publicznej3.1. Podstawy koncepcji opinii publicznej3.2. Obszary kontrowersji3.3. Opinia publiczna, jako wynik uzewnętrzniania3.4. Suwerenność opinii3.5. Funkcje opinii publicznejRozdział IVOpinia społeczna a opinia publiczna - teoretyczne źródła zjawiska4.1. Spory terminologiczne i metodologiczne4.2. Uwarunkowania i ich wpływ na powstanie opinii publicznej4.3. Związek opinii publicznej z władzą polityczną4.3.1. Refleksja E. Noelle-Neumann, dotycząca związków władzyz opinią publiczną4.3.2. Opinia publiczna i władza w uwagach Ortegi y Gasseta4.4. Wolność - upodmiotowienie społeczeństwa4.5. Czy jest, o co "kruszyć kopie" - sens sporów o treść pojęcia?Rozdział VSpór o wielość opinii publicznych5.1. Opinia publiczna czy opinie publiczne?5.1.1. Stanowisko emergentne (syntetyczne)5.1.2. Koncepcja analityczna5.1.3. Opinia publiczna, jako "dominujący głos" politycznej publiczności5.2. Próba "poukładania" zjawiska opinii publicznej przezS. Michalczyka i B. Ociepkę5.2.1. Koncepcja przestrzenna5.2.2. Pasywna i aktywna opinia publiczna5.2.3. Poziomy procesu opiniotwórczego według B. Ociepki5.3. Koncepcja ukrytej opinii publicznej V. O. Key‘-a5.4. Koncepcja opinii publicznej G. Sartoriego i Ch. Tylora5.5. Alternatywna opinia publicznaRozdział VIKoncepcje powstania i rozwoju opinii publicznej na gruncie naukspołecznych6.1. Naturalne procesy komunikacyjne6.2. Socjologiczne spojrzenie na opinię publiczną6.3. Opinia publiczna a psychologia6.4. Politolodzy a zjawisko opinii publicznej6.5. Kulturowe źródła powstania opinii publicznejRozdział VIILiberalne i konserwatywne ujęcie opinii publicznej7.1. Koncepcja dotycząca roli opinii publicznej7.2. Ujęcie liberalne opinii publicznej7.3. Ujęcie konserwatywne7.4. Liberalna i konserwatywna opinia publiczna - źródło frustracjibadaczyRozdział VIIIMiędzynarodowa i europejska opinia publiczna8.1. Spór o treść zjawiska8.2. Znaczenie komunikacji dla międzynarodowej opinii publicznej8.3. Problemy z metodologią badań międzynarodowej opinii publicznej8.4. Zainteresowania międzynarodowej opinii publicznej8.5. Europejskie i międzynarodowe ośrodki i projekty pollingowe8.6. Koncerny informacyjne na rynku medialnymCzęść drugaPodmioty opinii publicznejRozdział IXPubliczność, widownia, audytorium, masa, tłum, zbiorowość odbiorcza9.1. Kontrowersje wokół fenomenu publiczności i głównych zbiorowychaktorów9.2. Masa - charakterystyka problemu9.2.1. Masa, jako ilość9.2.2. Masa - aspekt merytoryczny - treść zjawiska9.2.3. Masa, jako struktura emocjonalna9.3. Publiczność - zjawisko i pojęcie9.3.1. Rodzaje i typologia publiczności9.3.2. Kryteria podziału publiczności - propozycje T. Goban-Klasa9.3.3. Kryteria postrzegania publiczności9.4. Koncepcja teoretyczna Heinza Bonfadelliego9.4.1. Poziomy aktywności odbiorczej publiczności według FrankaA. Biocci9.4.2. Czynniki wpływające na reakcje publiczności9.5. Widownia9.6. Audytorium9.7. Tłum9.8. Relacje zachodzące pomiędzy publicznością, masą, tłumem i audytorium9.8.1. Masa a publiczność9.8.2. Publiczność a tłum9.8.3. Audytorium a publicznośćRozdział XIndywidualni i grupowi kreatorzy opinii publicznej10.1. Indywidualni kreatorzy10.1.1. Przywódcy i autorytety (prywatne i publiczne)10.1.2. "Nadworni pisarze" - speechwriterzy10.1.3. Dziennikarze10.1.4. Politycy10.2. Opinia publiczna a podziały socjopolityczne społeczeństwa10.2.1. Środowiska lokalne10.2.2. Grupy interesu10.3. Media10.3.1. Rozwój rynku medialnego10.3.2. Media a opinia publiczna10.4. Główni aktorzy na scenie medialnej10.4.1. Prasa10.4.2. Radio10.4.3. Telewizja10.4.4. Internet10.5. "Efekt medialny" w badaniach pollingowychRozdział XIOpinia publiczna w przestrzeni politycznej11.1. Opinia publiczna a marketing polityczny11.1.1. Firmy pollingowe skazane na marketing11.2. Opinia publiczna a kultura polityczna11.3. Opinia publiczna a socjalizacja11.4. Opinia publiczna (społeczna) a public relations11.5. Opinia publiczna a propaganda11.6. Opinia publiczna a komunikacja11.6.1. Istota relacji pomiędzy komunikacją a opinią publiczną11.6.2. Kodowanie i dekodowanie informacji w procesie komunikacyjnym11.6.3. Paralelność rozwoju komunikacji i opinii publicznej (społecznej)- teoria M. McLuhana na gruncie politologicznymCzęść trzeciaUwarunkowania funkcjonowania opinii publicznejRozdział XIIKoncepcje teoretyczne analityczne i probabilistyczne zachowańpubliczności politycznej12.1. Hadleya Cantrila Prawa Opinii Publicznej12.2. Agenda-setting12.3. Koncepcja geatekeepera Kurta Levina12.4. "Spirala milczenia" Elizabeth Noelle-Neuman12.5. Kaskadowy model opinii publicznej K. Deutscha12.6. Koncepcja V.O. Key‘-a "systemu zapór"12.7. Teoria dysonansu poznawczego Leona Festingera12.8. Teoria perswazji - "hierarchii efektów" Michaela Raya12.9. Falowanie opinii publicznej12.10. Idealny model opinii publicznej W. Schulza12.11. Analiza teorii kultywacji12.12. Zasady aktywności politycznej Frasera SaeitlaRozdział XIIIStruktura opinii publicznej i zjawiska jej towarzyszące13.1. Opinia publiczna a świadomość polityczna13.2. Opinia publiczna a wartości13.3. Opinia publiczna a postawy13.4. Opinia publiczna a prawda13.5. Opinia publiczna a zjawiska irracjonalne (stereotypy, mity, fobie)Rozdział XIVRola opinii publicznej w systemach politycznych14.1. Dyskusje wokół zjawiska14.2. Przesłanki formalne i aksjologiczne14.3. Obecność opinii publicznej w systemach demokratycznych14.4. Opinia publiczna towarzysząca demokracji14.5. Opinia publiczna budująca demokrację i społeczeństwo obywatelskie14.6. Zaufanie obywateli do państwa i państwa do obywateli14.7. Problem z poziomem kompetencji opinii publicznej14.8. "Rządy opinii publicznej"14.9. Możliwości kreacyjne opinii publicznej14.10. Co jest w stanie zaktywizować opinię publiczną?14.11. Opinia publiczna - społeczeństwo deliberacyjne14.12. Legitymizacyjna funkcja opinii publicznej14.13. Delegitymizacyjna funkcja opinii publicznej14.14. Znaczenie opinii publicznej14.15. "Patologie demokracji" versus demokracja14.16. Opinia publiczna w systemach niedemokratycznych14.16.1. Autokratycznych14.16.2. Praktyczny wymiar obecności opinii publicznej w systemachniedemokratycznychRozdział XVPropaganda i techniki propagandowe15.1. Powtarzanie15.2. Publiczność odziedziczona15.3. Niezwykłości przekazu15.4. Plotka i pogłoska15.5. Moda15.6. Symbole15.7. Kłamstwo i fałszerstwo15.8. Naznaczanie - etykietowanie15.9. Autorytety15.10. Bezpośredniość i pośredniość15.11. Metoda lingwistyczna15.12. Działania propagandoweRozdział XVIPieniądze a badania opinii publicznej16.1. Jak obliczane są koszty badań - wywiadów?16.2. Pieniądze angażowane w badania opinii publicznej na świecie16.3. Pieniądze w działalności firm pollingowych w Polsce16.4. Pieniądze - polityczne paliwoRozdział XVIIEtyczny wymiar badań opinii publicznej17.1. Kryteria moralne, stanowiące o pracy badaczy i instytucji badających17.2. Wybieramy metodologię, metody i narzędzia badawcze17.3. Organizacja badań (tematyka badań, dobór próby, budowa narzędzibadawczych, aranżacja badań)17.4. Postawy etyczne prowadzących badania17.5. Czy ankieterzy mogą być nieuczciwi?17.6. Dewiacyjne typy osobowości ankieterów17.7. Pytania i dylematy badacza opinii publicznej17.8. Etyczny wymiar politycznej publiczności - obszar refleksji i zadumyRozdział XVIIIManipulacje opinią publiczną18.1. Istota i źródła zjawiska manipulacji18.2. Sposoby manipulacji - systematyka - metodologia18.3. "Zmiany" zastosowane przy okręgach wyborczych18.4. Manipulowanie systemami liczenia głosów18.5. Manipulacyjna dyskredytacja przeciwnika politycznego18.6. Manipulacja - oszustwo18.7. Eskalacja zjawiska manipulacji - oszustwo w procesie badawczym18.8. Pseudowydarzenia - manipulujemy wymyślonymi faktami18.9. "Łapaj złodzieja", czyli manipulowanie manipulacjami18.10. Spin doktorzy18.11. Manipulacje warunkowane poziomem represywności systemupolitycznego18.11.1. Manipulacje reżimów totalitarnych18.12. Manipulacje badaniami opinii publicznej18.12.1. Manipulacje sondażami opinii publicznej18.12.2. Manipulacje na etapie przygotowywania badań18.12.3. Manipulacje grupą badawczą18.12.4. Manipulacje pytaniami (konstrukcją, kolejnością zadawania)18.12.5. Manipulacje w trakcie prowadzenia badań18.12.6. Manipulacje wynikami18.13. Media, jako uczestnik manipulacji opinią publicznąCzęść czwartaBadania empiryczneRozdział XIXMetodologia badań19.1. Refleksja nad zakresem pojęć: metodologia, metoda i technika19.2. Badania uniwersyteckie a badania sondażowe opinii publicznej -różnice19.3. Kanony pracy pollerskiej G. Gallupa19.4. Badania surveyowe a badania pollingoweRozdział XXSondaże opinii publicznej - zabawa czy naukowa probabilistyka20.1. Sondaże, jako podmiot i przedmiot politycznych oraz naukowychkontrowersji20.2. Metody i techniki badawcze wykorzystywane w sondażach20.3. Rola sondaży opinii publicznej20.4. Zjawisko "bandwagon effect" "unerdog effect"20.5. Wiarygodność sondaży opinii publicznej21.6. Interpretacja wyników badań21.7. Znaczenie badań opinii publicznej21.8. Badania psychograficzne21.9. Sondaże - opinia czy próba opinii?21.10. Błędy występujące w badaniach opinii publicznej21.11. Praktyczny wymiar popełnianych błędów związanych z badaniamiopinii publicznej21.12. "Efekt ankieterski"21.13. Środki poprawy jakości badań21.14. Pilotaż21.15. Faza zasadnicza badańRozdział XXIMetody doboru próby w badaniach opinii publicznej i rodzaje błędów21.1. Rodzaje błędów związanych z próbą badawczą21.2. Metody ilościowe i jakościowe21.3. Podmioty badane21.4. Operaty losowania: cechy, własności niezbędne i pożądane21.5. Sposoby (techniki) doboru próby21.5.1. Techniki losowego doboru próbyRozdział XXIIZasady budowy narzędzi badawczych - wywiad i ankieta22.1. Wywiady22.1.1. Wywiad kwestionariuszowy (face to face)22.1.2. Struktura kwestionariusza wywiadu22.1.3. Cele, fazy i elementy aranżacji badań22.1.4. Etapy przygotowań do przeprowadzenia badań opartycho kwestionariusz wywiadu22.1.5. Etapy pracy ankietera (ki)22.2. Ankieta22.2.1. Ankieta - kwestionariusz ankiety22.2.2. Kryteria porównań wywiadu i ankiety22.3. Budowa pytań w badaniach społecznych22.3.1. Zasady formułowania i budowy pytań22.3.2. Reguły dotyczące formułowania pytań22.3.3. Rodzaje i formy pytań stosowanych w kwestionariuszachbadawczych23.3.4. Pytania otwarte22.3.5. Zasady opracowania klucza do pytań otwartych22.3.6. Pytania metryczkowe22.3.7. Pytania stawiane techniką picturatywną (obrazkową - graficzną)Rozdział XXIIIMetody badawcze - skalogramy23.1. Skalogramy (scale analysis)23.2. "Zindywidualizowana skala kłopotów" (self-anchoring strivingscale)23.3. Skala intensywności uczuć (stosowana m.in. przez InstytutGallupa)23.4. Metoda pomiaru przynależności warstwowej Stuarta M. Chapina23.5. Skalogram Rensisa Likerta23.6. Skalogram Emory Bogardusa - dystansu społecznego23.7. "Dyferencjał semantyczny"23.8. Skalogram Luisa L. Thurstone‘-a23.9. Analiza skalogramowa Luisa GuttmanaRozdział XXIVTechniki prowadzenia badań24.1. Sondaż komputerowy CAPI (Computer Aided Personal Interview)24.2. Badania telefoniczne (Computer Assisted Terlephone Interview -CATI) wkraczają na rynek24.2.1. Organizacja badań telefonicznych24.2.2. Techniczne aspekty badań telefonicznych24.2.3. Część organizacyjna24.2.4. Część programowa24.2.5. Wady i zalety metody wywiadu telefonicznego24.3. Badania panelowe i trackingowe24.3.1. Badania trackingowe24.3.2. Badania panelowe24.4. Badania telemetryczneRozdział XXVBadania jakościowe25.1. "Sondaż deliberacyjny" i "Informacja i wybór"25.2. Informacja i wybór25.3. Zogniskowany wywiad grupowy (FGI Focus Group Interview)25.4. Obserwacja (terenowa) - badania etnograficzne25.5. Indywidualny Wywiad Pogłębiony (Individual in-Depth Interview,IDI)25.6. Metoda delficka25.7. "Burza mózgów" (brainstorming)25.8. Skalowanie wielowymiarowe MDS (Multidimensional Scaling)25.9. Analiza Skupień (Cluster Analysis)25.10. Chiński Portret25.11. Analiza danych zastanych (Desk research)25.12. Collage25.13. Test Niedokończonych Zdań25.14. Copy TestZakończenieBibliografiaSpis rysunkówSpis schematówSpis wykresówPublic Opinion - elements of political theory and practice(Summary)

Kod wydawnictwa: 978-83-8019-300-0

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl