KAPITAŁ LUDZKI W DOBIE SYTUACJI KRYZYSOWYCH
JACEK DZIWULSKI, KRYSTYNA WOJCIECHOWSKA
Wydawnictwo: POLITECHNIKA LUBELSKA
Cena: 54.90 zł
49.41 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7947-494-3
130 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
Kapitał ludzki to nie tylko element konieczny do funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale też zasób istotnie wpływający na jakość wytwarzanych przez nie produktów i usług, wprowadzanych innowacji czy też modyfikacji technologicznych. Dzięki właściwej aktywizacji potencjału kapitału ludzkiego przedsiębiorstwo tworzy swoją tożsamość, pozycję rynkową i przewagę konkurencyjną. Kapitał ludzki jako zjawisko złożone i dynamiczne jest kształtowany przez wiele różnorodnych czynników. Do ważnych należą m.in.: klimat organizacyjny, zaufanie, zaangażowanie w pracy i stres. Relacje klimatu organizacyjnego z zaufaniem, zaangażowaniem, czy stresem kształtują kapitał ludzki w organizacji wpływając na wartość dodaną organizacji, a także na pozycję organizacji w otoczeniu rynkowym w procesie budowania przewagi konkurencyjnej zarówno w sprzyjających okolicznościach jak i w sytuacji kryzysu. Poznanie powiązań pomiędzy klimatem organizacyjnym, zaufaniem, zaangażowaniem i stresem może przyczynić się do lepszego zrozumienia jego roli w funkcjonowaniu każdej organizacji w różnych okolicznościach, w tym również w sytuacji kryzysu. Doświadczeniem sytuacji kryzysowej jest pandemia COVID-19, która w sposób szczególny i dotąd niespotykany wpływa na działanie wielu organizacji i przedsiębiorstw w świecie, a co za tym idzie i w naszym kraju. Co więcej, przepisy Głównego Inspektora Sanitarnego spowodowały zmiany procedur środowiska pracy wszystkich organizacji i przedsiębiorstw w Polsce. Specyfika i powszechność wpływu COVID-19 na funkcjonowanie organizacji i przedsiębiorstw wskazuje na potrzebę podjęcia analiz zagadnienia kapitału ludzkiego w sytuacji pandemii. Klimat organizacyjny, zaufanie, zaangażowanie i stres w sytuacji pracy jako istotne elementy kapitału ludzkiego, stanowią przedmiot prezentowanych badań. Podmiotem są pracownicy przedsiębiorstw publicznych sektora MŚP. Podmioty tego sektora są bardzo ważną gałęzią gospodarki, np. ochrona zdrowia, edukacja, administracja centralna czy lokalna. Realizowane przez nich usługi są niezbędne dla realizowania wszystkich procesów gospodarczych i społecznych, które występują.
Problem badawczy podjęty w pracy sformułowano następująco: Jak kształtuje się kapitał ludzki w publicznych przedsiębiorstwach sektora MŚP w sytuacji kryzysowej spowodowanej pandemią COVID-19? Celem prezentowanych badań jest poznanie dynamiki znaczących elementów kształtujących kapitał ludzki, jakimi są: klimat organizacyjny, zaufanie, zaangażowanie i stres - w sytuacji pandemii oraz ich wzajemnych powiązań.
SPIS TREŚCI
Streszczenie
Summary
Wprowadzenie
1. Charakterystyka kapitału ludzkiego
1.1. Istota kapitału ludzkiego
1.2. Założenia kulturowe, normy i wartości a proces transformacji wiedzy
2. Wybrane elementy kapitału ludzkiego
2.1. Kultura organizacyjna jako zasadniczy kontekst kapitału ludzkiego
2.2. Klimat organizacyjny
2.2.1. Analiza wpływu charakterystyk i cech personalnych
pracowników na zjawisko klimatu organizacyjnego
2.2.2. Obszar badań klimatu organizacyjnego jako zjawisko stresu
i wypalenia zawodowego
2.3. Zaufanie organizacyjne
2.4. Zaangażowanie w pracę
3. Kryzys i stres w pracy
3.1. Istota sytuacji kryzysowej
3.2. Stres sytuacyjny w pracy
4. Metodologia badań
4.1. Problematyka i hipotezy badawcze
4.2. Metoda i narzędzia badawcze
4.3. Grupa badana
5. Analiza wyników badań empirycznych
5.1. Klimat organizacyjny w publicznych przedsiębiorstwach sektora MŚP podczas pandemii COVID-19
5.1.1. Klimat organizacyjny i jego wymiary w kontekście psychospołecznym
5.1.2. Klimat organizacyjny i jego wymiary - uwarunkowania organizacyjne
5.2. Stres pracy w przedsiębiorstwach publicznych sektora MŚP podczas pandemii COVID-19
5.2.1. Stres pracy w kontekście psychospołecznym
5.2.2. Stres w pracy - uwarunkowania organizacyjne
5.2.3. Stres pracy a klimat organizacyjny
5.3. Zaufanie organizacyjne w publicznych przedsiębiorstwach sektora MŚP podczas pandemii COVID-19
5.3.1. Zaufanie w kontekście psychospołecznym
5.3.2. Zaufanie - uwarunkowania organizacyjne
5.3.3. Zaufanie a klimat organizacyjny
Wnioski
Uwagi końcowe
Bibliografia
Kod wydawnictwa: 978-83-7947-494-3
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.