FAKE NEWS GENEZA, ISTOTA, PRZECIWDZIAŁANIE
KLAUDIA ROSIŃSKA
Wydawnictwo: PWN
Cena: 59.90 zł
50.32 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-01-21910-9
303 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
Jak przeciwdziałać dzisiejszemu kryzysowi zaufania do mediów?
Choć rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości, zwanych fake newsami, jest obecnie powszechnym i bardzo niebezpiecznym problemem, wciąż nie udało się opracować skutecznych metod przeciwdziałania mu. Częściowo może wynikać to z faktu, że dotąd skupiano się głównie na analizie skutków i mechanizmów rozpowszechniania zjawiska fake newsów, a nie jego genezy.
Publikacja Klaudii Rosińskiej poszerza dotychczasową perspektywę badawczą o ten stosunkowo nowy obszar, koncentrując się na ukazaniu fake newsów jako elementu szerszych procesów związanych z przekazywaniem i odbiorem informacji.
Autorka rozważa między innymi:
Jak można zdefiniować i sklasyfikować zjawisko fake newsów?
Jakie czynniki technologiczne i psychologiczne wpływają na występowanie fake newsów na bezprecedensową skalę?
W jaki sposób zjawisko fake newsów było badane dotychczas?
Dlaczego obecne sposoby rozwiązania problemu dezinformacji są mało skuteczne?
W jaki sposób dziennikarze oraz indywidualni odbiorcy wpływają na skalę fałszywych przekazów w mediach i co możemy zrobić, by naprawić sytuację?
Książka zawiera omówienia fake newsów znanych z polskiej przestrzeni cyfrowej, odnośniki do użytecznych narzędzi weryfikacji treści w Internecie oraz liczne materiały dydaktyczne i infografiki. Stanowi kompendium wiedzy dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych na kierunkach społecznych i humanistycznych, a także dziennikarzy, nauczycieli oraz instytucji zajmujących się edukowaniem społeczeństwa obywatelskiego. Będzie też odkrywczą lekturą dla wszystkich zainteresowanych wpływem mediów na jednostki i całe społeczeństwa, w tym wojną informacyjną i cyberbezpieczeństwem.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1. Geneza, ewolucja, istota i definicja fake newsa
1.1. Filozofia postprawdy jako przyczyna kryzysu w informacji
1.2. Etymologia i ewolucja pojęcia fake news
1.3. Definicje fake newsa
Rozdział 2. Fake news w kontekście innych zjawisk związanych
z zakłóceniami przekazu
2.1. Fałszywe, mylące i złośliwe wiadomości
2.2. Fake news a pojęcia pokrewne
2.3. Satyryczność i clickbait - pojęcia graniczne
2.4. Rodzaje fake newsów
2.4.1. Specyfika polskojęzycznych fake newsów z 2019 roku
Rozdział 3. Elementy i cechy fake newsa
3.1. Twórca/powielacz fake newsa
3.2. Rozpowszechnianie - kontekst społeczny
3.3. Odbiorcy - potencjalne ofiary
3.3.1. Dwa różne systemy przetwarzania informacji
3.3.2. Błędy i efekty poznawcze
3.3.3. Podatność na fake newsy
3.3.4. Dysonans poznawczy a zdolność do sprostowania
udostępnionego fake newsa
3.4. Treść fake newsa
3.5. Charakterystyczne cechy fake newsa - podsumowanie
Rozdział 4. Dotychczasowe sposoby analizy i zwalczania
szkodliwego wpływu fake newsów
4.1. Badania naukowe
4.2. Fact-checking
4.2.1. Proces i metody weryfikacji faktów
4.3. Inicjatywy edukacyjne
Rozdział V. Etyka i edukacja medialna jako narzędzia przeciwdziałania
fake newsom
5.1. Transparentność i nowa jakość informacji
5.2. Odbudowanie prestiżu zawodu dziennikarza
5.2.1. Propozycja instytucji legitymizującej dziennikarzy
oraz media w Polsce
5.3. Edukacja medialna
Zakończenie
Podziękowania
Wykaz tabel i ilustracji
Bibliografia
Aneksy
Kod wydawnictwa: 978-83-01-21910-9
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.