DZIENNIKARZE PO KOMUNIZMIE
STANISŁAW MOCEK
Wydawnictwo: SCHOLAR
Cena: 41.90 zł
37.71 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 83-7383-189-4
257 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2006
Książka ta jest próbą określenia zawodowej i społecznej roli dziennikarzy w warunkach przemian demokratycznych w Polsce. Punktem wyjścia jest zdefiniowanie, kim jest dziennikarz we współczesnym świecie mediów oraz historyczne ujęcie tego problemu. Autor, posługując się perspektywą socjologiczną i politologiczną, wyodrębnia pewną grupę dziennikarzy jako elitę mediów, a następnie przez pryzmat elity stara się opisać ogół dziennikarzy jako warstwę społeczno-zawodową.
Jest to książka o dziennikarzach i dla dziennikarzy. Ale nie tylko - także, a może przede wszystkim, dla ludzi należących do świata mediów i ludzi uprawiających refleksję nad mediami: politologów, medioznawców, socjologów, specjalistów w zakresie kulturoznawstwa i komunikacji społecznej.
Książka Stanisława Mocka jest wnikliwym studium "czwartej władzy". Autor nie unika najbardziej podstawowych problemów owego opiniotwórczego środowiska: jego niezależności od polityki, stosunku do inteligenckiego etosu czy radzenia sobie z dziedzictwem PRL-u. To książka interesująca nie tylko dla samych dziennikarzy, lecz także dla czytelników gazet, telewidzów i radiosłuchaczy. Polecam! (Edmund Wnuk-Lipiński)
W czasach, w których język debaty publicznej w Polsce został sprowadzony do poziomu wojny czarnego z białym, słusznego z niesłusznym, swojskiego z obcym, cokolwiek to zresztą znaczy, praca Stanisława Mocka, głęboka i subtelna, ożywia we mnie nadzieję, że świat jest mimo wszystko poznawalny. (Michał Komar)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Rozdział I. Dziennikarstwo jako kategoria socjologiczna i politologiczna
1. Przedmiot badań - problemy teoretyczne, terminologiczne i definicyjne
2. Dziennikarstwo w systemie komunikacji społecznej
3. Dziennikarstwo w systemie społecznej kontroli
4. Dziennikarstwo jako kategoria zawodowa
5. Dziennikarstwo jako elita. Badania nad elitą dziennikarską
Rozdział II. Dziennikarstwo w Polsce. Historia i tradycja
1. Dziennikarstwo polskie w perspektywie historycznej
2. Dziennikarstwo a system polityczny PRL-u
3. Dekady dziennikarskiej działalności w okresie PRL-u. Prawdy i stereotypy
4. Od "Solidarności" do Okrągłego Stołu. Ku niezależności i wolności
5. Dziennikarstwo w PRL-u. Postawy dziennikarskie wobec rzeczywistości
Rozdział III. Dziennikarstwo w dobie demokratycznych przemian
1. Dziennikarstwo w demokratycznym ładzie medialnym po 1989 roku
2. Rekrutacja do zawodu dziennikarskiego: reprodukcja czy cyrkulacja?
3. Prawny i etyczny wymiar zawodu dziennikarskiego. Kodeksy zawodowe dziennikarzy
4. Zawód i "coś jeszcze"? Między służbą a rynkiem, między misją a komercją
Rozdział IV. Dziennikarze wobec społeczeństwa, społeczeństwo wobec dziennikarzy
1. Wizerunek dziennikarstwa i dziennikarzy w opinii społecznej
2. "Głowa w chmurach" czy "portfel w kieszeni". Etos inteligencki w dziennikarskiej recepcji
3. Etos dziennikarski i jego odmiany. Wzór osobowy dziennikarza
4. Dziennikarskiego antybohatera przypadki
Rozdział V. Autonomia elity dziennikarskiej a niezależność dziennikarzy
1. Autonomia elity dziennikarskiej i jej zasoby
2. Niezależność z perspektywy świata zewnętrznego
3. Niezależność z perspektywy indywidualnej
4. Meandry dziennikarskiego przekazu. Między subiektywizmem a obiektywizmem
5. Mit i rzeczywistość dziennikarskiej niezależności
Rozdział VI. Dylematy dziennikarzy i dziennikarskich środowisk
1. Podziały dziennikarskiego świata
2. Czwarta władza: między polityką a społeczeństwem
3. Dziennikarskie blaski i cienie
4. Czwarta, pierwsza czy piąta władza?
Zakończenie
Aneks. Charakterystyka badania
Lista respondentów
Bibliografia
Skorowidz
Kod wydawnictwa: 83-7383-189-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.