STRUKTURA I POMIAR KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO
STANISŁAW SKOWRON, JACEK DZIWULSKI
Wydawnictwo: POLITECHNIKA LUBELSKA
Cena: 59.90 zł
53.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7947-449-3
106 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020
Umiejętność gospodarowania aktywami niematerialnymi w turbulentnym otoczeniu i w dobie rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest warunkiem koniecznym dla każdego przedsiębiorstwa, które chce budować trwałą przewagę konkurencyjną na rynku. Kluczową kompetencją każdej organizacji jest efektywne zarządzanie kapitałem intelektualnym. Przedsiębiorstwa różnej wielkości aktywnie uczestniczące w tworzeniu potencjału gospodarczego, generowaniu nowych miejsc pracy, sprzyjające racjonalnej alokacji zasobów itd., tworzą podstawowy filar systemu gospodarczego wszystkich rozwiniętych gospodarek rynkowych, które służą przede wszystkim podnoszeniu ich konkurencyjności. Odpowiednio wykorzystany kapitał intelektualny może stać się strategiczną kompetencją przedsiębiorstwa.
Jednym z istotnych paradygmatów działalności współczesnych przedsiębiorstw jest zwiększanie ich wartości dla interesariuszy. Kreowanie wartości organizacji może być realizowane za pomocą różnych technik i narzędzi zarządzania, ale najbardziej wymierne efekty przynoszącą inwestycje w kapitał intelektualny (IC - intellectual capital).
W literaturze przedmiotu brak jest konkretnych i jednoznacznych propozycji w zakresie ewidencji oraz wyceny kapitału intelektualnego. Pojęcie kapitału intelektualnego jest niejednoznacznie zdefiniowane. W większości definicji pojawiają się takie składniki, jak: kapitał ludzki, kapitał strukturalny i kapitał relacyjny.
Według obecnego stanu wiedzy każda organizacja, która chce utrzymać się na wolnym rynku, powinna szczególnie dbać o swój kapitał intelektualny. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi i metod w sposób usystematyzowany i rzetelny pozwoliłoby na bardziej świadome zarządzanie przedsiębiorstwem. Istotnym czynnikiem pozwalającym realizować rozwój organizacji (pożądaną zmianę jakościową) jest pozyskiwanie i zaangażowanie wysoce kompetentnych ludzi, którzy szybko osiągną swoje cele i w ten sposób maksymalnie zwiększą swój wkład w osiąganie celów przedsiębiorstwa.
Zasadnym jest zatem stawianie pytania: W jaki sposób tworzyć odpowiedni klimat i kulturę organizacji sprzyjające rozwojowi kapitału intelektualnego?
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
1. Istota i koncepcje kapitału intelektualnego
2. Procesy kreowania kapitału intelektualnego w organizacji
3. Kapitał intelektualny w świetle procesu zarządzania organizacją
3.1. Wartość-wiedza-kapitał intelektualny
3.2. Zarządzanie kapitałem intelektualnym
4. Modelowe struktury i składniki kapitału intelektualnego
4.1. Koncepcja IC Ratingt
4.2. Koncepcja Nawigatora IC Skandii
4.3. Koncepcja struktury IC wg M. Bratnickiego
5. Przyczyny i główne dylematy wyceny wartości kapitału intelektualnego
6. Metody pomiaru kapitału intelektualnego
6.1. Metody kapitalizacji rynkowej
6.2. Metody zwrotu na aktywach (ROA)
6.3. Bezpośredni pomiar kapitału intelektualnego (DIC)
6.4. Metody kart wyniku (Score Card Methods)
7. Znaczenie kapitału intelektualnego w tworzeniu przewagi konkurencyjnej
Uwagi końcowe
Bibliografia
Kod wydawnictwa: 978-83-7947-449-3
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.