MNIEJSZOŚCI ETNICZNE I ICH POGRANICZA. SZKICE TOŻSAMOŚCIOWE
red.ADELA KOŻYCZKOWSKA, red.MARIA SZCZEPSKA-PUSTKOWSKA
Wydawnictwo: UNIWERSYTET GDAŃSKI
Cena: 39.90 zł
35.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8206-160-4
384 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020
"Dotychczas podejmowana problematyka zróżnicowania kulturowego zostaje wzbogacona - za sprawą rekomendowanej do druku pozycji - o kwestie dotyczące mniejszości etnicznych, dzięki którym obszary ich zamieszkania nabierają charakteru pogranicza. Proponowana tematyka jest obecna w dyskursie naukowym, jednak w recenzowanej publikacji są prezentowane nowe zjawiska społeczne mające konsekwencje dla edukacji, a zwłaszcza dla edukacji międzykulturowej. Autorzy tekstów zamieszczonych w zbiorze kategorię pogranicza - w różnych kontekstach - uczynili głównym tematem podjętych rozważań. [...]
Koncepcja tomu jest przemyślana. Zawarte w poszczególnych rozdziałach teksty zostały dobrze dobrane, odzwierciedlają? aktualny stan badań w omawianym zakresie. Ich autorzy to osoby kompetentne, związane badawczo z zagadnieniami teorii i problematyki pogranicza, mniejszości narodowych i etnicznych oraz wielokulturowości. [...] Publikacja stanowi propozycję popularyzującą - wśród pedagogów i osób zaangażowanych w praktykę edukacyjną - ideę edukacji etnicznej, ale w ujęciu szerszym, w kontekście edukacji międzykulturowej. Tym samym może się przyczynić do doskonalenia rzeczywistości edukacyjnej. Powinny się nią zainteresować także osoby żyjące w środowiskach zróżnicowanych kulturowo".
Z recenzji dr hab. Barbary Grabowskiej, prof. UŚ
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Introduction
Rozdział pierwszy
Pogranicze jako poszukiwanie wspólnoty wieloetnicznej
Piotr Petrykowski
W poszukiwaniu odpowiedzi... najpierw muszę postawić pytania
Aniela Różańska
Bycie obok Innych / przeciw Innym / z Innymi / dla Innych - postrzeganie Innego
i relacje międzyosobowe wyznacznikiem kondycji wielokulturowych społeczności
Motoki Nomachi
The Gorani People in Search of Identity: The Current Sociolinguistic Situation
among the Gorani Community of the Former Yugoslavia
Rozdział drugi
Pogranicze jako urządzanie wspólnoty wieloetnicznej
Ruth Bar-Sinai
Multi-Cultural Seminars of Jewish and Arabic Education Students
Anna Młynarczuk-Sokołowska
Kalejdoskop doświadczeń i emocji (?)
Szkoła i jej przestrzeń w narracjach autobiograficznych uczniów
z doświadczeniem uchodźstwa
Joanna Rutkowiak
Rancicrowskie interpretacje emancypacyjne. Doświadczanie pracy akademickiej
w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko-mazurskiej
Joanna Cukras-Stelągowska
Prasa społeczności żydowskiej w Polsce i jej edukacyjne zasoby
Tomasz Snarski
Idealne prawo wielokulturowe.
Performatywna koncepcja prawa wobec zróżnicowania kulturowego
Rozdział trzeci
Pogranicze jako współzamieszkiwanie etniczne
Jana Raclavska
Polacy za Olzą. Perspektywa historyczna
Irena Bogoczova
Polacy za Olzą. Wielokulturowa i wielojęzyczna codzienność
Alina Szczurek-Boruta
Tożsamość młodych Polaków
mieszkających na pograniczu polsko-czeskim
Anna Szafrańska
Czego warto się uczyć od Polaków, a czego Polacy powinni się nauczyć od Czechów?
Deklaracje czeskich studentów
Rozdział czwarty
Pogranicze jako poszukiwanie etniczności
Thomas Menzel
O socjolingwistycznych uwarunkowaniach
przetrwania języków mniejszościowych - łużycczyzna wobec kaszubszczyzny
Adela Kożyczkowska
Dwujęzyczność jako projekt kulturowy i pedagogiczny.
Refleksje o językowym pograniczu kaszubsko-polskim
Maria Szczepska-Pustkowska
Filozofować z dziećmi w języku kaszubskim,
czyli o pewnej możliwości rekonstruowania tożsamości dziecka kaszubskiego
Artur Jabłoński
Problematyczność pojęcia "język regionalny".
Głos w sprawie polityki języka kaszubskiego
Maciej Bandur
Pismo jako znak wspólnoty etnicznej.
Głos w sprawie polityki języka kaszubskiego
Rozdział piąty
Pogranicze jako wychowanie etniczne
Renata Mistarz
Wybrane aspekty formalnej edukacji kaszubskiej
(nauczania języka kaszubskiego w szkole i przedszkolu)
Renata Mistarz
Adela Kożyczkowska
Budowanie środowiska wspierającego edukację kaszubską
i wykorzystanie jej potencjału dla rozwoju dzieci i młodzieży
oraz wspierającego efektywne zarządzanie środkami
i nakładami finansowymi przeznaczonymi na edukację kaszubską.
Ekspertyza z 2016 r.
Renata Mistarz
Kalendarium wydarzeń znaczących dla edukacji kaszubskiej
Noty o autorach
Kod wydawnictwa: 978-83-8206-160-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.