Dodano produkt do koszyka

Promocja

DZIENNIKARSTWO I MEDIA MUZYCZNE A POLITYKA

DZIENNIKARSTWO I MEDIA MUZYCZNE A POLITYKA

DARIUSZ BARAN, ARTUR M. TRUDZIK

Wydawnictwo: SCRIPTORIUM

Cena: 67.00 zł 60.30 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-955780-4-5

335 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020

Publikacja Dziennikarstwo i media muzyczne a polityka to zbiór czternastu artykułów, które wpisują się w obszar badań nad mediami i koncentrują swoją uwagę nad związkami wyróżnionych w tytule studium pól działań. Te trzy kręgi kulturowe tworzą wzajemne siły oddziaływań i przyciągań, terytoria, wymagające namysłu i interpretacji. Przedmiotem refleksji w tej publikacji są sploty medialne dziennikarstwa muzycznego z politycznymi uwarunkowaniami. Słusznie piszą we wstępie do tomu jego redaktorzy W badaniach nad dziennikarstwem i mediami muzycznymi (dalej: dimm) nie sposób pominąć szerszej perspektywy zjawisk wykraczających poza ich artystyczne, społeczne i kulturowe oddziaływanie, czyli sfer, w których tradycyjnie się je postrzega. Stąd w naukowej refleksji z pewnością trzeba zwrócić uwagę choćby na aspekty ekonomiczne oraz polityczne, od których zarówno muzyka, zwłaszcza popularna, jak i środki komunikowania społecznego/masowego służące jej upowszechnianiu często były i nadal pozostają - oczywiście w różnym stopniu - zależne. Takie podejście do dimm potwierdza jednocześnie pokaźny potencjał obszaru, w ramach jakiego poruszają się autorzy.
Zbiór jest bardzo interesujący, wzbogaca naszą wiedzę o problematyce dziennikarstwa muzycznego, zanurzonego w rzeczywistości, o której już Arystoteles pisał, iż jest czymś naturalnym, "nauką naczelną", stworzoną przez ludzi. Polityka bowiem, bo o tę sferę egzystencji człowieka tu chodzi, przenika intensywnie naszą codzienność i wnika głęboko w tkankę powszednich spraw.
Redaktorzy publikacji sprawnie wyjaśniają: Naturalna wieloaspektowość i multidyscyplinarność merytoryczna oraz metodologiczna nauk o mediach, a tym bardziej rozmaitość samej muzyki (rock, jazz, pop, klasyka etc), niejako implikują konieczność wyjaśniania korelacji zachodzących między nimi. Tymczasem główny nurt zainteresowań badaczy reprezentujących nauki humanistyczne, czy społeczne ogniskował się dotychczas przede wszystkim na recepcji zjawisk łączących muzykę popularną z innymi aspektami rzeczywistości, ale de facto nie mediami - i zazwyczaj odnosił się do epoki PRL-u. W literaturze nie brakuje też analiz dotyczących konkretnych gatunków muzycznych (zwłaszcza rocka i jazzu), czy prac poświęconych wybranym zespołom/muzykom oraz ich twórczości. Zdecydowanie rzadziej podejmowanymi zagadnieniami są kwestie prasy (mediów) muzycznej, tudzież studia nad polskim dziennikarstwem muzycznym.
Poziom merytoryczny artykułów, ich zaplecze teoretyczne i wykorzystana literatura przedmiotu sprawiają, że mamy do czynienia z osiągnięciem wartościowym, poszerzającym pole dotychczasowej wiedzy, stawiającym istotne pytania i dostarczającym oryginalnych perspektyw poznawczych.
prof. UMK dr hab. Paweł Tański

SPIS TREŚCI

Dariusz Baran, Artur M. Trudzik
Nowa perspektywa badań nad dziennikarstwem i mediami muzycznymi

I. Dziennikarstwo i media muzyczne w ramach systemów opresyjnych (totalizm i autorytaryzm)

Sebastian Fikus
"Tylko dla Niemców"... Programy rozrywkowe radiofonii III Rzeszy

Nina Pielacińska
Środki masowego przekazu w konstruowaniu tożsamości narodowej na przykładzie instrumentalizacji hiszpańskiej copli w czasach panowania Francisco Franco

Rafał Ciesielski
Krytyka jazzowa w PRL-u wobec relacji: jazz amerykański - jazz polski (europejski)

Magdalena Żmijkowska
Obraz życia muzycznego w latach 1957-1981 na łamach "Magazynu Ilustrowanego Panorama Północy"

II. Dziennikarstwo, media i muzyka (rock) w demokracji

Artur Trudzik
"Rock‘n‘Roll" (1990-1991). Niezbyt pomyślna próba transplantacji dobrych wzorców prasy muzycznej (rockowej) z PRL-u do III RP

Dariusz Baran
Muzyczne transgresje w XX w. i XXI w. Trend, tendencja, czy trwałe zjawisko?

Marek Kurkiewicz
Artysta w ogniu pytań... Kilka uwag o wywiadach z Lechem Janerką

Jakub Kosek
Wokół wybranych zagadnień ekshibicjonizmu medialnego w kulturze rocka....

Urszula Majdańska-Wachowicz
Komponenty inicjalne recenzji muzycznej w ujęciu komparatystycznym - zarys problematyki

III. Media muzyczne i muzyka - optyka apolityczna (z akcentem na muzykę klasyczną)

Iwona Grodź
"W słońcu nawet dźwięki lśnią"... Warstwa audialna w "Lisbon Story" Wima Wendersa (1994)

Agnieszka Lniak
Muzyka poważna - muzyka odcieleśniona. Uwagi na temat polemiki wokół muzyki artystycznej

Karolina Golinowska
Dyskurs muzyczny w kontekście globalnych przemian

Natalie Moreno-Kamińska
Znaczenie mediów w upowszechnianiu muzyki klasycznej (casus "Rubinstein Piano Festival")

Tadeusz Sznajderski
Specyficzny rodzaj komunikacji: Muzyka a Sacrum

NOTY O AUTORACH

Kod wydawnictwa: 978-83-955780-4-5

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl