ZJAWISKO NIECHĘCI WOBEC SZKOŁY. STUDIUM EMPIRYCZNE SZKOLNEJ ABSENCJI
red.BOŻENA MAJEREK
Wydawnictwo: AKADEMIA PEDAGOGICZNA KRAKÓW
Cena: 19.90 zł
17.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7271-419-0
103 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2007
fragment ze wstępu
Wprowadzenie
W ideologii sukcesu współczesnego człowieka ważne miejsce zajmują takie pojęcia, jak szkoła, edukacja i wykształcenie. Od wielu lat systematycznie wzrasta liczba młodych ludzi deklarujących wysokie i bardzo wysoki aspiracje edukacyjne. Wydaje się, że dla wielu z nich ukończenie szkoły wyższej to gwarancja lepszej przyszłości. Taką zależność potwierdzają statystyki urzędów pracy. Równolegle jednak do pozytywnego kształtowania się aspiracji edukacyjnych i zawodowych, powstają i eskalują zjawiska negatywne, będące z jednej strony skutkiem ubocznym "pędu do wiedzy", z drugiej natomiast sposobem na jego końcowy efekt.Zjawisko niechęci wobec szkoły istnieje odkąd powołana została sama instytucja szkoły i nauczania. To jak gdyby ta druga strona szkolnej rzeczywistości. Uczęszczanie do niej nobilituje, wagarowanie natomiast dyskredytuje i bardzo często ogranicza szansę powodzenia. Jednocześnie stwarza niebezpieczeństwo pojawienia się innych zachowań ryzykownych. Unikanie szkoły to jednak nie tylko "gigant", lecz częstokroć także wołanie o pomoc bezradnego młodego człowieka, chęć zwrócenia na siebie uwagi, zatajenia własnych słabości i problemów rodzinnych, ucieczka przed własną, trudną rzeczywistością.Wagary i wagarowanie to pojęcia bardzo pojemne. Jednocześnie są one najbardziej "efektywnym" i jednoznacznym sposobem wyrażenia niechęci wobec szkoły. W tym aspekcie brak systematycznie prowadzonych badań diagnostycznych oraz nieliczne, często mało skuteczne działania prewencyjne i interwencyjne uznać można za czynniki współtworzące atmosferę przyzwolenia społecznego na pojawiające się coraz częściej unikowe formy radzenia sobie z problemami szkolnymi.Niniejsza publikacja jest pracą zbiorową opracowaną przez studentów III roku pedagogiki społeczno-opiekuńczej oraz pedagogiki przysposobienia obronnego i wychowania fizycznego Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
I. Zjawisko niechęci wobec szkoły w teorii i praktyce pedagogicznej
Magdalena Duma, Aurelia Radziwanowska
Niechęć wobec szkoły - analiza podstawowych pojęć i zjawisk Wagary Fobia szkolnaOdmowa chodzenia do szkoły Porzucanie szkoły Przyczyny powstawania niechęci wobec szkołyBożena MajerekZjawisko niechęci wobec szkoły w świetle badań międzynarodowychII. Zjawisko niechęci wobec szkoły w świetle badań własnychBożena MajerekMetodologiczne podstawy badań własnych Cel i problemy badawcze Metody, techniki i narzędzia badawcze Organizacja i przebieg badań Charakterystyka badanej populacjiIwona Pająk, Joanna PałkaNiechęć wobec szkoły jako proces narastających trudności w opinii uczniów i ekspertówPierwsze objawy i symptomy niechęci wobec szkołyPoczątek wagarów w opinii uczniówTyp szkoły a problem wagarówCzas trwania szkolnej absencjiFormy spędzania "czasu wolnego od szkoły"PodsumowanieDanuta LenartowiczSzkolne i pozaszkolne przyczyny niechęci i absencji szkolnej w opinii uczniów i ekspertówIwona MachowiczSzkoła wobec problemu niechęci i wagarów szkolnych Reakcje nauczycieli na zjawisko wagarów szkolnych Sposoby usprawiedliwiania nieobecności przez uczniów Działania prewencyjne i interwencyjne stosowane wobec uczniów narażonych na niechęć wobec szkoły i wagarowanie PodsumowanieWojciech MachowskiRola rodziców w procesie powstawania i narastania szkolnej niechęci w opinii uczniów i ekspertówReakcja rodziców na wagarowanie ich dzieciRola domu i rodziny w rozwoju zjawiska niechęci szkolnej i wagarowaniaWagarowanie a aspiracje edukacyjne uczniówIII. Implikacje praktyczneMarta Pahl, Bożena PalikModel Prewencji Szkolnej Absencji PodsumowanieBibliografia Aneks
Kod wydawnictwa: 978-83-7271-419-0
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.