Dodano produkt do koszyka

Promocja

WIDZENIE PRZEZ KULTURĘ. WPROWADZENIE DO TEORII KULTURY WIZUALNEJ

Cena po rabacie to najniższa cena z 30 dni przed obniżką

WIDZENIE PRZEZ KULTURĘ. WPROWADZENIE DO TEORII KULTURY WIZUALNEJ

KONRAD CHMIELECKI

Wydawnictwo: WYDAWNICTWO NAUKOWE KATEDRA

Cena: 50.00 zł 45.00 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-65155-83-2

386 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2018

Z jednej strony korzystam z koncepcji analogicznej do proponowanej przez W. J. T. Mitchella i staram się badać to, w jaki sposób funkcjonuje sama kultura, a dyskurs studiów kultury wizualnej widzę jako narrację, podobną do studiów kulturowych, które zajmują się między innymi pojęciem kultury. Z drugiej zaś strony badam samą wizualność i funkcjonowanie metafor wizualnych, które odnoszą się do kultury, ale również do samej rzeczywistości realnej. Metafory wizualne obrazują idee, poglądy i koncepcje teoretyczne, które odnoszą się do naszego postrzegania świata.
Ze Wstępu

Książka Konrada Chmieleckiego nie jest podręcznikiem, ale z uwagi na uporządkowanie pola badawczego, bogactwo zawartego w niej materiału, systematyczny charakter wywodu i pogłębioną refleksję będzie nieocenioną pomocą dla studentów wszystkich tych dyscyplin, które zajmują się w jakikolwiek sposób kulturą wizualną.
prof. Alicja Helman

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział 1.
Status studiów kultury wizualnej
jako refleksji kulturoznawczej
1.1. Studia kultury wizualnej jako "niebezpieczny
suplement" kulturoznawstwa
1.2. Od studiów kulturowych do studiów kultury wizualnej
1.3. Studia kultury wizualnej jako interdyscyplinarna
refleksja kulturoznawcza

Rozdział 2
Kulturowa teoria obrazu
2.1. Kulturowa teoria obrazu jako odnowiony projekt
ikonologii Erwina Panofsky‘ego
2.2. Obraz jako medium tożsamości
(przypadek Orlan, docile bodies i "Julie Graham")
2.3. Picture Theory: próby klasyfikacji obrazów
2.3.1. Od "rodziny obrazów" do metaobrazów
2.3.2. Obrazy zewnętrzne i wewnętrzne (picture I image)
2.3.3. Dychotomia podziału image/picture w pracach
wideo Billa Violi
2.3.4. Totemy, fetysze i idole
2.4. Status obrazu w kulturze współczesnej
2.4.1. ImagesAre Living Things;
zwrot biopiktorialny i bioobrazy
2.4.2. Niszczenie obrazów - iconoclash/ikonoklazm
(Bruno Latour)
2.4.3. Przyszłość obrazów (W. J. T. Mitchell
versus Jacques Ranciere)
2.4.4. Globalizacja i konsumpcja obrazów
(Arjun Appadurai)

Rozdział 3
Kulturowa teoria wizualności i widzenia
3.1. Podstawowe pojęcia: widzenie i wizualność
(vision, visuality)
3.2. Wizualna podmiotowość - podmiot wizualny
3.3. Rasa i problematyka tożsamości etnicznej
3.3.1. Rasa jako mit i medium - koncepcja
W.J.T. Mitchella
3.3.2. Rasa jako system wizualnej reprezentacji
- koncepcja Stuarta Halla
3.3.3. Rasa i problematyka tożsamości
- koncepcja Lisy Nakamury
3.3.4. Rasa w ujęciu feminizmu
- koncepcja beli hooks i Sander L. Gilman
3.4. Mechaniczna, cyfrowa i biocybernetyczna reprodukcja
obrazów (Walter Benjamin / W.J.T. Mitchell)
3.5. Realizm (reprezentacja wizualna) i symulacja:
od perspektywy centralnej do mediów cyfrowych
3.6. Perspektywa centralna i reprezentacja w twórczości
Zbigniewa Rybczyńskiego, Grahame‘a Weinbrena
i Luca Courchesne‘a
3.7. Dominacja wzroku w kulturze: wzrokocentryzm
(ocularcentrism) i reżimy skopiczne (scopic regimes)
3.8. Problematyka widza/widzenia (spectator/spectatorship)
3.9. Spojrzenie {gazę) wedtug Jacques‘a Lacana

Rozdział 4
Myśl społeczno-kulturowa na obszarze studiów
kultury wizualnej
4.1. Refleksja socjologiczna (społeczna)
4.1.1. Paradygmaty teoretyczne myśli socjologicznej
4.1.2. Społeczne teorie widzenia albo społeczne
"sposoby widzenia" rzeczywistości
4.1.3. Społeczeństwo nadzoru
4.1.4. Społeczeństwo spektaklu i społeczeństwo
konsumpcyjne
4.1.5. Społeczeństwo ekranów
4.2. Refleksja transkulturowa i kulturowa

Rozdział 5
Zwroty kulturowe na obszarze VCS
5.1. Zwrot piktorialny/ikomczny
5.2. Zwrot postkolonialny
5.2.1. Wizualne reżimy kolonizacji i "wizualny imperializm"
5.2.2. Stereotypowe wizerunki {images) Afrykanów
i Buszmenów
5.2.3. Prawo do patrzenia w kompleksie plantacyjnym
5.2.4. Wizualność i kontrwizualność jako dyskursywne
strategie władzy
5.2.5. Obraz jako dyskurs w rozumieniu Foucaulta
5.3. Zwrot performatywny
5.3.1. Performatywne zachowania społeczne
w kulturze wizualnej
5.3.2. Performatywne obrazy i piktorialne akty
5.3.3. Zdarzenia wizualne jako efekt sieci
i performatywny cytat
5.3.4. Performatywne aspekty komunikacji
zapośredniczonej przez internet
5.3.5. Listening Post: wizualizowane "cytaty"
z rozmów "aktorów-sieci"
5.3.6. Bodiesc INCorporated: "tekstowa" tożsamość
potwierdzona copyrightem

Bibliografia

Nota o pierwodrukach

Indeks osobowy

Kod wydawnictwa: 978-83-65155-83-2

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl