Dodano produkt do koszyka

Promocja

SZTUKA PUBLICZNA. OD OBIEKTÓW DO PRAKTYK POSTARTYSTYCZNYCH BRIKOLAŻ SOCJOLOGICZNY

SZTUKA PUBLICZNA. OD OBIEKTÓW DO PRAKTYK POSTARTYSTYCZNYCH BRIKOLAŻ SOCJOLOGICZNY

KAROLINA IZDEBSKA

Wydawnictwo: SCHOLAR

Cena: 54.90 zł 49.41 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-66849-15-0

502 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Sztuka publiczna funkcjonuje w zróżnicowanych formach i na styku różnorodnych dyscyplin. W zasadzie może przyjmować każdą postać wypowiedzi twórczej (może być pomnikiem lub antypomnikiem, rzeźbą społeczną, instalacją, akcją, interwencją itd.). Zwraca uwagę na podskórne i pomijane aspekty rzeczywistości społecznej. Kreuje miejsca. Generuje interakcje społeczne, a nawet więzi. Funkcjonuje jako medium, które przekazuje publiczny głos zmarginalizowanych i wykluczonych. Działa jak bodziec wyzwalający reakcje. Formułuje wiele ciekawych pytań i rozbudza dyskusje, staje się narzędziem protestu. Tego rodzaju praktyka często wychodzi poza granice tradycyjnie rozumianej sztuki i przejmuje dodatkowo funkcje pozaartystyczne - społeczne, aktywistyczne, reporterskie, dokumentacyjne itp.

Autorka z dużym znawstwem nie tylko próbuje dokonać charakterystyki sztuki publicznej jako zjawiska artystycznego, ale też wskazuje na ogromne trudności definicyjne z tym związane. Umiejętnie ukazuje przy tym bogactwo i różnorodność sztuki publicznej oraz rozwija w sposób bardzo interesujący wątki poboczne - dzięki temu sztuka publiczna nie została zredukowana i wtłoczona w sztywne ramy klasyfikacyjne.
dr hab. Przemysław Kisiel, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

SPIS TREŚCI

Wstęp
Sztuka publiczna jako przedmiot badań
Socjologiczny brikolaż sztuki publicznej -
wprowadzenie do problematyki i metodologii badań

Rozdział 1
Sztuka w przestrzeni publicznej i sztuka publiczna -
źródła, problemy, perspektywy
1.1. Przykłady wczesnych form sztuki w przestrzeni publicznej
1.2. Źródła, inspiracje, nawiązania -
w kierunku nowej sztuki w przestrzeni publicznej
1.2.1. Masowe widowiska propagandowe XX wieku
1.2.2. Powiązania sztuki publicznej z awangardami XX wieku.
Od fazy przedmiotu do postsztuki
1.2.3. Happening, performans i teatr społeczny w przestrzeni publicznej
1.2.4. Od minimalizmu do sztuki ziemi
1.2.5. Sztuka w przestrzeni ulicznej - street art i graffiti
1.3. Nowa sztuka publiczna
1.3.1. Próba definicji
1.3.2. Przemiany i rozwój sztuki publicznej.
Wybrane perspektywy i analizy
Lucy Lippard: dematerializacja sztuki i "czar lokalności"
Suzanne Lacy i new genre public art
Miwon Kwon: sztuka, miejsce i lokalna tożsamość
Cher Krause Knight i populistyczne ujęcie sztuki publicznej
Nicolas Bourriaud, Claire Bishop, Grant Kester: relacja, partycypacja, dialog i kolaboracja w sztuce
O sztuce publicznej w polskiej literaturze
1.4. Główne wyznaczniki sztuki publicznej
1.4.1. Publiczność jako cecha przestrzeni w kontekście sztuki publicznej
1.4.2. Umiejscowienie
1.4.3. Dostępność
1.4.4. Zaangażowanie
1.4.5. Podejmowana tematyka
1.4.6. Hybrydowość jako cecha wyróżniająca sztukę publiczną
1.5. Źródła inspiracji polskiej sztuki publicznej

Rozdział 2
Praktyki sztuki publicznej
2.1. Badanie praktyk sztuki publicznej
2.2. Upamiętnianie
2.2.1. Od monumentów do antymonumentów
2.2.2. Odtwarzanie pamięci typu locus w przestrzeni publicznej
2.2.3. Pamięć miejsc poprzemysłowych
2.3. Humanizowanie przestrzeni przez sztukę - estetyzowanie, przestrajanie, oswajanie
2.3.1. Upiększanie i ożywianie przestrzeni
2.3.2. Nieoczekiwany odbiór: dzieła nieoswojone
2.3.3. Oswajanie przez zaskakiwanie
2.3.4. Oswajanie przez użytkowanie
2.4. Budowanie platformy dla relacji: w stronę wspólnoty
2.5. Poza miasto? - w stronę lokalności, wsi i natury
2.5.1. Miejsca, pogranicza, tożsamość lokalna.
Miejscowi i przybysze
2.5.2. Powrót do źródeł. Próba przekraczania granic między miastem a wsią
2.5.3. W stronę natury i ekologii
2.6. Wywołać pogłos - sztuka publiczna wokół problemów społecznych
2.6.1. Przeciw marginalizacji, wykluczeniu, dyskryminacji
2.6.2. Inny - Obcy - uchodźca
2.7. Od komentarza do aktywizmu
2.7.1. Sztuka ma głos
2.7.2. Miejska partyzantka jako forma komunikacji
2.7.3. Komponowane manifestacje
2.7.4. Artywizm - na pograniczu sztuki i aktywizmu

Rozdział 3
Przestrzeń i sztuka publiczna w doświadczeniach artystów
3.1. O przestrzeni publicznej
3.1.1. Przestrzeń publiczna jako dobro wspólne i platforma komunikacji
3.1.2. Przestrzeń publiczna jako obszar demokracji
3.1.3. Przestrzeń publiczna jako dżungla
3.1.4. Przestrzeń publiczna jako laboratorium
3.1.5. Przestrzeń publiczna jako inspiracja
3.2. Sztuka publiczna - sztuka mieszanych środków
3.3. Po co sztuka jest dla ludzi?
O funkcjach sztuki publicznej
3.4. "Wychodzę, bo to bardzo dobrze czyści umysł" - różne motywy wyjścia w przestrzeń publiczną
3.5. "Przestrzeń dyktuje kompozycję..." - metody pracy w sztuce publicznej
3.6. Od komentatora do aktywisty - społeczne role artysty w obszarze sztuki publicznej
3.7. Wybrane problemy związane z praktykami sztuki publicznej

Rozdział 4
Spectrum of evaluation
4.1. Sztuka publiczna - między sztuką a niesztuką
4.2. Próba określenia specyfiki rodzimej sztuki publicznej
4.3. Palma góruje nad miastem, czyli najważniejsze projekty sztuki publicznej w Polsce
4.4. Między sukcesem a porażką
4.5. Przyszłość sztuki publicznej w Polsce
4.6. Postscriptum

Zakończenie

Podziękowania

Spis fotografii, rycin i tabel

Bibliografia

Indeks nazwisk

Kod wydawnictwa: 978-83-66849-15-0

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl