Dodano produkt do koszyka

Promocja

NIEPEWNOŚĆ SYTUACJI PRAWNEJ JEDNOSTKI W SFERZE STANOWIENIA I OBOWIĄZYWANIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

NIEPEWNOŚĆ SYTUACJI PRAWNEJ JEDNOSTKI W SFERZE STANOWIENIA I OBOWIĄZYWANIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

ANNA OSTROWSKA

Wydawnictwo: UMCS

Cena: 68.90 zł 62.01 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-227-9421-0

583 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020

Książka wnosi do przestrzeni wydawniczej z zakresu nauk prawnych nową jakość. Perspektywa "interesu jednostki" w sferze stanowienia i obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego została przedstawiona z dużym wyczuciem i benedyktyńską precyzją w doborze poszczególnych wątków badawczych. Wyodrębnienie pięciu płaszczyzn niepewności sytuacji prawnej jednostki, jak to uczyniła Autorka, nie było obecne w doktrynie prawa, co niewątpliwie świadczy o umiejętności dostrzegania ważnych, aktualnych i kluczowych dla nauki prawa administracyjnego obszarów badawczych. [ ]
Autorka nie utknęła w okowach myśli już napisanych (co poczytuję za przejaw znajomości materii), ale poszerzyła pole badawcze, przenosząc te rozważania w dojrzały sposób na bodaj najważniejszą płaszczyznę działań samorządu terytorialnego, jaką jest stanowienie prawa miejscowego, rokując tym samym na praktyczną przydatność wyników badań. Stawiane w pracy pytania badawcze oraz wnioski de lege lata i de lege ferenda są samodzielne i twórcze. Opanowanie umiejętności argumentacji prawniczej jest ponadprzeciętne. Warsztat naukowy Autorki i umiejętność wymagana przy analizowaniu źródeł prawa wraz z gruntowną analizą dorobku doktrynalnego i orzeczniczego zaowocowały powstaniem pracy o wysokich walorach naukowych.

Z recenzji dr hab. Marty Woźniak, prof. UO

SPIS TREŚCI

Wstęp

1. Władztwo gminy w sferze planowania przestrzennego
jako obszar niepewności prawa - założenia teoretyczne
1.1. Pewność prawa - pewność sytuacji prawnej jednostki jako wartości
demokratycznego państwa prawnego
1.2. Źródła niepewności prawa administracyjnego
1.3. Uwarunkowania planowania przestrzennego w gminie
1.3.1. Istota planowania przestrzennego
1.3.2. Determinanty działań prawotwórczych organów gminy w sferze
planowania przestrzennego
1.3.3. Konstytucyjne umocowanie władztwa planistycznego gminy
1.3.4. Zasada pomocniczości w sferze kompetencji prawotwórczych
organów gminy
1.3.5. Kategorie norm prawnych kształtujących "dyskrecjonalność
prawotwórczą" organów gminy w systemie planowania przestrzennego
1.3.6. Gminne akty planowania przestrzennego
1.4. Standardy legislacji administracyjnej w sferze planowania
przestrzennego w gminie na przykładzie
miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego
1.4.1. Uwagi ogólne
1.4.2. Uchwalanie miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego w świetle koncepcji racjonalności tworzenia
prawa
1.4.3. Zracjonalizowany miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego
1.5. Wnioski

2. Niepewność sytuacji prawnej jednostki związana z jurydyczną
konstrukcją miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego
2.1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako część systemu
źródeł powszechnie obowiązującego prawa
2.1.1. Problem normatywności planu miejscowego
2.1.2. Dopuszczalność wniesienia skargi konstytucyjnej na uchwałę
w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
2.1.3. Relacja pomiędzy planem miejscowym a rozporządzeniem
wykonawczym do ustawy
2.1.4. Problem stosowania zasad techniki prawodawczej w zakresie
konstruowania norm planu miejscowego w
kontekście niepewności sytuacji prawnej jednostki
2.1.4.1. Uwagi ogólne
2.1.4.2. Stosowanie przez prawodawcę lokalnego klauzul generalnych i zwrotów niedookreślonych
2.1.4.3. Definiowanie pojęć w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego
2.2. Fakultatywność uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego i swoboda w zakresie wyznaczenia obszaru objętego
planem jako sfery niepewności sytuacji prawnej jednostki
2.2.1. Fakultatywność uchwalenia planu miejscowego
2.2.2. Przebieg fazy przedlegislacyjnej w procedurze
planistycznej a bezpieczeństwo prawne jednostki
2.2.3. Swoboda organu gminy w zakresie wyznaczenia obszaru
objętego planem
2.3. "Bezterminowość" obowiązywania planu miejscowego
2.4. Uchwalanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
jako "stały udział w konflikcie" 2.4.1. Konflikt przestrzenny
2.4.2. Ewolucja podejścia do konfliktu w planowaniu przestrzennym
2.4.3. Konflikt wartości i interesów w planowaniu przestrzennym
2.4.3.1. Uwagi ogólne
2.4.3.2. Ochrona wartości i interesów w procedurze uchwalania
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
2.4.3.3. Znaczenie uzasadnienia uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w sferze konfliktu wartości i interesów
2.5. Wnioski

3. Niepewność sytuacji prawnej jednostki w kontekście granic
ochrony prawa własności w planowaniu przestrzennym
3.1. Fundamenty ochrony prawa własności w planowaniu przestrzennym
3.2. Istota wolności zabudowy
3.2.1. Spór o źródło wolności zabudowy (prawa zabudowy)
3.2.2. Relacja pomiędzy wolnością a reglamentacją administracyjną -
podstawowe założenia
3.2.3. Wolność zabudowy a reglamentacja administracyjna w sferze
kształtowania przestrzeni
3.2.4. Prawo do zagospodarowania nieruchomości a ochrona
interesów osób trzecich
3.3. Analiza proporcjonalności ustaleń miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego jako gwarancja ochrony interesów
jednostki
3.3.1. Uwagi ogólne
3.3.2. Proporcjonalność ograniczeń prawa własności nieruchomości
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
3.3.2.1. Kryterium przydatności
3.3.2.2. Kryterium konieczności
3.3.2.3. Kryterium proporcjonalności
sensu stricto
3.3.3. Zakaz naruszenia istoty prawa własności a ocena
proporcjonalności ograniczeń tego prawa w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego
3.3.4. Ocena proporcjonalności ustaleń planu miejscowego
w uzasadnieniu wyroku sądu
3.4. Wejście w życie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego
w kontekście ochrony praw nabytych na podstawie decyzji
lokalizacyjnej
3.5. Wnioski

4. Niepewność sytuacji prawnej jednostki w sferze partycypacji
społecznej w procedurze stanowienia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego
4.1. Geneza i istota partycypacji społecznej w planowaniu
przestrzennym
4.2. Systematyzacja partycypacji
4.3. Modele planowania przestrzennego w kontekście partycypacji
4.4. Prawne instrumenty udziału społeczeństwa w
procedurze uchwalania planów zagospodarowania
przestrzennego w Polsce w latach 1928-2003
4.5. Aktualne uwarunkowania prawne udziału społeczeństwa
w procedurze uchwalania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego
4.5.1. Uwagi ogólne
4.5.2. Podanie informacji do publicznej wiadomości jako
warunek skutecznej partycypacji w procedurze planistycznej
4.5.3. Dyskusja publiczna
4.5.4. Prawo jednostki do składania wniosków i uwag w procedurze
uchwalania gminnych aktów planowania przestrzennego
4.5.5. Prawo jednostki do składania wniosków i uwag w procedurze
strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
4.5.6. Pozaustawowe (fakultatywne) instrumenty partycypacji
w gminnym planowaniu przestrzennym
4.5.7. Rola gminnych komisji urbanistyczno-architektonicznych
w procesie partycypacji
4.5.8. Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza
4.6. Modele partycypacji w systemach planowania przestrzennego
na poziomie gmin w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej
4.7. Wnioski

5. Niepewność sytuacji prawnej jednostki w sferze nadzoru
i kontroli nad miejscowym planem zagospodarowania
przestrzennego
5.1. Podstawowe założenia nadzoru i kontroli nad działalnością
podmiotów zdecentralizowanych
5.2. Model nadzoru nad miejscowym planem
zagospodarowania przestrzennego
5.3. Istota sądowej kontroli prawotwórstwa samorządowego
5.3.1. Sądowa kontrola uchwał organów jednostek samorządu
terytorialnego jako sprawowanie sui generis wymiaru
sprawiedliwości
5.3.2. Kontrola abstrakcyjna i konkretna
5.3.3. Dopuszczalność autokontroli w sferze planowania
przestrzennego
5.3.4. Niepewność sytuacji prawnej jednostki w sferze
tzw. pośredniej kontroli miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego
5.4. Środki nadzoru i kontroli nad miejscowym planem zagospodarowania
przestrzennego
5.5. Problem tzw. tymczasowej ochrony interesu prawnego jednostki
(dopuszczalność wstrzymania wykonania
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego)
5.6. Problem obowiązku ponowienia procedury planistycznej na skutek
stwierdzenia nieważności planu miejscowego
5.7. Stwierdzenie nieważności miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego jako przesłanka weryfikacji ostatecznej decyzji
administracyjnej
5.8. Problem sądowej ochrony interesów indywidualnych przed
bezczynnością legislacyjną organów gminy
5.9. Wnioski

6. Niepewność dostępu jednostki do sądu w sprawie miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego
6.1. Prawo do sądu w sferze kontroli gminnych planów zagospodarowania
przestrzennego
6.1.1. Uwagi ogólne
6.1.2. Legitymacja skargowa jednostki w sprawie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego
6.1.3. Legitymacja skargowa jednostki w sprawie studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
6.1.4. Wniesienie skargi przez reprezentanta grupy mieszkańców
gminy
6.1.5. Legitymacja skargowa organizacji społecznej
6.2. Legitymacja skargowa jednostki w sprawach skarg na akty
planowania przestrzennego w wybranych krajach Europy Środkowej
i Wschodniej
6.3. Ochrona interesów indywidualnych w sferze sądowej kontroli
rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody stwierdzającego nieważność
uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego
6.4. Ochrona interesów indywidualnych w sferze sądowej kontroli
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sporządzonego
przez wojewodę w trybie nadzoru
6.5. Problem udziału uczestników na prawach strony w sprawach ze skarg
na gminne akty planowania przestrzennego
6.6. Granice sądowoadministracyjnej kontroli aktów planowania
przestrzennego
6.7. Powaga rzeczy osądzonej w sprawach skarg na akty planowania
przestrzennego
6.8. Wnioski

Zakończenie
Bibliografia

I. Wykaz literatury

II. Źródła internetowe

III. Wykaz polskich aktów prawnych

IV. Wykaz aktów prawnych prawa międzynarodowego

V. Wykaz orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego

VI. Wykaz orzeczeń Sądu Najwyższego

VII. Wykaz orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego

VIII. Wykaz orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych

IX. Wykaz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka,
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz wybranych krajów
Europy Środkowej i Wschodniej

X. Wykaz rozstrzygnięć nadzorczych

Kod wydawnictwa: 978-83-227-9421-0

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl