MODELE ŚWIADCZENIA USŁUG W HANDLU MIĘDZYNARODOWYM
ELŻBIETA BOMBIŃSKA
Wydawnictwo: UNIWERSYTET EKONOMICZNY W KRAKOWIE
Cena: 49.90 zł
44.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7252-853-7
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2021 |
|
[...] W świetle powyższych rozważań jako główny cel pracy przyjęto próbę weryfikacji i określenia znaczenia usług w handlu międzynarodowym. Osiągnięcie tak sformułowanego celu głównego wiązało się z koniecznością realizacji kilku zadań cząstkowych, do których zaliczono:
1) określenie i opis form (modeli) międzynarodowej wymiany usług,
2) przedstawienie mechanizmów ekonomicznych stanowiących podstawę handlu usługami z uwzględnieniem występujących w nim sposobów świadczenia
usług,
3) prezentację rozwoju metodyki badań handlu usługami i jej aktualnego stanu,
4) wskazanie istniejących ograniczeń i barier pomiaru obrotów usługami,
5) wyznaczenie wartości handlu usługami z uwzględnieniem wszystkich zidentyfikowanych form świadczenia usług.
W kontekście tak sformułowanego celu głównego i celów cząstkowych starano się udowodnić, że:
1) sposób ujmowania międzynarodowej wymiany usług, jaki przyjęto w Układzie ogólnym w sprawie handlu usługami, nie wyczerpuje wszystkich form ich świadczenia w wymiarze międzynarodowym (hipoteza H1),
2) powszechnie stosowany sposób pomiaru obrotów międzynarodowej wymiany usług na podstawie statystyk bilansu płatniczego powoduje istotne zaniżenie wartości handlu usługami (hipoteza H2).
Monografia składa się z pięciu rozdziałów. Rozdziały 1-4 mają charakter teoretyczny, ostatni zawiera zaś wyniki badań empirycznych.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1
MIĘDZYNARODOWY HANDEL USŁUGAMI - ISTOTA I ŚWIATOWE
REGULACJE
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Usługi jako przedmiot międzynarodowej wymiany handlowej
1.3. Usługi w międzynarodowych klasyfikacjach statystycznych
1.3.1. Klasyfikacje działalności
1.3.2. Klasyfikacje produktów
1.4. Ewolucja pojęcia międzynarodowych obrotów usługami w XX wieku
1.5. Rozwój międzynarodowych regulacji prawnych w sprawie handlu usługami
1.5.1. Regulacje międzynarodowego handlu usługami w okresie poprzedzającym GATS - kodeksy OECD
1.5.2. Układ ogólny w sprawie handlu usługami i regulacje rundy Doha
1.5.3. Uregulowania handlu usługami w regionalnych porozumieniach handlowych
1.6. Podsumowanie
Rozdział 2
MODELE HANDLU USŁUGAMI W TEORIACH HANDLU
MIĘDZYNARODOWEGO I BEZPOŚREDNICH INWESTYCJI
ZAGRANICZNYCH ORAZ W WYNIKACH BADAŃ
2.1. Uwagi wprowadzające
2.2. Międzynarodowa wymiana usług w świetle teorii handlu międzynarodowego
2.2.1. Przewaga komparaty wna jako przesłanka handlu usługami
2.2.2. Wykorzystanie współczesnych teorii handlu międzynarodowego
do opisu handlu usługami
2.2.3. Badania determinant rozwoju międzynarodowego handlu usługami
2.3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a międzynarodowa wymiana usług
2.3.1. Międzynarodowy handel usługami w świetle teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych
2.3.2. Czynniki determinujące rozwój handlu usługami w formie obecności handlowej oraz wybór modelu świadczenia usług - przegląd badań
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3
MIERZENIE OBROTÓW ŚWIATOWEJ WYMIANY USŁUG W ŚWIETLE
REKOMENDACJI MANUAŁ ON STATISTICS OF INTERNATIONAL
TRADE IN SERVICES
3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Modele świadczenia usług
3.2.1. Handel transgraniczny i zagraniczna konsumpcja usług
3.2.2. Model obecności handlowej
3.2.3. Handel usługami świadczonymi przez osoby fizyczne
3.3. Zalecenia dotyczące źródeł danych statystycznych
3.3.1. Bilans płatniczy jako źródło danych dotyczących wymiany usług między rezydentami a nierezydentami
3.3.2. Statystyki zagranicznych jednostek zależnych
3.3.3. Inne źródła
3.4. Trudności i ograniczenia pomiaru obrotów międzynarodowego handlu usługami
3.4.1. Identyfikacja modeli świadczenia usług w statystykach bilansu płatniczego
3.4.2. Trudności wynikające z przyjętych klasyfikacji statystycznych
3.4.3. Dostępność danych statystycznych
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4
MODEL 5 - KONCEPCJA I METODY POMIARU POŚREDNIEGO HANDLU USŁUGAMI
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Istota serwicyzacji produkcji przemysłowej
4.3. Komponenty serwicyzacji
4.3.1. Kupowanie usług
4.3.2. Produkowanie usług
4.3.3. Sprzedaż usług
4.4. Serwicyzacja produkcji przemysłowej a modele świadczenia usług
4.5. Pomiar pośredniego handlu usługami
4.5.1. Metody pomiaru
4.5.2. Międzynarodowe tablice przepływów międzygałęziowych i międzynarodowe tablice podaży i wykorzystania
4.5.3. Bazy danych
4 5.4. Ograniczenia pomiaru handlu usługami realizowanego w formie
modelu 5
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5
OBROTY MIĘDZYNARODOWEGO HANDLU USŁUGAMI -WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH
5.1. Uwagi wprowadzające
5.2. Bezpośredni handel usługami
5.2.1. Wielkość i struktura światowej wymiany usług w świetle statystyk bilansu płatniczego
5.2.2. Struktura obrotów międzynarodowego handlu usługami w przekroju modeli świadczenia usług
5.3. Pośredni handel usługami
5.3.1. Usługi stanowiące nakłady zewnętrzne przedsiębiorstw
5.3.2. Usługi stanowiące nakłady wewnętrzne przedsiębiorstw
5.3.3. Usługi sprzedawane przez przedsiębiorstwa produkcyjne
5.4. Międzynarodowa wymiana usług w Polsce
5.4.1. Obroty usługami w statystykach bilansu płatniczego
5.4.2. Modele świadczenia usług w bezpośrednim handlu usługami
5.4.3. Znaczenie modelu 5 w obrotach usługowych Polski z zagranicą
5.5. Podsumowanie
Zakończenie
Aneks
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
Streszczenie w języku angielskim
Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie
Kod wydawnictwa: 978-83-7252-853-7
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.