Dodano produkt do koszyka

NOWOŚĆ Promocja

METODLOGIA BADAŃ BAD TURYSTYKĄ. PODSTAWY ONTOLOGICZNE I EPISTEMOLOGICZNE ORAZ ROZWÓJ HISTORYCZNO-INSTYTUCJONALNY wyd.2

Cena po rabacie to najniższa cena z 30 dni przed obniżką

METODLOGIA BADAŃ BAD TURYSTYKĄ. PODSTAWY ONTOLOGICZNE I EPISTEMOLOGICZNE ORAZ ROZWÓJ HISTORYCZNO-INSTYTUCJONALNY wyd.2

LESZEK BUTOWSKI

Wydawnictwo: PWE

Cena: 79.90 zł 63.12 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-208-2595-4

stron: 227

format: B5

oprawa: miękka

Rok wydania: 2024

 

Oddawana do rąk Czytelników książka stanowi drugie, gruntownie zmienione i uzupełnione wydanie opracowania, które ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego w 2020 r. Podjęta w nim problematyka dotyczy najbardziej fundamentalnych aspektów badań nad turystyką, jakim są ich podstawy ontologiczne, epistemologiczne oraz metodologiczne. W zamyśle autora przybliżenie tych zagadnień powinno przyczynić się do poprawy warunków prowadzenia badań empirycznych, ukierunkowanych na poznanie złożonej rzeczywistości turystycznej w jej różnorodnych przejawach. opracowanie niniejsze, w stosunku do jego pierwszego wydania, zostało uzupełnione o dwie zupełnie nowe części. W pierwszej z nich (rozdział 6) skupiono się na tematyce geograficznych studiów nad turystyką, ze szczególnym uwzględnieniem wyspecjalizowanej w tym zakresie subdyscypliny, jaką jest geografia turyzmu. W szczególności, prowadzona refleksja dotyczyła ontologii i epistemologii dziedziny empirycznej geografii turyzmu, która została utożsamiona z dziedziną empiryczną turystyki, eksplorowaną w aspekcie przestrzennym (geograficznym). Z kolei w rozdziale 7. opracowania podjęto próbę zastosowania ogólnych założeń ontologii Searle’a do refleksji nad ontologią i epistemologią dziedziny empirycznej geografii jako nauki złożonej, obejmującej dwa odmienne pola badawcze. Oznacza to, że rozdział ten jest jedynym w pracy, w którym nie podnosi się aspektów turystycznych. Warto w tym miejscu podkreślić, że dodanie dwóch wymienionych rozdziałów „geograficznych” było w pełni świadomym zabiegiem autora, który jako geograf, chciał w ten sposób wnieść swój skromny wkład do dyskusji nad podstawami metodologicznymi geografii turyzmu – dziedziny, którą na co dzień uprawia; a także do geografii jako całości. Na ile się to udało, niech pozostawione zostanie ocenie Czytelników.

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

ROZDZIAŁ 1. POJĘCIE TURYSTYKI – ANALIZA ETYMOLOGICZNA I SEMANTYCZNA, DEFINICJE
1.1. Etymologia nazwy „turystyka”
1.2. Analiza semantyczna – zakres znaczeniowy pojęcia turystyki
1.3. Ramy definicyjne turystyki – matryca analityczna pojęcia
1.3.1. Kryterium logiczne – denotacja i konotacja nazwy „turystyka”
1.3.2. Kryterium zakresu pojęciowego – turystyka sensu stricto i sensu largo
1.3.3. Kryterium aksjologiczne – turystyka w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym
1.3.4. Kryterium rynkowe – strona popytowa i podażowa turystyki
1.3.5. Kryterium funkcjonalne – definicje operacyjne i konceptualne turystyki
1.3.6. Matryca analityczna definicji turystyki
1.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 2. PRZEDMIOT BADAŃ NAD TURYSTYKĄ
2.1. Dziedzina i zbiory empiryczne turystyki
2.2. Matryca przedmiotowa dziedziny empirycznej turystyki
2.3. Matryca przedmiotowa – zastosowania praktyczne
2.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. TURYSTYKA W PERSPEKTYWACH: ONTOLOGICZNEJ I EPISTEMOLOGICZNEJ
3.1. Podstawowe założenia (nowo)realistycznej ontologii społecznej Johna Searle’a
3.2. Ontologia społeczna Johna Searle’a jako podstawa ontologii turystyki
3.3. Ontologia społeczna Johna Searle’a jako podstawa epistemologii turystyki
3.4. Ontologia i epistemologia turystyki w ujęciu realistycznym – podsumowanie
3.5. Konstrukcjonizm społeczny jako relatywistyczna wizja świata
3.6. Konstrukcjonizm społeczny w badaniach nad turystyką
3.7. Rzeczywistość turystyczna – między obiektywizmem a subiektywizmem
3.8. Podejście realistyczno-humanistyczne jako podstawa metodologiczna badań nad turystyką

ROZDZIAŁ 4. BADANIA NAD TURYSTYKĄ – PERSPEKTYWA METODOLOGICZNA
4.1. Badania nad turystyką w tradycji naturalistycznej
4.2. Badania nad turystyką w tradycji humanistyczno-interpretacyjnej
4.3. Tradycja naturalistyczna i humanistyczno-interpretacyjna w badaniach nad turystyką – podsumowanie
4.4. Turystyka jako dziedzina badań czy dyscyplina naukowa?
4.4.1. Dyscyplinarność studiów nad turystyką – ujęcie metodologiczne
4.4.2. Dyscyplinarność studiów nad turystyką – ujęcie organizacyjno-instytucjonalne
4.4.3. Turystyka jako dyscyplina naukowa czy dziedzina badań? Próba kompromisu

ROZDZIAŁ 5. GENEZA I EWOLUCJA BADAŃ NAUKOWYCH NAD TURYSTYKĄ
5.1. Analiza retrospektywna studiów nad turystyką
5.1.1. Okres prekursorski
5.1.2. Okres studiów właściwych
5.2. Geneza studiów nad turystyką – przykład Polski
5.3. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 6. BADANIA NAD TURYSTYKĄ – PERSPEKTYWA GEOGRAFICZNA
6.1. Geograficzne studia nad turystyką – rys historyczny
6.2. Geografia turyzmu, geografia turystyki czy geografia turystyczna?
6.3. Geografia turyzmu – podstawy metodologiczne
6.4. Ontologia i epistemologia dziedziny empirycznej geografii turyzmu
6.4.1. Ontologia dziedziny empirycznej geografii turyzmu
6.4.2. Epistemologia dziedziny empirycznej geografii turyzmu
6.5. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 7. DZIEDZINA EMPIRYCZNA GEOGRAFII W ŚWIETLE ONTOLOGII SPOŁECZNEJ JOHNA SEARLE’A
7.1. Dziedzina empiryczna geografii – ujęcie teoretyczne
7.2. Dziedzina empiryczna geografii jako zbiór uporządkowany
7.3. Podsumowanie

REFLEKSJA KOŃCOWA. JAK PODĄŻAĆ KU PRAWDZIE O TURYSTYCE?
BIBLIOGRAFIA
SPIS TABEL
SPIS RYSUNKÓW

Kod wydawnictwa: 978-83-208-2595-4

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl