Dodano produkt do koszyka

Promocja

KULTURA WSPÓŁCZESNA A WYCHOWANIE CZŁOWIEKA

KULTURA WSPÓŁCZESNA A WYCHOWANIE CZŁOWIEKA

red.DARIUSZ KUBINOWSKI

Wydawnictwo: VERBA

Cena: 36.80 zł 33.12 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu
ISBN: 978-83-89468-47-5
 
394 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2006
 

fragment ze wstępu

Różnorakie relacje między kulturą a wychowaniem stanowią jedno z kluczowych, uniwersalnych i ponadczasowych, zagadnień pedagogicznych. Na gruncie nauk o wychowaniu pierwszą w historii subdyscypliną, która uczyniła je centralnym przedmiotem zainteresowań była pedagogika kultury. W Polsce klasyczna pedagogika kultury przeżywała swój intensywny rozwój w latach 20. i 30. XX wieku, a jej prekursorzy pozostawili po sobie bogate dziedzictwo myśli humanistycznej, ciągle jeszcze nie w pełni wykorzystywane i doceniane współcześnie.Dziś studia i badania kulturowo-edukacyjne należą do szeroko i coraz częściej podejmowanych, nie tylko przez pedagogów. Badacze starają się poznawać, rozumieć i wyjaśniać, interpretować skomplikowaną rzeczywistość kultury współczesnej z pedagogicznego, a zatem swoistego punktu widzenia, nie unikając kwestii problematycznych czy wręcz kontrowersyjnych. To właśnie szczególne zainteresowanie najnowszymi wytworami, zjawiskami i procesami kulturowymi, postrzeganymi jako szansa lub zagrożenie dla wychowania, daje dobrą podstawę do nieuniknionej i niezbędnej rewizji czasami zbyt tradycjonalistycznego nastawienia pedagogiki kultury. Istotne pozostaje jednak nadal stosowanie perspektywy antropologiczno-humanistycznej w myśleniu o kulturze i edukacji współczesnej.Takie właśnie myślenie integruje reprezentantów różnych ośrodków akademickich skupionych w Zespole Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Współpraca ta przynosi owoce w postaci wzajemnych oddziaływań, inspiracji, interakcji etc. w rozpatrywaniu relacji między kulturą a wychowaniem przez przedstawicieli obu subdyscyplin. Zespół podejmuje różne przedsięwzięcia naukowe, w tym organizuje odpowiednio ukierunkowane konferencje. Jednym z przedsięwzięć zrealizowanych pod patronatem Zespołu była ogólnopolska konferencja naukowa zatytułowana Człowiek w świecie kultury - kultura w życiu człowieka, przeprowadzona w dniach 7-9 czerwca 2005 roku w Zwierzyńcu na Roztoczu. Zainaugurowała ona nowy cykl konferencji organizowanych przez lubelski ośrodek pedagogiki kultury, a niniejszy tom zawiera teksty opracowań zgłoszonych i przedstawionych w ramach tego projektu.

SPIS TREŚCI

Dariusz Kubinowski - Słowo wstępne
Janusz Gaj da
Człowiek w świecie kultury - kultura w życiu człowieka: wprowadzenie

CZĘŚCI.
TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODSTAWY PEDAGOGIKI KULTURY JAKO WSPÓŁCZESNEJ SUBDYSCYPLINY HUMANISTYCZNEJ
Dariusz Kubinowski
Cechy konstytutywne naukowego systemu pedagogiki kultury
Elżbieta Kukuła
Potrzeba powrotu do cnót platońskich we współczesnym procesie edukacji
Andrzej Ciążela
Klasyczna koncepcja prawdy jako przesłanka powojennej filozofii i pedagogiki kultury Bogdana Suchodolskżego
Anna Kuleta
Człowiek i kultura w myśli filozoficznej Bogdana Nawroczyńskiego
Małgorzata Stopikowska
Jana Pawła II teologia narodu: perspektywy aplikacji pedagogicznych
Agnieszka Salam ucha
Natura czy kultura? Wstępna charakterystyka sporu

CZĘŚĆ II.
W POSZUKIWANIU ISTOTY CZŁOWIECZEŃSTWA I JEGO RÓŻNYCH PRZEJAWÓW
W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ: PERSPEKTYWA ANTROPOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Katarzyna Olbrycht
Pedagogiczne konsekwencje personalistycznego ujmowania kultury na progu XXI wieku
Jadwiga Lach-Rosocha
Rola kultury w procesie uczłowieczania człowieka i humanizacji świata
- wybrane aspekty problemu
Wiesław Żardecki
Wiodące koncepcje człowieczeństwa w kulturze XX wieku - próba zarysu zagadnienia
Małgorzata Okupnik
Człowiek wobec cierpienia. Przyczynek do antropologii choroby
Barbara Jedlewska
Człowiek sukcesu w kulturze konsumpcyjnej - promowany model i rzeczywiste wzory
Anna Józefowicz
Wzór wychowawczy kobiety-matki w wybranych czasopismach literackich
dwudziestolecia międzywojennego
Danuta Sadownik
Oblicza współczesności. Ideały i wartości humanistyczne charakterystyczne
dla trzech pokoleń ludzi żyjący na przełomie wieków

CZĘŚĆ III.
OBLICZA "SWOJSKOŚCI/TUTEJSZOŚCI" I "OBCOŚCI/INNOŚCI" W KONTEKŚCIE KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI KULTUROWEJ WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA: IMPLIKACJE EDUKACYJNE
Jerzy Nikitorowicz
Relatywizacja wzorów kulturowych w społeczeństwie wielokułturowym
Alina Szczurek-Boruta
Kultura - społeczeństwo -jednostka: zaniedbane i zaniechane obszary edukacji szkolnej
Mirosław Sobecki
Kanon kultury polskiej na peryferiach - na przykładzie mniejszości polskiej na Białorusi
Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska
Tożsamość kulturowa w społecznych warunkach grupy mniejszościowej: przypadek Białorusinów w Polsce
Edyta Korepta
Rola literatury w procesie poszukiwaniu tożsamości regionalnej - na przykładzie
poezji Emilii Michalskiej, Gustawa Morcinka, Zofii KossakSzczuckiej
Joanna Torowska
Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: próba definicji, stan i potrzeby
- na przykładzie Małopolski
Barbara Wybacz
Japonia - miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone

CZĘŚĆ IV.
PONOWOCZESNOŚĆ, POPKULTURAICYBERKULTURA JAKO WYZWANIA PEDAGOGIKI WSPÓŁCZESNEJ
Andrzej Radomski
"Solidarność" i "autokreacja" jako dwie formy partycypacji we współczesnych
kulturach Zachodu
Krystyna Pankowska
Wychowanie w czasach popkultury - garść refleksji i postulatów
Marcin Jaworski
Kultura popularna jako źródło inspiracji pedagogicznej i edukacyjnej
Agnieszka Cybal-Michalska
W poszukiwaniu utraconej tożsamości jednostki w zglobalizowanym społeczeństwie
sprzeczności
Iwona Samborska
Świat reklamą malowany - ujęcie z perspektywy małego dziecka
Wojciech Bobrowicz
Internet w kulturze - kultura w Internecie
Radosław Bomba
Tożsamość w środowiskach cyfrowych

CZĘŚĆ V.
WARTOŚCI HUMANISTYCZNE I FUNKCJE WYCHOWAWCZE RÓŻNYCH DZIEDZIN SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
Jan Samek
Sztuka jako medium edukacji uczniów i studentów w duchu humanizmu
Joanna Winnicka-Gburek
Krytycyzm i tradycja. Krytyka a tradycyjne wartości sztuki w edukacji
Dorota Sieroń-Galusek
Książka jako narządzie samodoskonalenia - na przykładzie Józefa CzapsMego
Wiesława Aleksandra Sacher
Muzyka współczesna - implikacje akulturacyjne i edukacyjne
Jarosław Chaciński
Młodzież i muzyka we współczesnym horyzoncie kulturowym i edukacyjnym
Witold Adamczyk
Determinanty skutecznego oddziaływania wychowawczego dzieł kultury - na przykładzie filmu
Mariusz Samoraj
Artystyczna edukacja ekologiczna i międzykulturowa odpowiedzią na wyzwania
współczesności - głos w dyskusji

CZĘŚĆ VI.
W KIERUNKU ALTERNATYWNYCH ORIENTACJI TEORII I PRAKTYKI DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ I EDUKACYJNEJ
Józef Kargul
Instytucje kultury w świetle badań empirycznych
Włodzimierz Prokopiuk
Kultura pedagogiczna jako wartość społeczna i indywidualna
Marek Matyjewicz
Animacja kulturalna wobec wyzwań kultury nowoczesnej
Małgorzata Olejarz
Oczekiwania zielonogórskich studentów animacji kultury wobec uczelni
Wojciech Olchowski
Zastosowanie amerykańskich metod edukacji medialnej w polskich
szkołach policealnych
Sylwia Słowińska
Socjokulturajako nurt edukacji kulturalnej w Niemczech
Aneta Pepaś
Udział lubelskich instytucji działalności kulturalnej w promocji kultury
NOTA O AUTORACH

Kod wydawnictwa: 978-83-89468-47-5

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl