KONTENERYZACJA W TRANSPORCIE MORSKIM
RYSZARD MILER, TOMASZ NOWOSIELSKI, EUGENIUSZ GOSTOMSKI
Wydawnictwo: CEDEWU
Cena: 89.00 zł
70.31 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8102-495-2
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2021 |
|
Celem niniejszej monografii jest próba jak najszerszego (systemowego, holistycznego oraz interdyscyplinarnego) podejścia do identyfikacji współczesnych wyzwań, jak również przedstawienie aktualnej pragmatyki funkcjonowania skonteneryzowanego transportu morskiego w realiach dynamicznych zmian rynkowych powodowanych stochastycznymi zjawiskami globalnymi (z uwzględnieniem efektu pandemii). Podjęte zostały wszystkie kluczowe wiązki problemów i wyzwań, począwszy od czynników natury ekonomicznej i zarządczej, poprzez wyzwania organizacyjno-techniczne, operacyjne, legislacyjne oraz informacyjno-informatyczne, a na aspektach proekologicznych kończąc (w kontekście postulowanego obniżenia antropopresyjności transportu morskiego i jego dekarbonizacji).
Niniejsza pozycja jest adresowana do interesariuszy szeroko rozumianego świata gospodarki morskiej i transportu morskiego, pracowników przedsiębiorstw portowych i armatorskich wszystkich szczebli, gremiów decydujących o strukturze kontenerowego systemu transportowego i standardach implementowanych w transporcie morskim, pracowników administracji morskiej, a także do studentów, których profil studiów mieści się w obszarze ekonomiki i zarządzania transportem morskim.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Glosariusz terminów i wykaz skrótów (akronimów)
Rozdział 1
Geneza procesów konteneryzacji w wymianie międzynarodowej
1.1. Przedkontenerowe jednostki ładunkowe w transporcie i wynalezienie kontenera
1.2. Implikacje spowodowane wprowadzeniem kontenerów w gospodarce światowej
1.3. Determinanty rozwoju konteneryzacji na świecie ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego
Rozdział 2
Kontener jako jednostka ładunkowa
2.1. Definicja i zasady normalizacji kontenerów
2.2. Konstrukcja kontenerów
2.3. Rodzaje kontenerów (systematyka kontenerów)
Rozdział 3
Kontenerowy System Transportowy i wielogałęziowe systemy transportu
3.1. Pojęcie Kontenerowego Systemu Transportowego
3.2. Modalne systemy transportu kontenerów
3.3. Wielomodalne (międzygałęziowe) systemy transportu kontenerów
3.4. Systemowe regulacje prawne w krajowym i międzynarodowym obrocie kontenerowym
3.4.1. Międzynarodowa Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach CSC (Convention for Safe Containers)
3.4.2. Regulacje prawne dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych w kontenerach ze szczególnym uwzględnieniem konwencji IMDG
(International Maritime Dangerous Goods Code)
Rozdział 4
Rozwój światowej floty kontenerowców
4.1. Rodzaje statków do przewozu kontenerów
4.2. Wielkości i struktura światowej floty kontenerowej
4.3. Wpływ pandemii Covid-19 na światową flotę kontenerową i perspektywy jej wykorzystania
4.4. Najwięksi światowi operatorzy kontenerowi w transporcie morskim
4.5. Charakterystyka wybranych armatorów kontenerowych
4.6. Majątek, kapitał, przychody i koszty wybranego armatora kontenerowego - Hapag-Lloyd
Rozdział 5
Wielkość i struktura geograficzna międzynarodowych przewozów kontenerowych w transporcie morskim
5.1. Światowy park kontenerów stosowanych w transporcie morskim
5.2. Podatność ładunków na konteneryzację w międzynarodowym obrocie towarowym
5.3. Rozmiary i kierunki globalnych przewozów kontenerowych drogą morską
5.4. Wielkość i struktura geograficzna globalnego obrotu kontenerowego w portach morskich
5.5. Puste kontenery w międzynarodowym handlu morskim (repozycja)
Rozdział 6
Rola portowych terminali kontenerowych w morskim obrocie kontenerowym
6.1. Pojęcie terminala kontenerowego
6.2. Suche porty
6.3. Depoty kontenerowe
6.4. Charakterystyka morskich terminali kontenerowych
6.5. Wybrani globalni operatorzy morskich terminali kontenerowych
6.6. Majątek, kapitał, koszty i przychody terminala kontenerowego na przykładzie grupy Eurokai
Rozdział 7
Organizacyjne i techniczne uwarunkowania funkcjonowania portowych terminali kontenerowych
7.1. Modele funkcjonowania portowych terminali kontenerowych
7.2. Czynniki determinujące terminalowe operacje obsługi kontenerów
7.3. Infrastruktura i suprastruktura terminalowa
7.4. Usługi oferowane przez portowe terminale kontenerowe
7.4.1. Formowanie i rozformowywanie kontenerów w handlu morskim
7.4.2. Sztauowanie kontenerów na statku
7.4.3. Dostęp do terminalowego systemu operacyjnego dla gestorów ładunków
Rozdział 8
Koszty transportu i przeładunku kontenerów w międzynarodowym transporcie morskim
8.1. Podział kosztów transportu i przeładunku kontenerów między eksportera i importera
8.2. Opłaty portowe związane z korzystaniem przez morskich przewoźników kontenerowych z portów i terminali kontenerowych
8.3. Opłaty agencji celnych w ramach procedur celnych przy przewozie towarów w kontenerach
8.4. Stawki frachtowe w morskich przewozach kontenerów
8.5. Opłaty za usługi terminali kontenerowych naliczane eksporterom i importerom skonteneryzowanych towarów
8.6. Indeksy w morskim obrocie kontenerowym
Rozdział 9
Dokumenty w międzynarodowym transporcie morskim
9.1. Umowa bukingowa i lista bukingowa
9.2. Morski list przewozowy - Seawaybill
9.3. Konosament liniowy
9.4. Konosament bezpośredni, multimodalny i FIATA
9.5. Umowa o udostępnienie przestrzeni ładunkowej - Slothire
9.6. Rola konosamentu w rozliczeniach międzynarodowych za pomocą akredytywy dokumentowej
9.7. Manifest ładunkowy - Ship cargo manifest
Rozdział 10
Ubezpieczenie kontenerów i statków w żegludze morskiej
10.1. Przesłanki ubezpieczania kontenerów, ładunków i kontenerowców
10.2. Ubezpieczenie statków
10.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej związanej z eksploatacją statku
10.4. Ubezpieczenia cargo
Rozdział 11
Technologie informacyjno-informatyczne (telematyczne) w zarządzaniu procesami konteneryzacji transportu morskiego
11.1. Zadania i architektura systemów telematyki w zarządzaniu procesami konteneryzacji
11.2. Systemy monitoringu kontenerowych jednostek ładunkowych w transporcie morskim
11.3. Systemy ładunkowe w kontenerowym transporcie morskim (klasy vessel planning)
11.4. Systemy terminalowe kontenerowego transportu morskiego (klasy TOS)
11.5. Systemy dostępowe do terminalowego systemu operacyjnego dla gestorów ładunków (system dostępowy dla spedytorów, system awizacji, OCR)
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Kod wydawnictwa: 978-83-8102-495-2
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.