INSTYTUCJONALNE, ŚRODOWISKOWE I INDYWIDUALNE UWARUNKOWANIA FUNKCJONOWANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO
BOGUMIŁA BOBIK
Wydawnictwo: UNIWERSYTET ŚLĄSKI
Cena: 72.90 zł
65.61 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-226-3933-7
240 stron
format: B5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2020
Praca składa się z ośmiu rozdziałów. Trzy pierwsze mają charakter teoretyczny. Przedstawiono w nich instytucjonalny i prawny wymiar pracy pedagoga szkolnego, środowiskowe determinanty jego pracy, zdefiniowano jego zasoby osobowe. Rozdział czwarty obejmuje koncepcję badań własnych. Opisuje ogólne założenia metodologiczne pracy oraz zastosowaną procedurę badań diagnostyczno-opisowych. Do badania wykorzystano sondaż diagnostyczny i metodę szacowania. Kolejne rozdziały (V - VII) zawierają analizę wyników badań. Prezentację rozpoczęto od opisu próby badawczej oraz analizy danych w zakresie planowania i organizacji pracy pedagogów. Następnie przedstawiono opinie pedagogów na temat środowiska wychowawczego, w którym funkcjonują uczniowie i które określa kierunki pomocy pedagogicznej. Dalej analizie poddano wybrane zasoby osobowości pedagogów, do których należą: kompetencje pedagogicznych, ocenę własnych preferencji zawodowych, umiejętności interpersonalne, skuteczność własną, strategie radzenia sobie ze stresem. Ostatni rozdział to próba modelowego ujęcia działań pedagoga szkolnego.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Rozdział 1. Instytucjonalny i prawny wymiar pracy pedagoga szkolnego
1.1. Kierunki zmian edukacyjnych w Polsce w drugiej połowie XX i początkach
XXI wieku
1.1.1. Organizacja szkolnictwa po zakończeniu II wojny światowej (lata
1945-1947)
1.1.2. Funkcjonowanie szkolnictwa w latach 1948-1955
1.1.3. Przemiany szkolnictwa w latach 1956-1961
1.1.4. System oświaty w latach 1962-1999
1.1.5. Zmiany po roku 1999
1.2. Początki profesji pedagoga szkolnego
1.3. Zadania pedagoga szkolnego wynikające z przepisów prawa oświatowego
1.4. Stan badań nad profesją pedagoga szkolnego
Rozdział 2. Środowiskowe determinanty pracy pedagoga szkolnego
2.1. Rodzina jako środowisko życia i wychowania młodego pokolenia
2.1.1. Przemiany współczesnej rodziny
2.1.2. Zagrożenia współczesnej rodziny
2.1.3. Współpraca rodziny i szkoły
2.2. Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły
2.2.1. Trudności szkolne
2.3. Środowisko rówieśnicze
2.3.1. Problemy w grupie rówieśniczej
2.4. Środowisko lokalne
Rozdział 3. Indywidualne wyznaczniki pracy pedagoga szkolnego
3.1. Pojęcie zasobów osobistych pedagoga szkolnego
3.2. Wybrane zasoby osobiste pedagoga
3.2.1. Kompetencje pedagogiczne
3.2.1.1. Kompetencje interpersonalne
3.2.2. Zaangażowanie w pracy i poczucie skuteczności działań własnych
3.2.3. Radzenie sobie ze stresem
Rozdział 4. Metodologiczne założenia badań nad uwarunkowaniami pracy
pedagoga szkolnego
4.1. Przedmiot i cele badań
4.2. Strategia i typ badań
4.3. Procedura badawcza
4.3.1. Problemy badawcze
4.3.2. Charakterystyka metod, technik i narzędzi badawczych
4.4. Dobór próby badawczej i terenu badań
4.5. Organizacja badań
Rozdział 5. Instytucjonalne uwarunkowania pracy badanych pedagogów
szkolnych
5.1. Opis próby badawczej
5.2. Planowanie i organizacja pracy szkoły jako wyznaczniki pracy pedagoga
5.2.1. Warunki pracy pedagogów
5.2.2. Obowiązki pedagoga szkolnego
5.2.3. Formy pomocy pedagogicznej stosowane w pracy z uczniami, rodzicami,
nauczycielami i wychowawcami
5.3. Postrzeganie przez pedagogów swoich kompetencji, aspiracji i perspektyw
zawodowych
5.4. Propozycje zmian służące poprawie jakości pracy pedagogów
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Środowisko wychowawcze jako czynnik warunkujący pracę
badanych pedagogów szkolnych
6.1. Środowisko lokalne a zadania pedagoga szkolnego
6.2. Środowisko rodzinne jako obszar i wyznacznik działań pedagoga
6.3. Rola środowiska szkolnego w planowaniu pracy pedagoga szkolnego
6.4. Podsumowanie
Rozdział 7. Wybrane zasoby osobiste badanych pedagogów szkolnych
7.1. Ocena kompetencji pedagogicznych przez badanych
7.2. Ocena przez pedagogów własnych preferencji zawodowych
7.3. Umiejętności interpersonalne badanych pedagogów
7.3.1. Inicjowanie relacji (IR)
7.3.2. Asertywne oddziaływanie (AO)
7.3.3. Ujawnienie siebie (US)
7.3.4. Emocjonalne wspieranie (EW)
7.3.5. Rozwiązywanie konfliktów (RK)
7.3.6. Podsumowanie
7.4. Skuteczność własna w opinii pedagogów
7.5. Radzenie sobie w sytuacjach stresowych przez pedagogów
7.5.1. Styl skoncentrowany na zadaniu
7.5.2. Styl skoncentrowany na emocjach
7.5.3. Styl skoncentrowany na unikaniu
7.5.4. Podsumowanie
7.6. Wnioski końcowe
Rozdział 8. Próba modelowego ujęcia działań pedagoga szkolnego
8.1. Założenia ogólne
8.2. Proponowane modele pracy pedagoga szkolnego
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów
Summary
Kod wydawnictwa: 978-83-226-3933-7
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.