Dodano produkt do koszyka

Promocja

HANDEL KRAJÓW UPRZEMYSŁOWIONYCH W ŚWIETLE TEORII HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO

HANDEL KRAJÓW UPRZEMYSŁOWIONYCH W ŚWIETLE TEORII HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO

ANNA ZIELIŃSKA-GŁĘBOCKA

Wydawnictwo: UNIWERSYTET GDAŃSKI

Cena: 18.80 zł 16.92 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 83-7017-667-4

204 stron
oprawa: miękka
Rok wydania: 1996

Przedstawiona w książce analiza potwierdza koncepcję Krugmana (1983)
o niezbędności wyodrębnienia teorii handlu między krajami uprzemysłowionymi z szerszego problemu teorii handlu w celu adekwatnej interpretacji struktury wymiany w ramach tej grupy państw. Teorie handlu wewnątrzgałęziowego
i konkurencji technologicznej mogą być uznane za podstawowe elementy tak
wyodrębnionej teorii. Za podstawę badań przyjęto grupę najbardziej rozwiniętych krajów, do której umownie zalicza się 27 uprzemysłowionych krajów półkuli północnej zrzeszonych w międzynarodowej organizacji OECD. Zmiany
gospodarcze i kulturowe zachodzące w tych krajach tworzą "model zachowań", który z pewnym opóźnieniem czasowym jest naśladowany przez kolejne kraje wchodzące na ścieżkę samopodtrzymującego się wzrostu, a więc po okresie take-off, nadającym gospodarkom niezbędne przyspieszenie inwestycyjne i technologiczne.

SPIS TREŚCI

Wstęp
1. Współzależność handlowa państw wysoko rozwiniętych a tradycyjna teoria
wymiany międzynarodowej
1.1. Wprowadzenie
1.2. Współzależność handlowa krajów wysoko rozwiniętych
1.3. Tradycyjna teoria handlu wobec wymiany towarowej między krajami
uprzemysłowionymi
2. Zjawisko nakładania się handlu (tmde overlap) w wymianie państw
uprzemysłowionych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Korzyści skali w handlu wewnątrzgałęziowym
2.3. Zróżnicowanie produktu a handel wewnątrzgałęziowy
2.3.1. Zróżnicowanie poziome
2.3.2. Zróżnicowanie pionowe
2.3.3. Inne koncepcje zróżnicowania produktu
2.3.4. Mierzenie zróżnicowania dóbr
2.4. Strumienie handlu wewnątrzgałęziowego. Metody mierzenia
2.5. Determinanty handlu wewnątrzgałęziowego państw uprzemysłowionych
2.5.1. Specyfika gospodarek uprzemysłowionych jako podstawa
handlu wewnątrzgałęziowego
2.5.2. Specyfika produktów w handlu wewnątrzgałęziowym
państw uprzemysłowionych
2.5.3. Sytuacja na rynkach międzynarodowych a handel wewnątrzgałęziowy
2.5.4. Wnioski
2.6. Próba syntezy teorii handlu wewnątrzgałęziowego
3. Czynnik technologiczny w handlu krajów uprzemysłowionych
3.1. Wprowadzenie
3.2. Zmiana technologiczna a tradycyjna teoria handlu
3.3. Alternatywny model handlu i technologii. Ogólne założenia
3.4. Teoria luki technologicznej a teoria handlu wewnątrzgałęziowego
3.5. Charakter zmiany technologicznej. Technologia i innowacje jako baza handlu
międzynarodowego
3.6. Źródła luki technologicznej i konkurencji technologicznej - na podstawie
teorii Posnera-Hufbauera i teorii Vernona
3.6.1. Proces uczenia się. Dynamiczne korzyści komparatywne
i konkurencyjne
3.6.2. Opóźnienie naśladowcze
3.6.3. Cykl życia produktu
3.7. Atrybuty narodowe i charakter produktów w handlu typu luki technologicznej
krajów uprzemysłowionych
3.7.1. Różnice w poziomie rozwoju technologicznego krajów
3.7.2. Specjalizacja w zakresie dóbr naukochłonnych
oraz konkurencyjność międzynarodowa w handlu produktami
nowoczesnymi
3.7.3. Polityka rządowa wobec gałęzi wiodących technologicznie
3.8. Handel typu luki technologicznej związany z funkcjonowaniem firm
3.8.1. Dyskontowanie korzyści firmy na rynkach międzynarodowych
3.8.2. Stopień konkurencji a innowacyjność firm
3.8.3. Charakter innowacji
3.8.4. Rozmiar firm a innowacyjność
3.9. Próba syntezy teorii handlu technologicznego
3.10. Wnioski końcowe
Literatura

 

Kod wydawnictwa: 83-7017-667-4

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl