Dodano produkt do koszyka

Promocja

E-USŁUGI A RODO

E-USŁUGI A RODO

MAŁGORZATA CIECHOMSKA

Wydawnictwo: WOLTERS KLUWER

Cena: 89.00 zł 70.31 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8246-137-4

375 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Korzystanie z portali społecznościowych, telewizji na żądanie, poczty elektronicznej, wyszukiwarki internetowej, zakupów on-line czy usług e-administracji to codzienność społeczeństwa informacyjnego.

W prezentowanej publikacji znajdziemy odpowiedź na pytanie, jakie są zagrożenia związane z ochroną danych osobowych usługobiorców tych e-usług i jak należy im zapobiegać.

Książka szczegółowo omawia m.in.:
możliwe ryzyka i zasady ochrony przetwarzania danych osobowych w związku ze świadczeniem e-usług;
nowe zagrożenia, jak danetyzacja czy profilowanie;
pozycję i obowiązki administratora i współadministratora danych, również w ujęciu orzecznictwa europejskiego;
uprawnienia usługobiorców, takie jak np.: prawo dostępu do danych, prawo do bycia zapomnianym oraz prawo sprzeciwu.

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Wstęp

Część I
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH USŁUGOBIORCÓW USŁUG SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO - PODSTAWOWE POJĘCIA I ZAGADNIENIA

Rozdział 1
Geneza rozwoju prawnej ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pojęcie prywatności
1.3. Ewolucja unijnego modelu ochrony danych osobowych |
1.3.1. Prawnomiędzynarodowe źródła norm w obszarze prywatności i ochrony danych osobowych
1.3.2. Ochrona danych osobowych w prawie Unii Europejskiej
1.3.2.1. Ochrona danych osobowych w prawie pierwotnym Unii Europejskiej
1.3.2.2. Ochrona danych osobowych w prawie wtórnym Unii Europejskiej
1.4. Relacja między prawem do ochrony danych osobowych a prawem do prywatności
1.5. Podsumowanie

Rozdział 2
Specyfika pojęcia "dane osobowe" w kontekście świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego
2.1. Wprowadzenie
2.2. Definicja danych osobowych - kryterium identyfikowalności a problematyka danych posiadających "charakter" osobowy
2.3. Przykłady szczególnych kategorii danych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego
2.3.1. Identyfikatory internetowe (ang. digital identifiers)
2.3.2. Dane o lokalizacji
2.3.3. Tzw. social login
2.4. Anonimizacja danych osobowych
2.5. Pseudonimizacja
2.6. Przetwarzanie danych osobowych
2.7. Przetwarzanie danych niewymagających identyfikacji
2.8. Dane nieosobowe
2.9. Podsumowanie

Rozdział 3
Podstawowe pojęcia z zakresu świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego
3.1. Wprowadzenie
3.2. Definicja usług społeczeństwa informacyjnego
3.2.1. Usługa normalnie świadczona za wynagrodzeniem
3.2.2. Usługa świadczona na odległość
3.2.3. Usługa świadczona drogą elektroniczną
3.2.4. Usługa świadczona indywidualnie
3.3. Usługa łączności elektronicznej
3.4. Strony usługi społeczeństwa informacyjnego
3.4.1. Usługobiorcy
3.4.2. Usługodawcy
3.4.2.1. Podmioty udostępniające usługi
3.4.2.2. Podmioty pośredniczące w dostępie do usług
3.4.2.3. Dostawcy usług internetowych
3.5. Podmioty przetwarzające dane w ramach świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego
3.5.1. Administrator
3.5.2. Podmiot przetwarzający a administrator
3.5.3. Współadministrator
3.6. Odbiorca
3.7. Podmiot danych
3.8. Podsumowanie

Część II
ZAGROŻENIA DLA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH USŁUGOBIORCÓW NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH E-USŁUG

Rozdział 4
Wybrane usługi społeczeństwa informacyjnego - analiza zagrożeń
4.1. Wprowadzenie
4.2. Chmura obliczeniowa - definicja
4.2.1. Rodzaje usług w chmurze obliczeniowej
4.2.2. Modele eksploatacji chmury obliczeniowej
4.2.3. Chmura obliczeniowa - charakterystyka zjawiska
4.3. Portale społecznościowe - zarys usługi
4.4. Zagrożenia dla ochrony danych osobowych usługobiorców
4.4.1. Reidentyfikacja usługobiorców usług społeczeństwa informacyjnego
4.4.2. Brak kontroli usługobiorców nad swoimi danymi osobowymi
4.4.2.1. Brak informacji o sposobie i podmiotach przetwarzających dane
4.4.2.2. Brak przejrzystości wzorców umownych
4.4.2.3. Ograniczenie przenoszalności danych osobowych usługobiorcy pomiędzy dostawcami e-usług
4.4.2.4. Ograniczenie koncepcji zgody usługobiorcy i obowiązku informacyjnego
4.4.2.5. Problem "własności" danych osobowych usługobiorcy
4.4.2.6. Trudności związane z faktycznym usunięciem danych osobowych usługobiorcy
4.4.2.7. Bariery notyfikacji naruszeń danych osobowych
4.5. Podsumowanie

Rozdział 5
Profilowanie oraz podejmowanie zautomatyzowanych decyzji jako szczególny sposób przetwarzania danych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego
5.1. Wprowadzenie
5.2. Charakterystyka zjawiska profilowania w dobie ery big data
5.3. Definicja profilowania i jego istota
5.4. Profilowanie a podejmowanie zautomatyzowanych decyzji
5.5. Zagrożenia związane z wykorzystaniem technik profilowania i podejmowania zautomatyzowanych decyzji
5.5.1. Dyskryminacja
5.5.2. Brak indywidualizacji (ang. de-individualisation)
5.5.3. Asymetria informacji (ang. information asymmetries)
5.5.4. Dodatkowe problemy aplikacyjne technik profilowania
5.5.5. Brak przejrzystości przetwarzania danych oraz brak kontroli w ramach profilowania
5.5.6. Reidentyfikacja
5.6. Koncepcja danetyzacji (ang. datafication)
5.7. Podsumowanie

Część III
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH USŁUGOBIORCÓW USŁUG SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO NA PODSTAWIE RODO

Rozdział 6
Instrumenty ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego
6.1. Wprowadzenie
6.2. Podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego
6.3. Bezpieczeństwo danych osobowych w kontekście świadczenia e-usług
6.3.1. Podejście oparte na ryzyku
6.3.2. Ochrona danych w fazie projektowania oraz domyślna ochrona danych
6.3.3. Ocena skutków przetwarzania
6.3.4. Obowiązki notyfikacyjne ciążące na administratorach danych
6.4. Koncepcja neutralności technologicznej RODO
6.5. Zakres terytorialny zastosowania rozporządzenia ogólnego
6.6. Podsumowanie

Rozdział 7
Podstawy prawne przetwarzania danych osobowych i uprawnienia usługobiorców usług społeczeństwa informacyjnego
7.1. Wprowadzenie
7.2. Przesłanki legalizacyjne przetwarzania danych osobowych
7.2.1. Zgoda podmiotu danych
7.2.2. Wykonanie umowy
7.2.3. Obowiązek prawny
7.2.4. Ochrona żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej
7.2.5. Wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi
7.2.6. Prawnie uzasadniony interes
7.2.7. Podstawy prawne przetwarzania przy użyciu szczególnych kategorii danych w usługach społeczeństwa informacyjnego
7.3. Prawa usługobiorców w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach usług społeczeństwa informacyjnego
7.3.1. Prawa informacyjne
7.3.2. Prawo dostępu do danych
7.3.3. Prawo do przenoszenia danych do innego usługodawcy
7.3.4. Prawo do sprostowania danych
7.3.5. Prawo do usunięcia danych
7.3.6. Prawo sprzeciwu
7.4. Podsumowanie

Rozdział 8
Środki ochrony prawnej podmiotu danych, odpowiedzialność i sankcje w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego
8.1. Wprowadzenie
8.2. Środki ochrony prawnej - uprawnienia podmiotu danych
8.2.1. Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego
8.2.2. Prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem przeciwko organowi nadzorczemu
8.2.3. Prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem przeciwko administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu
8.2.4. Prawo do odszkodowania i odpowiedzialność
8.3. Administracyjne kary pieniężne
8.4. Podsumowanie

Wnioski końcowe

Bibliografia

Orzecznictwo

Kod wydawnictwa: 978-83-8246-137-4

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl