CZŁOWIEK PODMIOT DRAMATU
STEFAN SZARY
Wydawnictwo: ANTYK
Cena: 38.80 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 83-89637-27-8
135 stron
format: A5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2005
Tischnerowska filozofia dramatu jest filozoficzną refleksją poświęconą człowiekowi. O człowieku powiedziano w filozofii już bardzo wiele, a pomimo to ciągle pozostaje on tajemnicą do końca niezgłębioną. Tischner włącza się w wielki, trwający nieustannie spór o człowieka. Jego refleksja zostaje określona jako filozofia dramatu. Filozofię dramatu charakteryzuje wewnętrzna spójność, którą w pierwszym momencie niełatwo jest dostrzec. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że Tischner jest filozofem niezwykle wymagającym. Domaga się przede wszystkim znajomości dotychczasowych poglądów związanych z filozofią człowieka. Jego myśl powstaje bowiem w wielkim filozoficznym dialogu, w którym raz dochodzi do sporów, a innym razem do twórczej inspiracji. (...) W ten sposób Tischner staje się twórcą niezwykle ciekawej i oryginalnej koncepcji filozofii człowieka. Jego filozofowanie to swoistego rodzaju nowa metoda, rozumiana - w podobny sposób jak Scheler pojmował fenomenologię - jako postawa, pewien sposób patrzenia. Konstytutywnymi cechami tej metody są jej aspekty antropologiczne. One z jednej strony zakreślają granice refleksji, a z drugiej ukazują jej właściwy kierunek.
(ze Wstępu autora)
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. OKREŚLENIE FILOZOFII JÓZEFA TISCHNERA1. Filozofia dramatu jako droga ku filozofii Dobra2. Inspiracje zawarte w filozofii dramatua. Fenomenologiab. Egzystencjalizmc. Filozofia spotkaniad. Myśl biblijna3. Określenie punktu wyjścia4. Zagadnienie języka stosowanego w filozofii dramatua. Spór wokół oceny jakości filozofii współczesnejb. Spór z tomizmemc. Spór w sprawie pojednania filozofii dramatu z naukami przyrodniczymid. Opis fenomenologiczny, znaczenie metafory oraz rola hermeneutyki5. Filozofia po Oświęcimiu i KołymieII. PODMIOT DRAMATU1. Osoba dramatua. Rola Kartezjańskiego cogito i Kierkegaarda koncepcja człowiekab. Znaczenie Husserlowskiego ja transcendentalnego i polemika z Heideggerowską koncepcją Daseinc. Levinasa rozumienie ludzkiej podmiotowościd. Tischnera ja agatologiczne2. Podmiot dramatu jako istota ucieleśnionaa. Przestrzeń dialogicznab. Czas ciała3. Nieautentyczność i autentyczność podmiotu dramatua. Podmiot dramatu jako radykalne zamknięcieb. Podmiot dramatu jako radykalne otwarciec. Podmiot dramatu jako źródło wzajemnościIII. SPOTKANIE JAKO WYDARZENIE UKAZUJĄCE DRAMAT WOLNOŚCI1. Wolność w spotkaniu z drugim człowiekiem2. Wolność w spotkaniu z BogiemIV. MOŻLIWOŚCI ROZWINIĘCIA TISCHNEROWSKIEJ FILOZOFII DRAMATU1. Filozofia dramatu jako propozycja metody we współczesnej filozofii chrześcijańskiej2. Możliwości dalszego rozwoju Tischnerowskiej filozofii dramatu.ZakończenieBibliografiaIndeks osóbZusammenfassung
Kod wydawnictwa: 83-89637-27-8
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.