ANALIZA MOŻLIWOŚCI WYODRĘBNIANIA I DIAGNOZOWANIA SEKTORA INFORMACYJNEGO W GOSPODARCE POLSKIEJ
DARIUSZ TADEUSZ DZIUBA
Wydawnictwo: UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Cena: 12.60 zł
11.34 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 83-230-9959-6
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 1998 |
Celem niniejszej pracy było wskazanie możliwości wyodrębnienia sektora informacyjnego w Polsce. Dokonano próby wydzielenia i charakterystyki tego sektora w gospodarce.
Zdefiniowano sektor informacyjny jako całokształt działalności służącej produkcji, użytkowaniu, ochronie, gromadzeniu, przechowywaniu, przekazywaniu i przesyłaniu informacji. Przedmiotem rozważań jest sektor informacyjny gospodarki polskiej na tle innych gospodarek - krajów wysoko rozwiniętych i wybranych rozwijających się.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Część I. Informacja i sektor informacyjny w gospodarce
1. Informacja w gospodarce
1.1. Pojęcie i własności informacji
1.2. Definiowanie informacji ekonomicznej
1.3. Wieloaspektowość informacji ekonomicznej
1.4. Rodzaje informacji ekonomicznej
1.5. Informacja - różnorodność i kompleksowość
2. Sektor informacyjny w gospodarce
2.1. Koncepcja sektora informacyjnego
2.2. Kontynuacja badań Porata
2.3. Sektor informacyjny - znaczenie ekonomiczne
2.4. Sektor informacyjny jako czwarty sektor gospodarki
Część II. Sektor informacyjny - metodologia wyodrębniania i diagnozowania
sektora informacyjnego
3. Metodologia wydzielania i pomiaru wielkości sektora informacyjnego
3.1. Przemysł wiedzy
3.2. Metodyka Machlupa
3.3. Metodyka Porata
3.4. Porównanie koncepcji Machlupa i Porata
3.5. Wnioski
4. Inne podejścia badawcze
4.1. Metodyka Marchanda-Hortona
4.2. Metodyka Morikawy. Sektor infokomunikacyjny
4.3. Sektor informacyjny w wybranych krajach rozwiniętych gospodarczo
4.4. Sektor informacyjny w wybranych krajach rozwijających się
gospodarczo
4.5. Wielkość sektora informacyjnego a PKB per capita
4.6. Wnioski
5. Zatrudnienie jako kryterium określania wielkości sektora informacyjnego
5.1. Typologia zatrudnionych Porata
5.2. Analiza struktury zatrudnienia w sektorze informacyjnym na podstawie
typologii zatrudnionych Schmoranza
5.3. Uproszczona metodyka Katza
5.4. Typologia zatrudnionych Eliassona
5.5. Nowe kategorie zatrudnionych - pracownicy wiedzy
5.6. Określanie liczby pracowników wiedzy jako zatrudnionych w sektorze
informacyjnym
5.7. Wnioski
Część III. Sektor informacyjny w Polsce
6. Sektor informacyjny gospodarki polskiej
6.1. Wyniki wstępnych badań
6.2. Metodyka określania wielkości sektora informacyjnego na podstawie
Klasyfikacji Gospodarki Narodowej
6.3. Sektor informacyjny gospodarki polskiej w latach 1980-1993
6.4. Wnioski z badań
7. Struktura sektora informacyjnego
7.1. Metodyka wydzielania struktury sektora informacyjnego na podstawie
Klasyfikacji Gospodarki Narodowej
7.2. Struktura zatrudnienia w sektorze informacyjnym Polski
7.3. Sektor informacyjny według uproszczonej metodyki Katza
7.4. Wnioski z badań
8. Sektor informacyjny - aspekty porównawcze
8.1. Cele i założenia analizy
8.2. Sektor informacyjny w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce
8.3. Struktura zatrudnienia w sektorze informacyjnym
8.4. Wnioski z badań
9. Metodyka określania wielkości sektora informacyjnego w Polsce na podstawie
Europejskiej Klasyfikacji Działalności
9.1. Określanie wielkości sektora informacyjnego w latach 1992-1996 na
podstawie Europejskiej Klasyfikacji Działalności
9.2. Sektor informacyjny gospodarki polskiej w latach 1992-1996
9.3. Sektor informacyjny w PKB
9.4. Metodyka określania wielkości sektora informacyjnego na podstawie
Klasyfikacji Wyrobów i Usług
9.5. Kategorie zatrudnionych w sektorze informacyjnym Polski według
Klasyfikacji Zawodów i Specjalności
9.6. Sektor informacyjny a inne sektory gospodarki
9.7. Wnioski z badań
Część IV. Na drodze ku globalnemu rynkowi elektronicznemu
10. Społeczeństwo informacyjne i metody oceny jego rozwoju
10.1. Potencjał informatyczny społeczeństwa informacyjnego
10.2. Internet - w stronę gospodarki usieciowionej
10.3. Nowe mierniki postępu informatyzacji
10 4. Ocena rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Współczynnik
informacji
10.5. Mapy informacyjne gospodarki
11. Nowe formy pracy na rynku elektronicznym
11.1. Telepraca w raporcie Bangemanna
11.2. Pojęcie telepracy
11.3. Typologia form telepracy
11.4. Telepraca - korzyści ekonomiczne i ograniczenia
11.5. Telepracujący w sektorze informacyjnym
12. Elektronizacja rynku ekonomicznego
12.1. Pojęcie rynku elektronicznego
12.2. Ewolucja elektronicznych struktur rynkowych
12.3. Przykłady rynków elektronicznych. Systemy rezerwacji lotniczej
12.4. Skutki ekonomiczne stosowania technologii informatyczno-
-komunikacyjnych na rynku
Zakończenie
Aneksy
Aneks 1. Produkty i usługi informacyjne w pierwotnym sektorze
informacyjnym gospodarki USA (1967)
Aneks 2. Sektor informacyjny gospodarki polskiej w latach 1980-1993
według metodyki opartej na Klasyfikacji Gospodarki Narodowej.
Tablice danych
Aneks 3. Sektor informacyjny według metodyki opartej na Europejskiej
Klasyfikacji Działalności
Aneks 4. Sektor informacyjny według metodyki opartej na Klasyfikacji
Wyrobów i Usług
Aneks 5. Zawody i specjalności sektora informacyjnego w Polsce
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Kod wydawnictwa: 83-230-9959-6
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.