Dodano produkt do koszyka

Promocja

BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTÓW OCHRONA I EDUKACJA KONSUMENCKA

BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTÓW OCHRONA I EDUKACJA KONSUMENCKA

red.nauk.MIROSŁAWA JANOŚ-KRESŁO

Wydawnictwo: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Cena: 43.00 zł 38.70 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8030-352-2

187 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020

Mirosława Janoś-KresłoStosowana wcześniej zasada "Niech kupujący się strzeże" (łac. Caveat emptor) ustępuje miejsca innej zasadzie - "Niech sprzedający się strzeże" (łac. Caveat venditor).Ochrona i edukacja konsumentów to problematyka, która współcześnie jest uważana za niezwykle istotną, nie tylko nie traci na znaczeniu, a wprost przeciwnie - zyskuje. Zmieniające się warunki rynkowe stwarzają konsumentom, z jednej strony, coraz większe możliwości wyboru towarów i usług, coraz lepiej odpowiadających ich oczekiwaniom, ale z drugiej nie oznacza to, że konsument może czuć się w pełni bezpieczny, że jego interesy nie są zagrożone.Z naruszeniem interesów konsumentów mamy do czynienia nie tylko wtedy, kiedy towar czy usługa nie spełnia określonych parametrów, właściwości jej przypisanych, jest niezgodna z umową, ale także wówczas, gdy stosowane praktyki producentów i handlowców wprowadzają nabywców w błąd, są niesprawiedliwe i nieetyczne. Konsument bowiem - ze względu na skalę i tempo zmian ekonomicznych i technologicznych, będących rezultatem postępu cywilizacyjnego - nie posiadając odpowiedniej wiedzy czy doświadczenia, nie zawsze jest przygotowany do roli nabywcy. Mimo iż obecnie obserwuje się wzrost świadomości konsumenckiej i często konsument jest lepiej zaznajomiony ze swoją rolą, to nadal pozostaje najsłabszym podmiotem rynku.Zakres ochrony konsumenta jest szeroki, jest to bowiem sposób na zapewnienie mu bezpieczeństwa. Odnosi się do ochrony przed nadużyciami ze strony sprzedawców, handlowców i producentów, ich nieuczciwymi czy nieetycznymi praktykami. Jednak ochrona konsumentów to także działania o charakterze informacyjno-edukacyjnym, mające wyposażyć nabywcę w wiedzę, która pozwoli mu na lepszą orientację w otaczającej go rzeczywistości, aby dokonywane przez niego wybory były świadome i odpowiedzialne.Niniejsza monografia jest zbiorem opracowań, których Autorami są przedstawiciele wiodących ośrodków akademickich. Prezentowane teksty odnoszą się do wybranych, ważnych dla współczesnego polskiego konsumenta zagadnień dotyczących bezpieczeństwa konsumentów rozważanych w kontekście ochrony i edukacji. Odniesiono się do następujących zagadnień: greenwashingu, cen, opakowań, rynku mieszkaniowego, kategoryzacji hoteli, reklamy, ekonomii współdzielenia, budowania świadomości konsumenckiej, edukacji klienta w kancelariach prawnych.

SPIS TREŚCI

Mirosława Janoś-KresłoStosowana wcześniej zasada "Niech kupujący się strzeże" (łac. Caveat emptor) ustępuje miejsca innej zasadzie - "Niech sprzedający się strzeże" (łac. Caveat venditor).Ochrona i edukacja konsumentów to problematyka, która współcześnie jest uważana za niezwykle istotną, nie tylko nie traci na znaczeniu, a wprost przeciwnie - zyskuje. Zmieniające się warunki rynkowe stwarzają konsumentom, z jednej strony, coraz większe możliwości wyboru towarów i usług, coraz lepiej odpowiadających ich oczekiwaniom, ale z drugiej nie oznacza to, że konsument może czuć się w pełni bezpieczny, że jego interesy nie są zagrożone.Z naruszeniem interesów konsumentów mamy do czynienia nie tylko wtedy, kiedy towar czy usługa nie spełnia określonych parametrów, właściwości jej przypisanych, jest niezgodna z umową, ale także wówczas, gdy stosowane praktyki producentów i handlowców wprowadzają nabywców w błąd, są niesprawiedliwe i nieetyczne. Konsument bowiem - ze względu na skalę i tempo zmian ekonomicznych i technologicznych, będących rezultatem postępu cywilizacyjnego - nie posiadając odpowiedniej wiedzy czy doświadczenia, nie zawsze jest przygotowany do roli nabywcy. Mimo iż obecnie obserwuje się wzrost świadomości konsumenckiej i często konsument jest lepiej zaznajomiony ze swoją rolą, to nadal pozostaje najsłabszym podmiotem rynku.Zakres ochrony konsumenta jest szeroki, jest to bowiem sposób na zapewnienie mu bezpieczeństwa. Odnosi się do ochrony przed nadużyciami ze strony sprzedawców, handlowców i producentów, ich nieuczciwymi czy nieetycznymi praktykami. Jednak ochrona konsumentów to także działania o charakterze informacyjno-edukacyjnym, mające wyposażyć nabywcę w wiedzę, która pozwoli mu na lepszą orientację w otaczającej go rzeczywistości, aby dokonywane przez niego wybory były świadome i odpowiedzialne.Niniejsza monografia jest zbiorem opracowań, których Autorami są przedstawiciele wiodących ośrodków akademickich. Prezentowane teksty odnoszą się do wybranych, ważnych dla współczesnego polskiego konsumenta zagadnień dotyczących bezpieczeństwa konsumentów rozważanych w kontekście ochrony i edukacji. Odniesiono się do następujących zagadnień: greenwashingu, cen, opakowań, rynku mieszkaniowego, kategoryzacji hoteli, reklamy, ekonomii współdzielenia, budowania świadomości konsumenckiej, edukacji klienta w kancelariach prawnych.SPIS TREŚCIMirosława Janoś-KresłoWstępAleksandra MachnikRozdział 1. Greenwashing - zagrożenie dla (nie)świadomych konsumentówWprowadzenie1.1. Pojęcie greenwashingu1.2. Aspekty greenwashingu1.3. Rola konsumentówZakończenieBibliografiaPaweł WaniowskiRozdział 2. Wiedza nabywców o cenach a możliwości manipulacji cenami produktów konsumpcyjnychWprowadzenie2.1. Wiedza nabywców o cenach2.2. Manipulacje cenamiZakończenieBibliografiaRadosław BaranRozdział 3. Informowanie o cenach a ochrona interesów konsumentówWprowadzenie3.1. Sposoby informowania o cenach3.2. Uwidacznianie cen towarów i usług w miejscach sprzedaży detalicznej i miejscach świadczenia usług3.3. Inne sposoby informowania o cenach niż ich uwidacznianie w miejscach sprzedaży detalicznej i miejscach świadczenia usługZakończenieBibliografiaAgnieszka KaweckaRozdział 4. Bezpieczeństwo opakowań i jego istotaWprowadzenie4.1. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa opakowań4.1.1. Opakowania żywności4.1.2. Opakowania kosmetyków4.1.3. Opakowania produktów farmaceutycznych4.1.4. Opakowania środków chemii gospodarczej4.2. Istota bezpieczeństwa opakowaniaZakończenieBibliografiaAgnieszka Cholewa-Wójcik Rozdział 5. Zapewnienie bezpieczeństwa produktów poprzez rozwiązania w zakresie zamknięć opakowańWprowadzenie5.1. Akty prawne regulujące kwestie bezpieczeństwa wyrobów, w tym opakowań i zapakowanych produktów nieżywnościowych5.2. Bezpieczeństwo wyrobów, w tym opakowań, jako podstawowa potrzeba konsumentów5.3. Rozwiązania dotyczące zamknięć opakowań jako przejaw działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkownika zapakowanych produktów5.4. Skuteczność zabezpieczeń stosowanych w zamknięciach opakowań w kontekście wyników badań własnychZakończenieBibliografiaAnna Dąbrowska, Mirosława Janoś-KresłoRozdział 6. Ochrona konsumenta na rynku mieszkaniowymWprowadzenie6.1. Ochrona konsumenta/nabywcy w świetle ustawy deweloperskiej6.2. Klauzule niedozwolone w umowach deweloperskich6.3. Świadomość konsumencka nabywców mieszkań na rynku pierwotnymZakończenieBibliografiaJózef SalaRozdział 7. Kategoryzacja i marka jako narzędzia praw i interesów konsumenta na rynku hotelarskimWprowadzenie7.1. Istota, cechy i składniki usługi hotelarskiej oraz główne obszary zagrożeń dla konsumenta w procesie jej świadczenia7.2. Kategoryzacja obiektów hotelarskich jako narzędzie ochrony praw konsumenta7.3. Marka jako narzędzie gwarancji jakości i satysfakcji konsumenta na rynku hotelarskim7.4. Rodzaje najczęstszej krytyki i skarg gości na usługi świadczone w światowym hotelarstwieZakończenieBibliografiaAnna KozłowskaRozdział 8. Poszanowanie praw konsumenta: czy reklama może być uczciwa?Wprowadzenie8.1. Reklama uczciwa: zakres pojęcia8.2. Podstawowe warunki brzegowe reklamy uczciwej8.2.1. Jawność przekazu reklamowego8.2.2. Szacunek wobec norm społecznych8.2.3. Reklama a rzetelność komunikacji marketingowej8.2.4. Reklama a rzeczowość8.2.5. Reklama a uciążliwośćZakończenieBibliografiaAnna PurtaRozdział 9. Wykorzystanie wizerunku lekarza lub farmaceuty w reklamach suplementów dietyWprowadzenie9.1. Reklama i jej cele9.2. Wybór i sposób przedstawienia bohaterów w reklamie suplementów diety9.3. Działania instytucji publicznych i producentów suplementów diety wobec przypadków nadużycia autorytetu w reklamachZakończenieBibliografiaJolanta Witek, Krzysztof Błoński, Michał Sowiński Rozdział 10. Ochrona konsumentów uczestniczących w sharing economy Wprowadzenie10.1. Zaufanie konsumentów 10.2. Ochrona konsumentów w sharing economy w świetle przepisów prawa 10.3. Orzecznictwo sądów krajowych poszczególnych państw członkowskich UE - analizaZakończenie BibliografiaBeata WieczerzyńskaRozdział 11. Nieuczciwe praktyki wobec konsumentów przy sprzedaży na pokazach w praktyce decyzyjnej Prezesa UOKiKWprowadzenie11.1. Model ochrony konsumentów sprawowanej przez Prezesa UOKiK11.2. Sprzedaż na pokazach - zakazane techniki zachęt stosowane przez przedsiębiorców i odpowiedź Prezesa UOKiK11.3. Ukryty cel spotkania11.4. Nieprawdziwe informacje o produkcie11.5. Sprzeczne z prawem weksle i obciążanie konsumentów kosztami zwrotu towaruZakończenieBibliografiaFelicjan BylokRozdział 12. Wyzwania dla edukacji konsumenckiej w budowaniu świadomości konsumenckiejWprowadzenie12.1. Pojęcie edukacji konsumenckiej12.2. Wybrane cele edukacji konsumenckiej w zakresie budowy świadomości konsumenckiej12.3. Instrumenty edukacji konsumenckiej12.4. Odpowiedzialna konsumpcja energii jako wyzwanie dla edukacji w budowaniu świadomości konsumenckiejZakończenieBibliografiaMarek GnusowskiRozdział 13. Zastosowanie koncepcji edukacji klientów kancelarii prawnych - uzasadnienie i korzyściWprowadzenie13.1. Istota koncepcji edukacji klienta13.2. Usługi prawne jako usługi profesjonalne13.3. Uzasadnienie wykorzystania koncepcji edukacji klienta w usługach prawnych13.4. Sposoby edukacji klientów kancelarii prawnych13.5. Korzyści ze stosowania edukacji klientaZakończenieBibliografiaAbstracts

Kod wydawnictwa: 978-83-8030-352-2

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl