Z UCZELNI NA RYNEK PRACY. INDYWIDUALNE DECYZJE, MECHANIZMY SPOŁECZNE A POLITYKI PUBLICZNE
MAGDALENA JELONEK
Wydawnictwo: SCHOLAR
Cena: 31.50 zł
28.35 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-66470-67-5
255 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020
Książka Magdaleny Jelonek na temat relacji między kształceniem na poziomie wyższym a sytuacją absolwentów na rynku pracy jest ciekawa, momentami inspirująca. (...) Jej ogromną zaletą jest podjęcie próby zrozumienia i interpretacji mechanizmów społecznych regulujących proces transferu absolwentów z instytucji szkolnictwa wyższego na rynek pracy w kontekście trzech głównych nurtów teoretycznych: przede wszystkim teorii zasobów ludzkich oraz krytycznych wobec niej teorii kolejkowych czy kredencjalnych, a także kulturowej reprodukcji (zamknięcia społecznego).
Z recenzji dr. hab. Dominika Antonowicza, prof. UMK
W książce przedstawiłam wyniki badań empirycznych i analiz przeprowadzonych w latach 2012-2019, przy czym, idąc za sugestią Richarda Breena i Jana O. Jonssona, nie ograniczyłam się jedynie do opisu faktów i zdarzeń. Ważną część pracy stanowią interpretacje zaobserwowanych zjawisk na gruncie koncepcji teoretycznych.
Z wprowadzenia
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Część I
Szkolnictwo wyższe a rynek pracy˙- perspektywa teoretyczna
Wprowadzenie
Rozdział 1.1. Relacje między edukacją wyższą i rynkiem
pracy w świetle teorii kapitału ludzkiego oraz koncepcji
sygnalnych
Teorie kapitału ludzkiego
Wartość sygnalna wykształcenia w ujęciu Michaela Spence‘a
i˙Josepha E. Stiglitza
Rozdział 1.2. Alternatywne spojrzenie na relacje między
edukacją a rynkiem pracy ˙- koncepcja wykształcenia jako
dobra pozycyjnego oraz teorie zamknięcia społecznego
Wykształcenie jako dobro pozycyjne
Teorie zamknięcia społecznego
Część II
Cechy systemowe i indywidualne a przejście
z systemu edukacji na rynek pracy
Wprowadzenie
Rozdział 2.1. Umasowienie wyższego wykształcenia
a wewnętrzne różnicowanie się sektora akademickiego
Umasowienie wyższego wykształcenia w Polsce
Umasowienie wyższego wykształcenia a wyrównywanie
szans społecznych
Rozdział 2.2. Transparencja kompetencyjna jako cecha
systemu kształcenia wyższego a szanse zawodowe
absolwentów uczelni˙- porównanie międzynarodowe
Poziom transparencji kompetencyjnej absolwentów
uczelni˙- analiza porównawcza
Transparencja kompetencyjna a przewaga konkurencyjna
absolwentów uczelni
Transparencja kompetencyjna a ścisłe i inżynieryjne
oraz humanistyczne i społeczne profile kształcenia
Aneks tabelaryczny do rozdziału 2.2
Rozdział 2.3. Charakterystyka systemowa
oraz indywidualna˙- perspektywa polska
Wybory edukacyjne, nabory na studia a sytuacja rynkowa
absolwentów
Przejrzystość systemu kształcenia na poziomie wyższym
a przykład Polski
Indywidualne preferencje i wybory dotyczące
kierunku kształcenia a sytuacja zawodowa
absolwentów w Polsce
Aneks tabelaryczny do rozdziału 2.3
Część III
Interwencje mające na celu dopasowanie podaży kompetencji
do potrzeb rynku pracy:
przykład programu kierunków zamawianych
Wprowadzenie
Rozdział 3.1. Program kierunków zamawianych
jako narzędzie polityk publicznych
Polityki publiczne jako odpowiedź na zidentyfikowane
problemy społeczne
Geneza i korzenie interwencji pod nazwą program
kierunków zamawianych
Rozdział 3.2. Efekty interwencji w świetle teorii
społecznych
Ogólna ocena efektów programu
Ukryte funkcje programu
Efekty programu z punktu widzenia teorii społecznych
Aneks metodologiczny do rozdziału 3.2
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Kod wydawnictwa: 978-83-66470-67-5
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.