STUDENCI I ICH ŚWIAT OD STANU WOJENNEGO DO UNII EUROPEJSKIEJ
ELŻBIETA TRUBIŁOWICZ
Wydawnictwo: KUL
Cena: 33.50 zł
30.15 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 83-7363-395-2
202 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2006
fragment ze wstępu
WSTĘP
Przemiany, jakie dokonały się w ostatnich 20 latach w Polsce, wpłynęły na wszystkie dziedziny życia jej mieszkańców. Badaczy zjawisk społecznych intryguje odpowiedź na pytania: Jak ustrojowe zmiany oddziaływają na postawy jednostek i grup? Jeżeli taki wpływ istnieje, jaki on jest? Publikowane sondaże i badania opinii publicznej donoszą o ogólnych tendencjach, czasem sprzecznych i wzajemnie się wykluczających. Informują zawsze o pewnej dużej próbie, za każdym razem na nowo, losowo dobieranej, na którą wpływa wiele niekontrolowanych zmiennych. Badania, podjęte przed dwudziestu laty, których rezultaty stanowią podstawę empiryczną tej pracy, zmierzają do poznania odpowiedzi na pytanie, jak proces transformacji wpłynął na studentów wywodzących się z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ograniczenie do jednego, charakterystycznego środowiska akademickiego, które odegrało znaczącą rolę w polskich przemianach, pozwoliło na ujednolicenie próby. Dla zaobserwowania zachodzącej zmiany podjęłam badania prowadzące do poznania postawy studentów wobec pojęć, które składają się na ich środowisko, wychodząc od postawy wobec pojęcia "ja", poprzez rodzinę, edukację, Kościół do Ojczyzny.Postawy, od początku rozwoju psychologii, były w centrum jej zainteresowania. One stanowiły bramę do poznawania człowieka, dzięki nim można było podjąć próbę zgłębienia jego odniesienia się do różnych idei, osób i obiektów. Różne nurty badawcze odpowiadały na pytania: czym jest postawa i jak się kształtuje? W pracy przyjęto, iż postawę tworzą trzy komponenty: poznawczy, który odnosi się do przekonań i myśli (szczególnie oceniających) dotyczących przedmiotu postawy- uczuciowy, który obejmuje pozytywne, negatywne i neutralne uczucia wobec przedmiotu postawy- behawioralny, który jest związany z gotowością do pozytywnego lub negatywnego działania w stosunku do przedmiotu postawy, oraz obejmuje zachowania wobec przedmiotu postawy (por. Prężyna, 1973- Mądrzycki, 1977- Breckler, 1984- McGuire, 1985- Aronson, Wilson, Akert, 1997).
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1. PROBLEMATYKA BADANIA POSTAW
1.1. Postawa w różnych ujęciach psychologicznych
1.2. Postawy w ujęciu orientacji poznawczej
1.3. Terminy związane z postawą
1.4. Zmiany postaw
1.4.1. Wybrane koncepcje zmiany postaw
1.4.2. Kształtowanie postaw a opinie i komunikaty perswazyjne
1.5. Wybrane postawy
1.5.1. Obraz siebie i tożsamość społeczna
1.5.2. Obraz siebie w ujęciu psychologii poznawczej
1.5.3. Tożsamość społeczna
Rozdział 2. MŁODZIEŻ STUDENCKA
2.1. Grupy społeczne
2.2. Młodzież jako grupa społeczna
2.3. Studenci jako grupa społeczna
Rozdział 3. TRANSFORMACJA I JEJ ETAPY
3.1. Postawy w okresie transformacji
3.2. Transformacja w Polsce
3.3. Transformacja a inne globalne źródła wpływu
Rozdział 4. WYBRANE POSTAWY STUDENTÓW W TRZECH ETAPACH TRANSFORMACJI
4.1. Badania systemu wartości i postaw wobec siebie młodzieży w latach 1980-2002
4.1.1. Młodzież okresu stanu wojennego
4.1.2. Postawy i wartości młodzieży początku okresu transformacji
4.1.3. Młodzież XXI wieku
4.2. Postawy młodzieży wobec rodziny
4.3. Postawy wobec edukacji
4.3.1. Problematyka edukacji w okresie transformacji
4.3.2. Postawy wobec szkoły
4.3.3. Postawy wobec uczelni
4.4. Postawy wobec ojczyzny
4.5. Postawy wobec Kościoła
4.6. Postawy wobec Europy
4.7. Postawy polskiej młodzieży wobec Niemiec
4.8. Postawy Niemców wobec wybranych pojęć
4.9. Postawy studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Rozdział 5. PROBLEMATYKA BADAŃ WŁASNYCH
5.1. Problem badawczy i hipotezy
5.2. Sposób przeprowadzenia badań
5.3. Opis metody
5.3.1. Kwestionariusz "Postawy studentów"
5.3.2. Analiza statystyczna wyników
5.4. Charakterystyka badanej populacji
5.4.1. Opis osób badanych
5.4.2. Charakterystyka badanych studentów
5.4.2.1. Studenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
5.4.2.2. Studenci Katolickiego Uniwersytetu w Eichstatt
Rozdział 6. POSTAWY STUDENTÓW WOBEC WYBRANYCH POJĘĆ - ANALIZA WYNIKÓW
6.1. Porównanie wyników badań w trzech okresach badawczych
6.1.1. Postawy studentów wobec siebie
6.1.2. Postawy studentów wobec rodziny
6.1.3. Postawy studentów wobec edukacji
6.1.4. Postawy studentów wobec Kościoła
6.1.5. Postawy studentów wobec ojczyzny
6.2. Porównanie poprzeczne wyników badań z uwagi na zaawansowanie w studiach
6.3. Porównanie poprzeczne wyników badań z uwagi na płeć
6.4. Porównanie postaw studentów polskich i niemieckich
6.4.1. Postawy wobec pojęcia "ja"
6.4.2. Postawy wobec rodziny
6.4.3. Postawy wobec edukacji
6.4.4. Postawy wobec Kościoła
6.4.5. Postawy wobec ojczyzny
Rozdział 7. PODSUMOWANIE I DYSKUSJA WYNIKÓW
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Kod wydawnictwa: 83-7363-395-2
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.