Cena po rabacie to najniższa cena z 30 dni przed obniżką
STRATEGIE SAMORZĄDOWE W POLSCE - REFLEKSYJNIE I PRZYSZŁOŚCIOWO
WOJCIECH DZIEMIANOWICZ
Wydawnictwo: INSTYTUT ROZWOJU MIAST I REGIONÓW
Cena: 42.00 zł brutto
- Paczkomaty InPost 16.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-67231-46-6
stron: 281
format: B5
oprawa: miękka
rok wydania: 2023
W publikacji koncentruję się na samorządzie terytorialnym, jednak niemożliwe jest omawianie podejścia strategicznego tej części administracji z całkowitym pominięciem faktu, że administracja rządowa również przygotowuje i realizuje strategie. Szczebel rządowy traktuję jednak nie jako główny podmiot i przedmiot analizy, a jako część systemu zarządzania strategicznego, który rzutuje na to, co dzieje się w Polsce samorządowej.
Cała publikacja jest zbudowana wokół następującej myśli przewodniej:
Pomimo bogatego doświadczenia w zakresie tworzenia i realizacji strategii, potrzebna jest pogłębiona dyskusja na temat procesów strategicznych, które powinny wspierać rozwój samorządów terytorialnych.
od Autora
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
Rozwój — przestrzeń — obszar strategiczny
1. Rozwój i przestrzeń
1.1. W poszukiwaniu definicji rozwoju
1.2. Przestrzeń ma znaczenie
2.Obszar strategiczny
2.1. Interesariusze — oby świadomi i zaangażowani
2.1.1. Zaangażowani współtwórcy
2.1.2. Aktywni destruktorzy
2.1.3. Inspirujący kooperanci
2.1.4. Czujni konkurenci
2.1.5. Potencjalni wspierający lub ograniczający
2.1.6. Pasywni nieświadomi
2.2. Zasoby strategiczne obszaru
2.3. Granice obszaru strategicznego
2.4. Wymiary obszaru strategicznego
3. Rozwój obszaru strategicznego
3.1. Balans między konkurencją i współpracą — czyli modus operandi
3.2. Czynniki i bariery rozwoju obszaru strategicznego
CZĘŚĆ II
Różnorodność strategiczna
4. Strategia — więcej niż dokument
4.1. Strategia i hasła pokrewne
4.2. Perspektywy strategiczne
4.2.1. Perspektywa planistyczna
4.2.2. Perspektywa ewolucyjna
4.2.3. Perspektywa pozycyjna
4.2.4. Perspektywa zasobowa
4.3. Strategiczne zderzenie biznesu i administracji
5. Strategie samorządowe jako element systemu zarządzania rozwojem
5.1. Kontekst międzynarodowy strategii samorządowych w Polsce
5.2. System zarządzania rozwojem Polski jako uwarunkowanie zewnętrzne strategii samorządowych
5.3. Strategie samorządowe w systemie dokumentów krajowych
5.3.1. Strategie województw
5.3.2. Strategie ponadlokalne
5.3.2.1. Strategie rozwoju powiatów
5.3.2.2. Strategie rozwoju obszarów funkcjonalnych
5.3.2.3. Strategie zintegrowanych inwestycji terytorialnych
5.3.2.4. Strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
5.3.3. Strategie rozwoju gmin
6. Cykle strategiczne
6.1. Cykl planistyczny
6.2. Cykl ustawowy
6.3. Cykl polityczny
6.4. Cykl projektowy
CZĘŚĆ III
Proces strategiczny
7. Rdzeń procesu strategicznego
7.1. Wizja i misja
7.1.1. Twórzmy wizje i określajmy misje, pomimo trudności
7.1.2. Wizja i misja z perspektywy zaangażowanych współtwórców
7.1.3. Czynnik wspierający — budowanie zespołów i zarządzanie nimi
7.2. Plan
7.2.1. Trudne kształtowanie ścieżek realizacji wizji
7.2.2. Plan z perspektywy zaangażowanych współtwórców
7.2.3. Czynnik wspierający — „strategia — dokument”
7.3. Wdrażanie
7.3.1. Nie odkładajmy strategii na półkę
7.3.2. Wdrażanie z perspektywy interesariuszy
7.3.3. Czynnik wspierający — opracowanie i realizacja programów strategicznych
8. Zasoby procesu strategicznego
8.1. Zasoby integrujące — zaufanie, współpraca, współodpowiedzialność
8.1.1. Wzmacnianie zasobów integrujących — na szczyt drabiny partycypacji
8.1.2. Zasoby integrujące z perspektywy zaangażowanych współtwórców
8.2. Strategiczne zasoby wiedzy — diagnozowanie, monitorowanie, ocenianie
8.2.1. Przemiana danych w informacje strategiczne
8.2.1.1. Źródła danych
8.2.1.2. Zakres tematyczny danych
8.2.1.3. Zakres czasowy danych
8.2.1.4. Zakres przestrzenny danych
8.2.1.5. Wybór metod analizy danych
8.2.1.6. Odwaga polityczna
8.2.1.7. Umiar w stosowaniu liczb i wskaźników
8.2.1.8. Strategiczna refleksja i wyciąganie wniosków z informacji strategicznej
8.2.2. Zasoby wiedzy — wyzwania przed zaangażowanymi współtwórcami
ZAKOŃCZENIE
9. Ku lepszej przyszłości samorządu terytorialnego?
9.1. Stare dylematy i trzecia droga
9.1.1. Rząd z samorządem, helisa i zaangażowani współtwórcy
9.1.2. Centralizacja, decentralizacja i współodpowiedzialność
9.1.3. Planowanie sektorowe, planowanie zintegrowane i planowanie procesów strategicznych
9.1.4. Jednostki administracyjne, obszary funkcjonalne i obszary strategiczne
9.1.5. Konkurencyjność, wyrównywanie i warunki dla integracji
9.1.6. Subsydia, instrumenty zintegrowane i wdrażanie procesu strategicznego
9.2. Przyszłość kreślona przez świadomych obywateli
9.2.1. Wybierajmy liderów
9.2.2. Bądźmy spragnieni nowych możliwości
9.2.3. Bądźmy współodpowiedzialnymi partnerami
9.2.4. Pamiętajmy, że jesteśmy współtwórcami metaczynnika i metabariery rozwoju obszarów, w których żyjemy
9.3. Pytania o przyszłość
Podziękowania
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osób
Kod wydawnictwa: 978-83-67231-46-6
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.