PRZESTĘPCZOŚĆ NIELETNICH DZIEWCZĄT OBJĘTYCH PROCESEM RESOCJALIZACJI W ZAKŁADACH POPRAWCZYCH. STUDIUM KRYMINOLOGICZNE CZĘŚĆ 1
KORNELIA STĘPIEŃ
Wydawnictwo: WYŻSZA SZKOŁA POLICJI W SZCZYTNIE
Cena: 108.90 zł
98.01 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7462-732-0
224 stron
format: B5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2020
Przedmiotowa monografia została przygotowana na podstawie rozprawy doktorskiej, która stanowi teoretyczną i empiryczną analizę uwarunkowań przestępczości nieletnich dziewcząt, objętych procesem resocjalizacji w zakładach poprawczych, w ujęciu kryminologicznym. Na tle dorobku doktryny, obowiązującej regulacji prawnej oraz praktyki została scharakteryzowana przestępczość nieletnich wychowanek zakładów poprawczych.
Zasadniczym argumentem oraz inspiracją do podjęcia wszechstronnej analizy stanowi fakt, że przestępczość nieletnich, uwzględniając płeć sprawcy, nadal stanowi niezbyt częsty przedmiot naukowych rozważań. Liczne opracowania skupiają się na problematyce dewiacyjnych zachowań młodzieży, opisując ich rodzaj i charakter, ale w większości odnoszą się generalnie do populacji nieletnich. Celem podjętych badań było uzyskanie wiedzy w aspekcie etiologicznym i fenomenologicznym o charakterze przestępczości nieletnich dziewcząt, wobec których orzeczony został środek poprawczy w postaci umieszczenia w zakładzie poprawczym. Zakładanym celem badań było zebranie systemowych danych pozwalających na dokonanie możliwie pełnego opisu zjawiska, jakim jest przestępczość nieletnich dziewcząt. Celem szczegółowym, oprócz analizy uwarunkowań, specyfiki i charakteru bezprawnych zachowań nieletnich dziewcząt objętych resocjalizacją zakładową, było wskazanie kierunków i metod działań resocjalizacyjnych podejmowanych w zakładach poprawczych. Jednocześnie próbowano określić czynniki wpływające na skuteczność resocjalizacji oraz wskazać trudności występujące na tej płaszczyźnie.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1
Kształtowanie się zasad odpowiedzialności nieletnich
1.1. Historyczny rozwój zasad odpowiedzialności karnej nieletnich i postępowania z nieletnimi
1.2. Tendencje prawa rzymskiego
Ewolucja zasad postępowania z nieletnimi w Polsce do okresu międzywojennego
1.4. Ewolucja przepisów dotyczących postępowania z nieletnimi od okresu międzywojennego do 1983 r.
1.5. Zasady odpowiedzialności nieletnich przed wejściem w życie ustawy z 26 października 1982 r. o postępowaniu
w sprawach nieletnich
1.6. Odpowiedzialność nieletnich za wykroczenia przed wejściem w życie ustawy z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
1.7. Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
1.7.1. Podmiotowy i przedmiotowy zakres ustawy z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
1.8. Środki stosowane wobec nieletnich na mocy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
1.8.1. Ogólna klasyfikacja i podział środków stosowanych wobec nieletnich na podstawie przepisów ustawy o przestępczości nieletnich
1.8.2. Środek poprawczy w świetle ustawy o przestępczości nieletnich
1.8.3. Zasada niepunitywności a orzeczenie kary wobec nieletniego
Rozdział 2
Zarys wybranych teorii kryminologicznych przestępczości kobiet
2.1. Teorie biologiczne
2.2. Kierunek psychologiczny
2.3. Kierunek socjologiczny
2.3.1. Teorie społeczno-ekonomiczne a przestępczość kobiet
2.3.2. Teorie zróżnicowanych ról społecznych
2.4. Teorie emancypacji kobiet
2.5. Teoria władza - kontrola
2.6. Ogólna teoria napięcia Roberta Agnewa
2.7. Kryminologia feministyczna
Rozdział 3
Potencjał kryminogenny przestępczości nieletnich dziewcząt
3.1. Niedostosowanie społeczne - próby zdefiniowania
3.2. Fenomenologia i etiologia niedostosowania społecznego
3.3. Czynniki ryzyka zachowań agresywnychi przemocowych młodzieży
3.4. Środowisko rodzinne
3.4.1. Funkcje i struktura rodziny
3.4.2. Więzi emocjonalne, postawy rodzicielskie i potrzeby dziecka
3.4.1. Kryzys rodziny
3.4.2. Bieda i ubóstwo polskich rodzin
3.5. Grupa rówieśnicza
3.6. Środowisko szkolne
3.7. Media
3.8. Rola stereotypów
Uogólnienia i wnioski
Bibliografia
Kod wydawnictwa: 978-83-7462-732-0
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.