Dodano produkt do koszyka

Promocja

LUDZIE RZECZY LUDZIE O PORZĄDKACH SPOŁECZNYCH W KTÓRYCH RZECZY ŁĄCZĄ A NIE DZIELĄ

LUDZIE RZECZY LUDZIE O PORZĄDKACH SPOŁECZNYCH W KTÓRYCH RZECZY ŁĄCZĄ A NIE DZIELĄ

ANDRZEJ WAŚKIEWICZ

Wydawnictwo: UNIVERSITAS

Cena: 42.00 zł 37.80 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-242-3656-5

400 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Niewielu dziś pewnie ascetów, wzorem Diogenesa gotowych do życia w beczce, ale też z pewnością nie wszyscy cieszący się życiem w społeczeństwie dobrobytu myślą tylko o tym, by dorównać bogactwem legendarnemu Krezusowi. Rzec można, że człowiek dojrzały podchodzi do rzeczy rzeczowo. Inaczej niż dzieci, dla których każda z nich jest zabawką, rozróżnia ich obiektywne przeznaczenie i subiektywny sens posiadania. Społeczna wartość rzeczy - jej zdolność do wymiany na inne - zagłusza jednak ten instynkt. [] Szczęśliwe społeczeństwa, o których będzie mowa w tej książce, nie znają zatem towarowej wymiany dóbr między ludźmi ani ich redystrybucji, która koryguje niekorzystne społecznie skutki samej wymiany. Jak sobie radzą bez nich? Mechanizmowi wymiany rynkowej odpowiadają w nich trzy zasady organizujące życie materialne. Po pierwsze, reglamentowanie zasobów, jakimi zbiorowo i/lub indywidualnie dysponują członkowie społeczeństwa - nikt nie będzie posiadać nadwyżki dóbr, którą przekształci w relację nadrzędności wobec innych, nikt też nie będzie odczuwać ich braku i domagać się od innych rekompensaty. Po drugie, odtowarowienie rzeczy poprzez nadanie im statusu darów - ludzie będą podejmować wymianę darów tylko z tymi, którzy mogą je odwzajemnić, dzięki czemu związki między nimi mieć będą charakter osobisty, bezpośredni i dobrowolny, nawet jeśli wymieniane rzeczy należą do dóbr niezbędnych do życia. Po trzecie, odwartościowanie (w sensie ekonomicznym) rzeczy za sprawą ich powszechnej dostępności - każdą potrzebę materialną człowiek będzie mógł zaspokoić bez konieczności wchodzenia w związki z innymi; ludzie samowystarczalni materialnie będą utrzymywać stosunki ze sobą ze względu na inne, niematerialne, potrzeby. Wyobraźnia utopistów podpowiada im więc takie porządki, które raz na zawsze rozwiązują problem niesymetrycznych relacji pomiędzy ludźmi, o ile przyczyną owej nierównowagi są dobra materialne. W tego rodzaju społeczeństwach rzeczy jedynie łączą ludzi, nie dzieląc ich i nie tworząc między nimi podziałów, a w konsekwencji konfliktów. Ich projektodawcy są bowiem przekonani, że rzeczy w istocie mają potencjalnie wielką władzę nad ludźmi - tyleż jako środki dominacji, co obiekty pożądania - i oprzeć się ich sile można wyłącznie zbiorowym wysiłkiem. [] A jeśli rzeczy pozostaną dla ludzi tylko rzeczami, ludzie dla siebie pozostaną ludźmi - w idealnych społeczeństwach nieznana będzie zarówno fetyszyzacja rzeczy, jak i reifikacja ludzi.

SPIS TREŚCI

Czekając na postkapitalizm
Nie mniej, ale też nie więcej Kryzys to będzie ostatni! Roboty - wrogowie czy przyjaciele? Na ratunek Ziemi Postkapitalizm, czyli co? W krainie nieograniczonej wyobraźni Opowieść o obrazach

Każdemu według miary

Na straży jedności
Zdrowe miasto Granice rozrostu Komunizm strażników Państwo a Prawa Kolonia Kreteńczyków Równość i własność Polityka równości? Państwo zerowego wzrostu


Bogactwo, które nie szkodzi
Platoński horyzont Utopii Platońskie inspiracje Wspólnota zorganizowanej pracy Otium dla każdego Zarządzanie nadwyżką Złoto zamiast krwi Złote kajdany, złote nocniki Rozsądna życzliwość

Rzeczy w porządku Natury
Człowiek z natury społeczny Własność, czyli grzech pierworodny Społeczeństwo komunistyczne Państwo ograniczonej chciwości Państwo wielu stanów Pieniądze bogatych zraszają ziemię ubogich Władza na straży naturalnego ładu

Mniej, czyli więcej
Gospodarka dobra wspólnego Konkurować, czyli biec razem Demokratyzacja własności i co dalej? Produkcja kapitału społecznego Pokolenie minimalistów? Wyzwolić się z nadmiaru Ludzie w miejsce rzeczy Gospodarka postwzrostu?

Społeczeństwo zaspokojonych potrzeb
Asceza? Komunizm? Planowanie? Bezpieczeństwo socjalne? Społeczeństwo stanowe?

Życzliwa wymiana

Przyjaźń dla korzyści
Obywatele, czyli posiadacze Przyjaźń, czyli cnota i więź społeczna Przyjaźń równych i nierównych etycznie Czego potrzebują ludzie etycznie dzielni? Sztuka brania i dawania Przyjaźń i sprawiedliwość Przyjaźń zamiast sprawiedliwości?

Nie ma przyjaźni w interesach
Arystoteles słucha wykładów Smitha Życzliwość dla wszystkich, szacunek dla możnych Praca, która łączy Utracona sztuka dawania Władza wrośnięta w społeczeństwo Czy społeczeństwo potrzebuje rządu? Rząd tylko w ostateczności

Na zakupy do przyjaciela
Własność i państwo przyczyną zła wszelkiego Socjalizm, czyli państwowa niewola Kooperatywa, czyli prawdziwa alternatywa dla kapitalizmu Społeczeństwo spółdzielcze Hymn do przyjaźni Przyjaźń zorganizowana Rzeczpospolita przyjaciół

Gospodarka odwzajemnionych darów
The Mesh, czyli gospodarka na miarę ludzkich potrzeb W sieci towarów, czyli na bazarze Gospodarować sieciowo, czyli ekologicznie Wypożyczyć zamiast kupić Kiedy rzeczy krążą między ludźmi? Peer-2-peer Creative Commons Cicha rewolucja?

Społeczeństwo obok rynku
Lekcja dla Europejczyków Ekonomia przyjaźni Sympatia i interes Ubezpieczalnia, wypożyczalnia i bazar Dwa obiegi rzeczy

Rozsądny dostatek

Nauka w służbie dobrobytu
Wielka odnowa nauki Badanie natury i antycypacje rozumu Panowanie nad dziełem stworzenia Cywilizacja, która przetrwała potop Zakład naukowy im. Salomona Cuda na żądanie? Odnowa nauki w Bensalem?

Na horyzoncie społeczeństwo industrialne
Na progu wielkiej zmiany Dokończyć rewolucję, ale bezkrwawo Nauka po stronie industrii Militaryzm, stary wróg industrializmu Liberalizm, tymczasowy przyjaciel industrializmu Klasa industrialistów Władza industrialna, czyli administracja Nowe chrześcijaństwo Dobra nowina wytwórców

Miejski Boston, wiejski Londyn
W roku 2000 i nieco później Bogactwo Bostonu Wolność koszyka dóbr Armia w służbie dobrobytu Znów merry old England! Społeczeństwo sąsiadów Praca, czyli twórczość Poza historią

Internet rzeczy potrzebnych
Na progu kolejnej wielkiej zmiany Trzecia rewolucja przemysłowa Internet rzeczy Zerowe koszty krańcowe Prosumpcja Wspólnoty współpracy - Wymiana zamiast własności Świadomość społeczna epoki cyfrowej Obfitość, ale nie nadmiar Nowe społeczeństwo ryzyka?

Społeczeństwo postmaterialistyczne
Utopia przyszłości Nauka, religia i filozofia życiowa Produkcja, konsumpcja, prosumpcja Obfitość, ale tylko we wspólnocie Przymus i wolność w gospodarce obfitości

Przestrogi dla utopistów
Georg Simmel jako przewodnik po utopiach Społeczny charakter wymiany Wymiana i wartość rzeczy Posiadanie, czyli stosunek do rzeczy Czym jest pieniądz? Pieniądz i emancypacja Pieniądz zamiast rzeczy Superadditum z bogactwa Utopie, czyli społeczności niedoskonałe

Podziękowania
Bibliografia
Nota edytorska
Indeks nazwisk

Kod wydawnictwa: 978-83-242-3656-5

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl