Cena po rabacie to najniższa cena z 30 dni przed obniżką
KOMENTARZ DO KONSTYTUCJI RP ART. 144
MAREK CHMAJ, ANNA RAKOWSKA

Wydawnictwo: DIFIN
Cena: 55.00 zł
44.00 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8270-429-7
stron: 208
format: 13 x 19 cm
oprawa: miękka
rok wydania: 2025
Artykuł 144 stanowi, że Trybunał Konstytucyjny orzeka o zgodności ustaw i innych aktów normatywnych z Konstytucją. Wskazuje on na kluczową rolę tego organu jako strażnika konstytucyjności prawa w Polsce. Ustanowienie Trybunału jako organu o kompetencjach rozstrzygających spory o zgodność aktów prawnych z Konstytucją zapewnia równowagę władz i chroni fundamenty ustrojowe państwa. Warto zauważyć, że artykuł ten podkreśla też, iż orzeczenia Trybunału są ostateczne i wiążące dla wszystkich organów władzy publicznej. To podkreśla nadrzędność Konstytucji i znaczenie niezależności tego organu w procesie kontroli konstytucyjności prawa. Podsumowując, art. 144 jest kluczowym przepisem gwarantującym istnienie i funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego jako nieodzownego elementu systemu ochrony konstytucyjności w Polsce, zapewniającym ochronę praw i wolności obywateli oraz stabilność ustroju demokratycznego.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Komentowany przepis Konstytucji RP
Artykuł 144
1. Uregulowania w poprzednich konstytucjach
2. Uregulowania w innych państwach Unii Europejskiej
3. Pojęcie kontrasygnaty oraz pojęcie prerogatywy
4. Geneza instytucji kontrasygnaty w Anglii, Wielkiej Brytanii i we Francji
5. Geneza kontrasygnaty aktów urzędowych głowy państwa w Polsce
5.1. Kontrasygnata w XVIII- i XIX-wiecznych polskich konstytucjach
5.2. Kontrasygnata w okresie od 22 listopada 1918 r. do 23 kwietnia 1935 r.
5.2.1. Kontrasygnata w rozwiązaniach ustrojowych poprzedzających wejście w życie Konstytucji marcowej
5.2.2. Zakres kontrasygnaty w Konstytucji marcowej. Pojęcie aktów rządowych
5.2.3. Tryb udzielenia kontrasygnaty w Konstytucji marcowej. Kontrasygnata podwójna
5.2.4. Skutki braku kontrasygnaty
5.2.5. Znaczenie kontrasygnaty w Konstytucji marcowej
5.3. Kontrasygnata w Konstytucji z 23 kwietnia 1935 r.
5.3.1. Zakres kontrasygnaty w Konstytucji kwietniowej
5.3.2. Znaczenie kontrasygnaty w Konstytucji kwietniowej
5.4. Kontrasygnata w okresie od 1944 r. do uchwalenia Konstytucji z 1997 r.
5.4.1. Kontrasygnata w okresie Polski Ludowej
5.4.2. Kontrasygnata w okresie transformacji ustrojowej (od noweli kwietniowej z 1989 r. do Małej Konstytucji z 1992 r.)
5.4.3. Kontrasygnata w Małej Konstytucji z 17 października 1992 r.
5.4.3.1. Zakres kontrasygnaty oraz pojęcie aktów prawnych
5.4.3.2. Akty wolne od kontrasygnaty
5.4.3.3. Podmioty kontrasygnujące i tryb udzielania kontrasygnaty
5.4.3.4. Skutki braku kontrasygnaty i jej znaczenie
6. Kontekst ogólnokonstytucyjny
7. Istota aktów urzędowych Prezydenta
8. Forma wydawania aktów urzędowych
9. Uprawnienia osobiste Prezydenta – istota katalogu
10. Kontrasygnata – udzielanie i charakter prawny
11. Skutki braku kontrasygnaty
12. Odpowiedzialność za akt kontrasygnowany
13. Możliwość wycofania udzielonej wcześniej kontrasygnaty
14. Sądowa kontrola prerogatyw Prezydenta
Bibliografia opracowań naukowych
Kod wydawnictwa: 978-83-8270-429-7
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.