EDUKACJA JUTRA W TOKU WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ
red.nauk.DANUTA MORAŃSKA, red.nauk.PIOTR OLEŚNIEWICZ
Wydawnictwo: HUMANITAS
Cena: 84.00 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-68024-33-3
stron: 328
format: B5
oprawa: miękka
rok wydania: 2025
Oddana do rąk Czytelników monografia „Edukacja jutra w toku współczesnych wyzwań” stanowi wieloaspektowy zapis refleksji naukowej nad współczesną edukacją w jej różnorodnych kontekstach – teoretycznych, praktycznych i środowiskowych. Zaprezentowane teksty ukazują szeroką panoramę zagadnień istotnych dla dalszego rozwoju myśli pedagogicznej, jak również dla efektywnego kształtowania środowiska edukacyjnego, dostosowanego do dynamicznie zmieniających się potrzeb społecznych.
Niniejsza monografia naukowa stanowi interdyscyplinarne opracowanie podejmujące zagadnienia związane z wyzwaniami, przed jakimi stoi współczesna edukacja. Zgromadzone w niej teksty autorstwa przedstawicieli licznych ośrodków akademickich i instytucji naukowych odzwierciedlają szerokie spektrum problematyki pedagogicznej, a zarazem dokumentują rezultaty namysłu towarzyszącego refleksji teoretycznej oraz praktyce edukacyjnej.
Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują kwestie kluczowe dla jakości współczesnej edukacji – począwszy od roli i tożsamości nauczyciela, przez nowoczesne formy wspierania uczniów, aż po innowacyjne rozwiązania z zakresu profilaktyki, terapii, dydaktyki i kształtowania przestrzeni edukacyjnej. Taka wielość perspektyw i podejść dowodzi, że refleksja nad edukacją wymaga dialogu interdyscyplinarnego, otwartości na zmiany oraz odwagi w poszukiwaniu nowych dróg i rozwiązań.
Układ treści odzwierciedla cztery zasadnicze obszary tematyczne, które porządkują dyskurs naukowy oraz umożliwiają systematyczne ujęcie podejmowanych zagadnień. Pierwsza część, zatytułowana „Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań”, skupia się na analizie kondycji zawodowej nauczycieli oraz ich przygotowania do pełnienia roli przewodników ucznia w zmiennej i złożonej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Autorzy omawiają m.in. znaczenie refleksyjności, istotę kompetencji umożliwiających realizację edukacji spersonalizowanej, rolę nauczyciela w rozwijaniu zainteresowań poznawczych dzieci, a także wartość praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia przyszłych pedagogów.
Część druga, zatytułowana „Edukacja wczesnoszkolna – analizy i badania”, prezentuje wyniki badań oraz analizy praktyk edukacyjnych w obszarze wczesnej edukacji. W szczególności podejmuje się tu kwestie związane z obecnością wartości klasycznych w podstawie programowej, efektywnością działań dydaktycznych, innowacyjnymi metodami pracy (np. gamifikacją), a także oceną znaczenia praktyk zawodowych dla przyszłych nauczycieli edukacji elementarnej.
Trzeci dział – „Współczesna edukacja szkolna” – zawiera teksty dotyczące kluczowych zagadnień funkcjonowania instytucji szkolnych, w tym indywidualizacji procesu kształcenia, problematyki oceniania, obecności zjawisk takich jak korepetycje czy korzystanie z aplikacji cyfrowych wspierających edukację. Refleksji poddano również psychospołeczne aspekty aktywności uczniów zarówno w przestrzeni wirtualnej, jak i realnej.
Ostatni rozdział – „Wybrane kierunki rozwoju edukacji przyszłości” – poświęcony jest nowym obszarom i tendencjom w pedagogice, które mają na celu wzbogacenie oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych. Wśród podejmowanych tematów znajdują się m.in. zastosowanie muzykoterapii, działania profilaktyczne w zakresie zachowań ryzykownych, rozwój świadomości rodzicielskiej, a także wykorzystanie przestrzeni naturalnych i społecznych jako czynników wspierających kształtowanie tożsamości oraz kompetencji społecznych.
Prezentowany zbiór tekstów ma charakter zarówno teoretyczno-refleksyjny, jak i empiryczny, oferując wielowymiarowe spojrzenie na bieżące i przyszłościowe kierunki rozwoju edukacji. Publikacja ta stanowi nie tylko zapis naukowej debaty towarzyszącej Tatrzańskim Sympozjom, lecz również inspirację do dalszych badań i działań na rzecz doskonalenia procesów kształcenia i wychowania w zmieniającym się świecie społecznym, technologicznym i kulturowym.
Kod wydawnictwa: 978-83-68024-33-3
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.