Dodano produkt do koszyka

Promocja

ZASADA DYCHOTOMII W UTWORACH LITERACKICH

ZASADA DYCHOTOMII W UTWORACH LITERACKICH

JOANNA KARINA MATCZUK

Wydawnictwo: C.H.BECK

Cena: 179.00 zł 150.36 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8198-686-1

268 stron
format: A5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2020

Zasada dychotomii w utworach literackich to publikacja poświęcona analizie zasady dychotomii w kontekście utworów literackich, ze szczególnym uwzględnieniem kopiowania nieliteralnego.

Autorka próbuje w niej odpowiedzieć na pytanie o możliwość ustaleni granicy pomiędzy ideą a wyrażeniem. Analizuje dorobek doktryny polskiej i polskiego orzecznictwa, ale odnosi się przy tym często do innych porządków prawnych.

Gruntownej analizie poddana zostały definicje idei i wyrażenia, ich miejsce w procesie twórczym oraz ujęcie w kontekście prawa autorskiego, a tłem do czynionych rozważań są utwory literackie. W monografii uwzględniono również inne kategorie utworów oraz przedstawiono ochronę prawną pomysłów występującą poza obszarem prawa autorskiego: na gruncie Kodeksu cywilnego, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także prawa własności przemysłowej.

Autorka szczegółowej analizie poddaje orzecznictwo sądów polskich w tej materii, odwołując się przy tym do orzecznictwa amerykańskiego. Autorka proponuje także wprowadzenie pewnych standardów orzeczniczych i reguł w sporach z zakresu kopiowania nieliteralnego, rozpatrywanych w oparciu o zasadę dychotomii, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na ujednolicenie orzecznictwa.Wykaz skrótów
Bibliografia
Wykaz aktów prawnych
Wykaz orzecznictwa

Rozdział 1. Wprowadzenie
ő1. Wstęp
ő2. Cel i zakres pracy
I. Cel pracy
II. Zakres pracy
1. Zakres przedmiotowy
2. Jurysdykcje
ő3. Zakresy definicyjne
I. Definicja utworu literackiego
II. Budowa utworu literackiego
III. Kopiowanie nieliteralne
ő4. Plan pracy

Rozdział 2. Zasada dychotomii
ő1. Zarys historyczny i kulturowy
I. Wprowadzenie
II. Starożytność
III. Kultura chińska
IV. Judaizm
V. Islam
VI. Kopiowanie nieliteralne
VII. Rozwój zasady dychotomii w Stanach Zjednoczonych
VIII. Kształtowanie się zasady dychotomii w Polsce
IX. Zasada dychotomii dziś
ő2. Regulacje prawne
I. Wprowadzenie
II. Prawo międzynarodowe
III. Prawo europejskie
IV. Prawo polskie
1. Zasada dychotomii (art. 1 ust. 21 PrAut)
2. Zbiory, antologie, bazy danych (art. 3 PrAut)
3. Programy komputerowe (art. 74 ust. 2 zd. 2 PrAut)
4. Utwory naukowe (art. 14 ust. 2 PrAut)
V. Prawo Stanów Zjednoczonych
ő3. Uzasadnienie aksjologiczne
I. Idee jako dobro wspólne
II. Ograniczenie monopolu autorskiego
III. Zapewnienie równowagi pomiędzy interesem autora
a interesem społeczeństwa
IV. Propagowanie postępu i rozwoju twórczości
V. Ochrona wolności słowa, swobody twórczości i dostępu do informacji, nauki i kultury
VI. Podsumowanie

Rozdział 3. Idea vs. wyrażenie. Znaczenie, definicje
ő1. Wprowadzenie - problemy ze stosowaniem zasady dychotomii jako pochodna braku jednolitych definicji terminów "idea"i "wyrażenie"
ő2. Idea i wyrażenie - próby definicji
I. Idea
II. Wyrażenie
III. Idea a pomysł
IV. Idee a odkrycia, procedury, zasady działania, metody oraz
koncepcje matematyczne
ő3. Idea w ujęciu prawa autorskiego
I. Uwagi wstępne
II. Idea jako element lub część utworu
III. Idea jako warstwa utworu
IV. Idea jako etap działalności twórczej i procesu twórczego
V. Idea a osoba autora
VI. Idea jako treść, zawartość utworu
ő4. Zasada dychotomii a poszczególne elementy utworu
I. Przedstawienia postaci
II. Kompozycje
III. Temat, wątek, fabuła
ő5. Idea a postać nieukończona utworu
ő6. Idea w utworach naukowych
ő7. Podsumowanie

Rozdział 4. Ochrona pomysłów poza obszarem prawa autorskiego
ő1. Wprowadzenie
ő2. Przepisy ogólne KC
ő3. Dobra osobiste
ő4. Nieuczciwa konkurencja
ő5. Prawo własności przemysłowej
I. Patenty
II. Wzory przemysłowe
III. Znaki towarowe
ő6. Umowy
ő7. Inne podstawy ochrony idei
ő8. Ochrona pomysłów poza prawem autorskim w Stanach
Zjednoczonych
ő9. Podsumowanie

Rozdział 5. Zasada dychotomii w orzecznictwie
ő1. Orzecznictwo amerykańskie
I. Test abstrakcji
1. Test abstrakcji w sprawie Nichols
2. Test abstrakcji w sprawie Altai
II. Teoria połączenia (merger theory)
III. Ogólna koncepcja i wrażenie (total concept and feel)
ő2. Zasada dychotomii w polskich sądach
I. Ujmowanie idei jako "abstrakcji"
II. Ochrona pomysłów w orzecznictwie
III. Przyznawanie ochrony ideom, stosowanie testu właściwego dla utworów
IV. Zasada połączenia
V. Ogólna koncepcja i wrażenie
VI. Podsumowanie


Rozdział 6. Problematyka stosowania zasady dychotomii - wybrane zagadnienia
ő1. Wprowadzenie
ő2. Niejasna natura zasady dychotomii
ő3. Ochrona idei w ramach prawa autorskiego
I. Kwestionowanie odmowy ochrony pomysłów na gruncie
prawa autorskiego
II. Traktowanie pomysłów jako utworów
III. Krytyka ochrony pomysłów na gruncie prawa autorskiego
ő4. Rozszerzające wykładnie zasady dychotomii
ő5. Zasada dychotomii a inne sposoby rozstrzygania spraw z zakresu kopiowania nieliteralnego
I. Indywidualny i twórczy charakter
II. Zasady słuszności
III. Dzieła inspirowane i opracowania
ő6. Brak konsekwencji i jednolitości w stosowaniu zasady dychotomii . 183
Spis treści
ő7. Korzyści ze stosowania zasady dychotomii
I. Krytyka zasady dychotomii
II. Wartość ogólnego charakteru zasady dychotomii
III. Zasada dychotomii vs. instytucje prawa autorskiego
ő8. Źródło problemów
I. Historyczne
II. Brak definicji
III. Uznanie, że idee i wyrażenia można od siebie oddzielić
IV. Przyznawanie ochrony ideom i jednoczesne utrzymywanie dychotomicznego podziału
V. Podsumowanie

Rozdział 7. Proponowana wykładnia i stosowanie dychotomii w prawie autorskim
ő1. Proponowane rozumienie zasady dychotomii
I. Prawdziwa dychotomia występuje jedynie w ujęciu
historycznym
II. Brak możliwości oddzielenia idei od wyrażeń w dosłownym sensie
III. Elastyczne podejście do zasady dychotomii
IV. Przyjęcie jednolitego rozumienia pojęcia idei oraz rozumienia zasady dychotomii
1. Odrzucenie tradycyjnego rozumienia terminu "idea"
2. Ujmowanie idei w kontekście utworu, a nie procesu
twórczego
3. Stosowanie koncepcji idei do utworu jako całości oraz każdej jego części lub elementu
4. Proponowane rozumienie terminu "idea"
5. Zasada dychotomii w świetle przyjętej definicji terminu "idea"
V. Podsumowanie

Rozdział 8. Proponowane standardy orzecznicze i reguły w sporach z zakresu kopiowania nieliteralnego rozpatrywanych w oparciu o zasadę dychotomii
ő1. Proponowany test - założenia i etapy
I. Ocena żądań pozwu i zidentyfikowanie przedmiotu żądania
II. Ocena zarzutu naruszenia w oparciu o inne zasady prawa autorskiego
III. Kolejność poszczególnych etapów testu
ő2. Teoria połączenia i ocena ryzyka zmonopolizowania idei
ő3. Uwzględnienie charakteru utworów przy ustalaniu poziomu abstrakcji
ő4. Wyeliminowanie koncepcji rozszerzających zakres praw autorskich
ő5. Uwzględnienie wykładni celowościowej - tj. uwzględnienie funkcji zasady dychotomii jako narzędzia ograniczającego zakres praw autorskich i pełnienia funkcji gwarancyjnej względem wolności słowa i interesów społeczeństwa
ő6. Zalety proponowanego testu

Rozdział 9. Podsumowanie i uwagi końcowe

Indeks rzeczowy

Kod wydawnictwa: 978-83-8198-686-1

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl