SKUTKI BRAKU UZNANIA PAŃSTWA W ŚWIETLE PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO
SZYMON ZARĘBA
Wydawnictwo: INSTYTUT STUDIÓW POLITYCZNYCH PAN
Cena: 149.90 zł
134.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-950165-7-8
483 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020
Głównym celem monografii jest ocena rzeczywistego wpływu braku uznania międzynarodowego na międzynarodowoprawny status podmiotu, który rości sobie prawo, by nazywać się państwem. Książka stanowi pierwsze w literaturze polskiej opracowanie monograficzne poświęcone problemowi braku uznania państw, a tym bardziej jego skutkom. Dotychczasowe studia nad tymi zagadnieniami prowadzone w Polsce miały charakter dużo skromniejszy.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Od autora
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1. POJĘCIE PAŃSTWA
1.1. Ludność, terytorium i władza
1.2. Zdolność do nawiązywania stosunków z innymi państwami
1.3. Suwerenność
1.4. Niepodległość
1.5. Legalność utworzenia państwa
1.6. Rzadziej postulowane kryteria państwowości
1.7. Nieadekwatność zidentyfikowanych kryteriów
1.7.1. Państwa z rządami na emigracji i państwa upadłe
1.7.2. Niektóre państwa powstałe w procesie dekolonizacji
i w wyniku rozpadu b. Jugosławii
1.8. Podsumowanie rozdziału
ROZDZIAŁ 2. UZNANIE PAŃSTWA I JEGO BRAK
2.1. Pojęcie uznania międzynarodowego
2.2. Pojęcie uznania państwa
2.3. Sposoby klasyfikowania aktów uznania państwa
2.3.1. Uznanie wyraźne i dorozumiane
2.3.2. Uznanie de iure i de facto
2.3.3. Uznanie indywidualne i zbiorowe
2.3.4. Uznanie przedwczesne i spóźnione
2.4. Teorie międzynarodowego uznania państwa i ich krytyka
2.4.1. Umowy międzynarodowe
2.4.2. Orzecznictwo sądów międzynarodowych i raporty komisji
badawczych
2.4.3. Orzecznictwo sądów krajowych
2.5. Uznanie a powstanie państwa
2.5.1. Płaszczyzna wewnętrzna
2.5.2. Płaszczyzna partykularna
2.5.3. Płaszczyzna uniwersalna
2.5.4. Wnioski
2.6. Pojęcie reżimu
2.7. Specyfika procesu powstawania państwowości w wyniku uznania
2.8. Skutek uniwersalny i moment powstania państwa
2.9. Retroaktywność uznania państwa
ROZDZIAŁ 3. KONSEKWENCJE BRAKU UZNANIA NA SZCZEBLU MIĘDZYNARODOWYM
3.1 .Stosowanie norm prawa międzynarodowego
3.1.1. Normy skuteczne erga omnes
3.1.2. Normy ius cogens, prawo zwyczajowe,
ogólne zasady prawa
3.1.2.1. Zakaz nielegalnego użycia siły i obowiązek
poszanowania integralności terytorialnej
3.1.2.1.1. Przegląd praktyki
3.1.2.1.2. Podsumowanie
3.1.2.2. Zakaz interwencji w sprawy wewnętrzne
3.1.2.2.1. Przegląd praktyki
3.1.2.2.2. Podsumowanie
3.1.2.3. Międzynarodowe prawo humanitarne i prawa
człowieka
3.1.2.3.1. Przegląd praktyki
3.1.2.3.2. Podsumowanie
3.2.Odpowiedzialność międzynarodowa
3.2.1. Odpowiedzialność państwa lub reżimu
3.2.1.1. Przegląd praktyki
3.2.1.2. Podsumowanie
3.2.2. Odpowiedzialność innych podmiotów za czyny państwa
lub reżimu
3.2.2.1. Państwo macierzyste
3.2.2.2. Państwo wspierające
3.2.3. Odpowiedzialność wobec państwa lub reżimu
3.2.3.1. Przegląd praktyki
3.2.3.2. Podsumowanie
3.3. Korespondencja, spotkania, wizyty i konferencje
3.3.1. Korespondencja i komunikowanie się na odległość
3.3.1.1. Przegląd praktyki
3.3.1.2. Podsumowanie
3.3.2. Spotkania i wizyty bilateralne
3.3.2.1. Przegląd praktyki
3.3.2.2. Podsumowanie
3.3.3. Spotkania multilateralne i konferencje
3.3.3.1. Przegląd praktyki
3.3.3.2. Podsumowanie
3.4. Stosunki oficjalne i nieoficjalne
3.4.1. Stosunki konsularne i dyplomatyczne
3.4.1.1. Stosunki konsularne
3.4.1.1.1. Przegląd praktyki
3.4.1.1.2. Podsumowanie
3.4.1.2. Stosunki dyplomatyczne
3.4.1.2.1. Przegląd praktyki
3.4.1.2.2. Podsumowanie
3.4.2. Stosunki quasi-konsularne i quasi-dyplomatyczne
3.4.2.1.1. Przegląd praktyki
3.4.2.1.2. Podsumowanie
3.5. Stosunki traktatowe i quasi-traktatowe
3.5.1. Stosunki dwustronne
3.5.1.1. Zawieranie umów i porozumień dwustronnych
3.5.1.1.1. Przegląd praktyki
3.5.1.1.2. Podsumowanie
3.5.1.2. Specyfika obowiązywania umów i porozumień
dwustronnych
3.5.2. Stosunki wielostronne
3.5.2.1. Zawieranie umów i porozumień wielostronnych
3.5.2.1.1. Przegląd praktyki
3.5.2.1.2. Podsumowanie
3.5.2.2. Przystępowanie do umów i porozumień wielostronnych
3.5.2.2.1. Przegląd praktyki
3.5.2.2.2. Podsumowanie
3.5.2.3. Specyfika i obowiązywanie umów i porozumień wielostronnych
ROZDZIAŁ 4. SKUTKI BRAKU UZNANIA W KRAJOWYCH PORZĄDKACH
PRAWNYCH
4.1. Status państwa lub reżimu w państwie, które go nie uznaje
4.1.1. Osobowość prawna i immunitet państwa
4.1.1.1. Zdolność do czynności prawnych i legitymacja
procesowa czynna
4.1.1.2. Zdolność prawna i legitymacja procesowa bierna
4.1.1.3. Podsumowanie
4.1.2. Przywileje i immunitety przedstawicieli i przedstawicielstw
4.1.2.1. Przywileje i immunitety w praktyce
4.1.2.2. Podsumowanie
4.2. Akty wewnętrzne państwa lub reżimu w państwie nieuznającym
4.2.1. Akty wewnętrzne w państwach systemu common law
4.2.2. Akty wewnętrzne w państwach systemu kontynentalnego
4.2.3. Podsumowanie
4.2.4. Wpływ praktyki międzynarodowej i orzecznictwa
międzynarodowego
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Spis literatury
Orzecznictwo międzynarodowe
Orzecznictwo sądów krajowych
Traktaty i porozumienia
Rezolucje i inne dokumenty organizacji międzynarodowych
Artykuły prasowe, informacje medialne, źródła internetowe
Kod wydawnictwa: 978-83-950165-7-8
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.