Dodano produkt do koszyka

Promocja

KOSOWO JAKO SUWERENNE PAŃSTWO. TEORIA I PRAKTYKA

KOSOWO JAKO SUWERENNE PAŃSTWO. TEORIA I PRAKTYKA

PATRYCJA MARCINKOWSKA

Wydawnictwo: SCHOLAR

Cena: 31.50 zł 28.35 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-7383-812-3

253 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2016

Praca doktor Patrycji Marcinkowskiej stanowi interesujący przykład analizy kształtowania i funkcjonowania systemu społeczno-politycznego i gospodarczego państwa, dotychczas w małym stopniu będącego przedmiotem zainteresowania politologii polskiej. Problem Kosowa wydaje się wdzięczny do zaprezentowania z kilku względów. Po pierwsze: jest to jedno z najmłodszych organizmów państwowych na Starym Kontynencie. Po wtóre: de facto od konfliktu w Kosowie rozpoczął się proces dekompozycji federacji jugosłowiańskiej. Po trzecie: zainteresowanie państwami islamskimi wzrosło szczególnie w ostatnim okresie. Obecne na rynku opracowania odnoszące się do Kosowa przedmiotem swojej analizy czynią przede wszystkim - należy dodać w sposób wycinkowy i wyrwany z szerszego kontekstu - najnowsze dzieje polityczne, kwestie konfliktu zbrojnego i interwencji NATO wiosną 1999 roku - natomiast kwestia samego zagadnienia funkcjonowania omawianego organizmu państwowego, często określanego jako "państwo upadłe", pozostaje mniej znana.
z recenzji dr. hab. Jacka Wojnickiego, prof. UW

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Wstęp

1. Suwerenność zewnętrzna
1.1. Kosowo pod administracją ONZ
1.2. Plan Ahtisaariego a przyszły status Kosowa
1.3. Deklaracja niepodległości i konstytucja a obecność międzynarodowa
w Kosowie
1.4. Instytucje międzynarodowe po ogłoszeniu niepodległości
jako zewnętrzny czynnik ograniczający suwerenność Kosowa
1.4.1. ICR - międzynarodowy przedstawiciel cywilny oraz ICO
- Międzynarodowe Biuro Cywilne
1.4.2. EUSR - specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej
1.4.3. Misja Tymczasowej Administracji Organizacji Narodów
Zjednoczonych w Kosowie
1.4.4. EULEX - Misja Unii Europejskiej w zakresie praworządności
w Kosowie
1.4.5. OBWE
1.4.6. NATO/KFOR
1.5. Mozaika i legitymizacja instytucji międzynarodowych
i ich wpływ na suwerenność Kosowa. Konkluzje
1.6. Republika Kosowa jako aktor stosunków międzynarodowych
i implikacje dla suwerenności państwa
1.6.1. Główne kierunki polityki zagranicznej Kosowa
1.6.2. Szczególne relacje z Albanią i Turcją
1.6.3. Relacje z państwami powstałymi po rozpadzie Jugosławii
1.6.4. Członkostwo Kosowa w organizacjach międzynarodowych
1.7. Symboliczne atrybuty państwowości
1.7.1. Symbole państwowe Kosowa
1.7.2. Krajowa domena internetowa i dyplomacja cyfrowa
1.7.3. Członkostwo w ITU i kierunkowy numer telefoniczny
1.7.4. Problem samochodowych tablic rejestracyjnych
1.8. Stanowisko Serbii wobec niepodległości Kosowa

2. Suwerenność wewnętrzna wyzwaniem dla kosowskiej państwowości
2.1. Elity i partie polityczne jako element suwerenności wewnętrznej
2.1.1. Historyczna legitymizacja elit politycznych i jej konsekwencje
2.1.2. Finansowanie partii politycznych
2.1.3. Charakterystyka głównych partii politycznych
2.2. Stabilność mechanizmów demokratycznych wyzwaniem
dla suwerenności państwa
2.2.1. System wyborczy i jego konsekwencje
2.2.2. Nieudane próby reformy systemu wyborczego
2.2.3. Wybory parlamentarne w okresie 2001-2010
2.2.4. Wybory parlamentarne z 2014 r. i ich konsekwencje
2.2.5. Wybory prezydenta Kosowa
2.3. Funkcjonowanie niezależnych instytucji kontrolnych i regulacyjnych
2.4. Administracja publiczna w Kosowie
2.4.1. Podstawowe słabości administracji publicznej
2.4.2. Słabości systemu zamówień publicznych
2.5. Praworządność
2.5.1. Historyczne determinanty praworządności w Kosowie
2.5.2. Wymiar sprawiedliwości
2.5.3. Kosowska Policja
2.5.4. Problem współpracy instytucjonalnej policji i prokuratury
a funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości
2.5.5. Korupcja i przestępczość zorganizowana
2.6. Kosowskie Siły Bezpieczeństwa a suwerenność państwa
2.6.1. Kosowskie Siły Bezpieczeństwa
2.6.2. Projekt utworzenia Sił Zbrojnych Kosowa
2.7. Zarządzanie granicami zewnętrznymi Kosowa
2.7.1. Policja Graniczna Kosowa
2.7.2. System Zintegrowanego Zarządzania Granicami
2.7.3. Współpraca międzynarodowa
2.7.4. Stanowisko Serbii i kosowskich Serbów

3. Suwerenność wewnętrzna a integralność terytorialna i ochrona mniejszości
narodowych
3.1. Efektywność władzy i integralność terytorialna. Problem północnego
Kosowa
3.1.1. Problem zwierzchnictwa terytorialnego. Mozaika instytucji
sprawujących jurysdykcję na północy
3.2. Wymiar sprawiedliwości w północnym Kosowie
3.2.1. Wymiar sprawiedliwości po Deklaracji niepodległości
3.2.2. Porozumienie brukselskie z 2013 r. i jego realizacja
3.2.3. Porozumienie z lutego 2015 r.
3.2.4. Stowarzyszenie/Wspólnota Gmin Serbskich w Kosowie:
decentralizacja Kosowa potencjalnym rozwiązaniem problemu
północy Kosowa
3.3. Ochrona mniejszości narodowych
3.3.1. Struktura narodowościowa Kosowa
3.3.2. Ramy prawne obywatelstwa i społeczności
3.3.3. Konstytucja Kosowa a ochrona mniejszości narodowych.
Teoria i praktyka
3.3.4. Reprezentacja w instytucjach państwowych
3.3.5. Języki mniejszości i edukacja w językach mniejszości
3.3.6. Wolność poruszania się i problem własności

4. Suwerenność ekonomiczna Kosowa
4.1. Wpływ konfliktu z lat 1998-1999 na sytuację gospodarczą Kosowa
4.2. Zagraniczna pomoc gospodarcza
4.3. Przyjęcie euro jako oficjalnej waluty
4.4. Kondycja kosowskiej gospodarki jako czynnik ograniczający
suwerenność państwa
4.4.1. Sytuacja gospodarcza po uzyskaniu niepodległości
4.4.2. Inwestycje zagraniczne
4.4.3. Liberalizacja handlu zagranicznego i jej konsekwencje
4.4.4. Transfery od diaspory (przekazy migrantów)
4.4.5. Bezrobocie i ubóstwo
4.5. Kwestie własności i prywatyzacja
4.5.1. Własność prywatna
4.5.2. Prywatyzacja
4.5.3. Dostęp do zasobów: energia elektryczna
4.5.4. Dostęp do zasobów: woda pitna
4.5.5. Dostęp do zasobów: kompleks górniczo-hutniczy Trep?a
w Mitrovicy
4.6. Kosowska Służba Celna

Zakończenie

Bibliografia

Indeks osób

Kod wydawnictwa: 978-83-7383-812-3

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl