Dodano produkt do koszyka

Promocja

KONSUMENT A REKLAMA STUDIUM CYWILNOPRAWNE

KONSUMENT A REKLAMA STUDIUM CYWILNOPRAWNE

AGNIESZKA MALAREWICZ

Wydawnictwo: WOLTERS KLUWER

Cena: 83.00 zł 65.57 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu
ISBN: 978-83-7601-775-4
 
557 stron
format: A5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2009
 

Książka w obszerny sposób ukazuje relacje między konsumentem a reklamodawcą. Z jednej strony przedstawia charakter prawny reklamy jako instytucji przedumownej, z drugiej zaś prezentuje prawa konsumentów do korzystania z dobrodziejstw przekazu reklamowego i jego instrumentów. Autorka proponuje konstrukcję prawną odpowiedzialności reklamodawców wobec konsumentów, jak również omawia analizowaną problematykę w kontekście prawa USA i wybranych porządków prawnych krajów europejskich.W pracy wykorzystano bogaty materiał źródłowy polskiej i obcojęzycznej literatury przedmiotu, akty normatywne prawa polskiego, wspólnotowego, wybranych systemów państw obcych oraz konwencje międzynarodowe, a także orzecznictwo ETS, sądów polskich i sądów państw obcych. Kompleksowe opracowanie tematu zasługuje na szczególną uwagę w dobie rozwoju nowych technologii, internetu, jak i stale wzrastających zagrożeń oraz naruszeń spowodowanych wszechobecną reklamą.

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Rozdział I

Cywilnoprawny charakter reklamy1. Reklama jako oświadczenie woli1.1. Pojęcie - zakres oświadczenia woli1.2. Adresat i złożenie oświadczenia woli a adresat reklamy1.3. Wykładnia oświadczenia woli - komunikatu reklamowego1.3.1. Pojęcie i cele wykładni oświadczeń woli1.3.2. Metody wykładni oświadczeń woli2. Reklama jako czynność prawna zmierzająca do zawarcia umowy cywilnoprawnej2.1. Analiza pojęcia reklamy2.2. Znaczenie prawne reklamy w świetle kodeksu cywilnego2.3. Sposoby zmierzające do zawarcia umowy2.4. Reklama jako zaproszenie do negocjacji2.5. Reklama jako oferta2.6. Reklama jako informacja3. Umowne prawo odstąpienia od umowy zawartej pod wpływem reklamy4. Pojęcie konsumenta4.1. Uzasadnienie konieczności zdefiniowania konsumenta4.2. Kształtowanie się definicji konsumenta w prawie polskim

Rozdział II

Zagrożenia dla konsumentów ze strony reklamy1. Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji1.1. Prawne granice czynu nieuczciwej konkurencji wyznaczone przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - klauzula generalna art. 3 ust. 1 u.z.n.k1.2. Relacje między klauzulą generalną u.z.n.k. a zakresem przedmiotowym art. 16 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k2. Reklama w świetle wykładni art. 16 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k. - analiza zagrożeń2.1. Reklama sprzeczna z przepisami prawa2.1.1. Bezwzględny zakaz reklamy sprzecznej z prawem2.1.1.1. Reklama alkoholu2.1.1.2. Reklama tytoniu i wyrobów tytoniowych2.1.1.3. Reklama gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach2.1.1.4. Ogłoszenia o odpłatnym pobieraniu i przeszczepianiu organów2.1.2. Względny zakaz reklamy2.1.2.1. Reklama leków i innych środków farmaceutycznych2.1.2.2. Reklama żywności2.1.2.3. Reklama kosmetyków2.1.2.4. Zasady używania w reklamie oznaczonych przez przepisy prawne określeń usług

Reklama usług związanych z bankowością

Reklama usług w zakresie ubezpieczeń

Reklama funduszy inwestycyjnych2.2. Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami2.3. Reklama uchybiająca godności człowieka2.3.1. Pojęcie godności człowieka2.3.2. Kryteria oceny reklamy niegodziwej2.4. Dobra osobiste a reklama2.4.1. Pojęcie dóbr osobistych2.4.2. Naruszenie dóbr osobistych w reklamie2.4.2.1. Prawo do wizerunku2.4.2.2. Prawo do nazwiska2.4.2.3. Prawo do ochrony życia prywatnego2.4.2.4. Prawo do firmy2.4.3. Możliwość naruszenia przez reklamę dóbr osobistych - ich ochrona w świetle przepisów kodeksu cywilnego3. Reklama wprowadzająca w błąd3.1. Pojęcie błędu w świetle przepisów kodeksu cywilnego3.2. Pojęcie reklamy wprowadzającej w błąd w świetle u.z.n.k3.3. Ciężar dowodu przy wprowadzeniu w błąd4. Reklama nierzeczowa - art. 16 ust. 1 pkt 34.1. Pojęcie reklamy nierzeczowej4.2. Reklama jako niedozwolony środek manipulacji4.2.1. Wywołanie uczucia lęku4.2.2. Reklama wykorzystująca przesądy4.2.3. Problematyka dziecka jako konsumenta5. Reklama ukryta5.1. Reklama ukryta w świetle przepisów u.z.n.k5.2. Reklama ukryta w świetle prawa prasowego5.3. Product placement5.4. Reklama ukryta jako środek perswazji - tzw. reklama podprogowa6. Reklama uciążliwa6.1. Ochrona prywatności jako jednego z dóbr osobistych człowieka6.2. Pojęcie reklamy uciążliwej6.3. Formy reklamy uciążliwej6.3.1. Nagabywanie w miejscach publicznych i przesyłanie niezamówionych towarów6.3.2. Nadmierne wykorzystywanie środków technicznych7. Reklama porównawcza7.1. Dopuszczalność i definicja reklamy porównawczej7.2. Przesłanki dopuszczalnej reklamy porównawczej7.2.1. Niewprowadzanie w błąd7.2.2. Obiektywne porównanie potrzeb lub celów porównywanych towarów - usług7.2.3. Obiektywne porównanie cech towarów-usług7.2.4. Zakaz wprowadzania zamieszania na rynku przez reklamę porównawczą7.2.5. Zakaz dyskredytowania7.2.6. Reklama porównawcza a ochrona interesu konsumenta8. Konsument wobec reklamy internetowej - zagrożenia dla konsumenta8.1. Problematyka reklamy w internecie - przepisy prawa prasowego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji8.2. Odrębność reklamy internetowej w stosunku do reklamy w innych mediach8.3. Spamming - istota i skutki prawne8.4. Odpowiedzialność prawna z tytułu reklamy internetowej8.5. Problem prawa właściwego dla reklamy internetowej

Rozdział III

Ochrona konsumentów w związku z nadużyciami w reklamie1. Odpowiedzialność cywilnoprawna reklamodawcy w stosunku do konsumenta1.1. Reklama jako źródło stosunku zobowiązaniowego1.2. Odpowiedzialność odszkodowawcza wynikająca z nieuczciwej lub zakazanej reklamy1.3. Culpa in contrahendo w kontekście nieuczciwej reklamy2. Odpowiedzialność cywilnoprawna reklamodawcy na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji2.1. Roszczenie o zaniechanie (art. 18 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k.)2.2. Roszczenie o usunięcie skutków (art. 18 ust. 1 pkt 2 u.z.n.k.)2.3. Roszczenie o złożenie oświadczenia (art. 18 ust. 1 pkt 3 u.z.n.k.)2.4. Roszczenie o zasądzenie kwoty pieniężnej(art. 18 ust. 1 pkt 6 u.z.n.k.)2.5. Wniosek poszkodowanego o orzeczenie o przedmiotach bezpośrednio związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji (art. 18 ust. 2 u.z.n.k.)2.6. Legitymacja czynna w procesie o czyny nieuczciwej konkurencji2.7. Legitymacja bierna w procesie o czyny nieuczciwej konkurencji i przedawnienie roszczeń3. Instrumenty ochrony konsumenta3.1. Środki ochrony indywidualnej konsumenta przewidziane przepisami kodeksu cywilnego - wprowadzenie3.1.1. Rękojmia za wady3.1.2. Gwarancja i koncepcja przyrzeczenia gwarancyjnego3.2. Środki ochrony indywidualnej konsumenta przewidziane przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej3.2.1. Sprzedaż konsumencka3.2.2. Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową a odpowiedzialność reklamodawcy wobec konsumenta3.2.3. Obowiązki i odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu umowy sprzedaży konsumenckiej3.2.4. Uprawnienia konsumenta z tytułu umowy sprzedaży konsumenckiej3.2.5. Sekwencyjność realizacji uprawnień konsumenta3.2.6. Terminy i tryb dochodzenia roszczeń3.2.7. Gwarancja komercjalna3.3. Środki ochrony indywidualnej przewidziane przepisami ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym3.3.1. Przedmiot indywidualnej ochrony konsumenta przewidziany ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym3.3.2. Pojęcie konsumenta i przeciętnego konsumenta3.3.3. Nieuczciwa praktyka rynkowa3.4. Środki ochrony instytucjonalnej konsumenta. Postępowanie uproszczone specjalnym trybem dochodzenia roszczeń przez konsumentów3.5. Stałe polubowne sądy konsumenckie4. Wybrane instytucjonalne środki ochrony konsumenta4.1.1. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów4.1.2. Inspekcja Handlowa4.1.3. Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów4.2. Organizacje konsumenckie4.2.1. Federacja Konsumentów4.2.2. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Rozdział IV

Ochrona konsumenta i reklama w prawie wspólnotowym oraz w wybranych systemach państw obcych1. Środki regulacji reklamy i ochrony konsumenta1.1. Polityka konsumencka Unii Europejskiej1.2. Pojęcie konsumenta (prawo wspólnotowe UE)1.3. Europejski kodeks cywilny - próba zdefiniowania konsumenta1.4. Europejska Konwencja o Telewizji Ponadgranicznej1.5. Dyrektywa dotycząca przekazu i działalności telewizyjnej1.6. Dyrektywa dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd1.7. Dyrektywa dotycząca reklamy porównawczej1.8. Dyrektywa dotycząca reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych1.9. Dyrektywa dotycząca reklamy produktów medycznych1.10. Rezolucja w sprawie wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamie i środkach masowego przekazu1.11. Zakaz reklamy a prawa człowieka2. Problematyka reklamy i ochrony konsumenta w świetle prawa wybranych państw europejskich2.1. Pojęcie konsumenta - Francja2.1.1. Reklama wprowadzająca w błąd2.1.2. Reklama uciążliwa2.1.3. Reklama porównawcza2.2. Pojęcie konsumenta - Hiszpania2.2.1. Reklama wprowadzająca w błąd2.3. Pojęcie konsumenta - Niemcy2.3.1. Reklama wprowadzająca w błąd2.3.2. Reklama uciążliwa2.3.3. Reklama porównawcza2.4. Pojęcie konsumenta - Włochy2.5.1. Reklama wprowadzająca w błąd2.5.2. Reklama uciążliwa2.5.3. Reklama porównawcza2.6. Pojęcie konsumenta - Wielka Brytania2.6.1. Reklama wprowadzająca w błąd2.6.2. Reklama porównawcza3. Ochrona konsumenta w reklamie - wprowadzenie do regulacji prawnej w USA3.1. Historia prawa federalnego dotycząca ochrony konsumenta przed nieuczciwą reklamą3.2. Zakres działania FTC3.3. Reklama porównawcza3.4. Regulacje wewnętrzne przemysłu3.5. Przepisy regulujące media3.6. Kwestia działalności konsumentów w USA3.7. Rola reklamy w odpowiedzialności za produkty3.8. Kryteria rozpatrywania reklamy pod względem wprowadzenia konsumenta w błąd3.9. Wnioski3.10. Omówienie orzecznictwa FTC oraz sądów w kwestii reklamy naruszającej prawa konsumenta3.11. Rola The Lanham Act w dochodzeniu roszczeń przez konsumentów w USA3.12. Typy stwierdzeń reklamowych będących pogwałceniem The Lanham Act3.13. Środki ochrony prawnej dostępne z The Lanham Act3.14. Przepisy zakazujące rozcieńczania znaków towarowych (Antidilution Statutes): prawa stanowione a reklama komparatywna4. Gwarancje4.1. Dane dotyczące gwarancji przedstawiane w reklamie oraz identyfikacja gwaranta4.2. Przedstawienie charakterystyki i wyszczególnienie zasad działania gwarancji4.3. Typy gwarancji4.4. Informatory federalnej komisji handlu o reklamowaniu gwarancji4.5. Rola The Magnuson - Moss Warranty Act4.6. Związek klienta i agencji reklamowej. Odpowiedzialność agencji4.7. Reklamowanie profesjonalnego biznesu- reklamy polityczne5. Modelowy zbiór przepisów dotyczących komunikatów odnoszących się do usług prawniczych zawartych w reklamie w USA5.1. Reklama5.2. Bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami5.3. Informacje o zakresie praktyki5.4. Nazwy firm lub nagłówki6. Reklama polityczna

Zakończenie

Bibliografia

Kod wydawnictwa: 978-83-7601-775-4

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl