KAMPANIE PARLAMENTARNE W POLSCE. ANALIZA PROGRAMÓW I APELI WYBORCZYCH W PERSPEKTYWIE PARADYGMATU EKSPOZYCJI TREŚCI
WOJCIECH RAFAŁOWSKI
Wydawnictwo: SCHOLAR
Cena: 54.90 zł
49.41 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-67450-04-1
format: B5 oprawa: twarda Rok wydania: 2023 |
|
Jest to pionierska monografia, która koncentruje się na problematyce manipulacji ważnością propozycji programowych podczas kampanii wyborczej. W światowej politologii publikacje związane z kluczową dla badań Rafałowskiego koncepcją własności kwestii mają wysoką rangę, jednak w polskim piśmiennictwie naukowym odwołania do nich są nieliczne, a pojęcie i związana z nią teoria nie były do tej pory przedmiotem systematycznych rozważań ani implementacji w badaniach polskiej sceny politycznej. (...) Jest to książka z bogatym fundamentem teoretycznym i metodologicznym, operująca specjalistycznym językiem i aparatem pojęciowym charakterystycznym dla nauk politycznych i socjologii. (...) Książka nie jest poradnikiem z zakresu marketingu politycznego, w którym jak na tacy podane są sposoby i narzędzia do prowadzenia kampanii wyborczej. Niemniej inteligentny czytelnik bez większego trudu wyłuska z tej solidnej naukowej analizy wiedzę o tym, jakie strategie są ryzykowne, które zaś - pod pewnymi warunkami - przyniosą niemal pewne zwycięstwo. Dowie się też, kto zazwyczaj stosuje w kampanii strategię tysiąca kwiatów, kiedy i pod jakimi warunkami wyjście poza własne terytorium programowe może być skuteczną taktyką wyborczą, jakie treści mają duży potencjał demobilizacji elektoratu przeciwnika, jak skupić uwagę elektoratu na tematach dających przewagę w rywalizacji o władzę.
z recenzji prof. dr hab. Anny Pacześniak
Monografia przekonuje, że w Polsce wiele partii potrafi skutecznie dostosować swoje priorytety do kontekstu rywalizacji, własnego potencjału, charakteru przeciwników i klimatu konkretnej kampanii wyborczej. To ustalenie ma ważne implikacje praktyczne: trafne odczytanie wskaźników strukturalnych sytuacji w Polsce pomaga w osiągnięciu sukcesu wyborczego.
z recenzji prof. Mikołaja Cześnika
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Teorie i badania wyjaśniające dobór treści
kampanii wyborczej
1.1. Manipulacja ważnością postulatów programowych
1.1.1. Selekcja treści jako odpowiedź na bodźce wynikające z kontekstu rywalizacji
1.1.2. Selekcja treści jako wynik przewagi wynikającej z reputacji aktora
1.1.3. Partie niszowe
1.1.4. Łączne konsekwencje responsywności i przesłanek wynikających z własności kwestii
1.2. Wymiar walencyjny
1.2.1. Kompetencja i uczciwość w świetle ustaleń psychologii poznawczej
1.2.2. Wyjaśnienie wykorzystania odwołań do kompetencji
1.2.3. Czynniki decydujące o wykorzystaniu w kampanii odniesień do uczciwości
i postulatów walki z korupcją
1.3. Kampania negatywna
1.3.1. Konsekwencje polityczne kampanii negatywnej
1.3.2. Przesłanki stosowania kampanii negatywnej
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2. Badania kampanii wyborczych w Polsce
2.1. Programy, stanowiska i pozycje ideologiczne
2.2. Badania dotyczące ekspozycji treści walencyjnych
2.3. Kampania negatywna w Polsce
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3. Dane wykorzystane w analizach empirycznych
3.1. Sposób wykorzystania danych MARPOR
3.1.1. Efektywna Liczba Kwestii Programowych (ENMI)
3.1.2. Indeks Gallaghera
3.2. Comparative Campaign Dynamics Dataset
3.3. Dane o partiach i kontekście rywalizacji
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4. Tematy programów partyjnych w latach 1991-2019
4.1. Najważniejsze tematy programów partyjnych w latach 1991-2019
4.2. Priorytety programowe w 1991 roku
4.3. Priorytety programowe w 1993 roku
4.4. Priorytety programowe w 1997 roku
4.5. Priorytety programowe w 2001 roku
4.6. Priorytety programowe w 2005 roku
4.7. Priorytety programowe w 2007 roku
4.8. Priorytety programowe w 2011 roku
4.9. Priorytety programowe w 2015 roku
4.10. Priorytety programowe w 2019 roku
4.11. Podsumowanie
Rozdział 5. Wymiar walencyjny
5.1. Odniesienia do walki z korupcją i kompetencji w programach partyjnych
5.2. Odniesienia do własnej kompetencji i uczciwości podczas kampanii wyborczych w latach 2007-2019
5.3. Natężenie kampanii negatywnej w latach 2007-2019
5.4. Podsumowanie ustaleń dotyczących rywalizacji walencyjnej
Podsumowanie
Wykaz tabel
Bibliografia
Indeks nazwisk
Aneks: Wskaźniki makroekonomiczne i społeczne charakteryzujące kontekst
wyborów parlamentarnych
Kod wydawnictwa: 978-83-67450-04-1
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.