Dodano produkt do koszyka

Promocja

JAWNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ FINANSÓW PUBLICZNYCH

JAWNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ FINANSÓW PUBLICZNYCH

red.nauk.ELŻBIETA MALINOWSKA-MISIĄG

Wydawnictwo: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Cena: 30.00 zł 27.00 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8030-073-6

134 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2016

Wstęp

Przejrzystość, utożsamiania z otwartością wobec zamiarów politycznych oraz ich formułowania i realizacji, jest kluczowym elementem dobrego zarządzania. Przejrzystość ta może dotyczyć szerokiego spektrum działalności rządowej.Niniejsze opracowanie skupia się na jednym z jej aspektów - przejrzystości finansów publicznych. O wadze, jaka przywiązywana jest do przejrzystości fiskalnej na świecie, świadczą zarówno działania podejmowane od wielu lat przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, jak i wdrożone w ostatnim czasie inicjatywy, w tym m.in. Global Initiative for Fiscal Transparency.Przejrzystość fiskalna jest ważna przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze, dlatego że ludzie mają prawo wiedzieć, na co ich reprezentanci przeznaczają środki publiczne. Po drugie, ze względu na jej potencjał transformacyjny - gdy rządy publikują więcej informacji na temat działań fiskalnych, obywatele mogą lepiej je kontrolować, co z kolei prowadzi do lepszej rozliczalności pozyskiwania i wydatkowania środków publicznych.W braku przejrzystości finansów publicznych instytucje międzynarodowe dostrzegają jedną z przyczyn ostatnich kryzysów. Zdaniem Międzynarodowego Funduszu Walutowego, brak przejrzystości należał do czynników wpływających na kryzys w Azji i Meksyku. Brak przejrzystości w sporządzaniu rachunków sektora finansów publicznych doprowadził też do przyjęcia Grecji do strefy euro, mimo iż - jak się później okazało - nie spełniała ona kryteriów konwergencji. Problem ten jest o tyle istotny, że Grecja nie pozostaje jedynym krajem stosującym tzw. "sztuczki fiskalne", które zapewne udałoby się wyeliminować za sprawą zwiększenia jawności i przejrzystości finansów publicznych. O znaczeniu jawności i przejrzystości fiskalnej świadczy też to, że prawidłowe i skuteczne decyzje gospodarcze muszą być podejmowane na podstawie wiarygodnych oraz rzetelnych informacji. Warto także podkreślić to, że bardziej przejrzysta polityka fiskalna umożliwia państwu lepszy dostęp do międzynarodowych rynków kapitałowych.Wydaje się jednak, że kwestia jawności i przejrzystości finansów publicznych pozostaje ciągle niedoceniana w naszym kraju. Mimo wielokrotnie powtarzanych postulatów, mających na celu zwiększenie jej zakresu, praktyka często zmierzała w przeciwnym kierunku. Naświetleniu tego problemu służyć miało badanie przeprowadzone w 2015 roku w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (badanie statutowe KZiF/S/11/15). Jego wyniki podsumowuje niniejsza publikacja. Za ciekawe dopełnienie tematu autorzy uznali kwestię dostępu do informacji publicznej, co również znalazło swoje odzwierciedlenie w badaniu.Książka została podzielona na następujące rozdziały:1) Wprowadzenie do problematyki jawności i przejrzystości finansów publicznych, gdzie zdefiniowano to pojęcie, zidentyfikowano teorie ekonomiczne odnoszące się do tej problematyki oraz dokonano przeglądu literatury-2) Standardy i regulacje prawne, gdzie scharakteryzowano standardy międzynarodowe oraz zanalizowano polskie ustawodawstwo w tym zakresie-3) Jawność i przejrzystość finansów publicznych w Polsce - rozdział podsumowujący ocenę instytucji zagranicznych oraz przedstawiający obecny stan jawności i przejrzystości z uwzględnieniem zmian, które zaszły na przestrzeni ostatnich 15 lat-4) Dostęp do informacji publicznej - rozdział zawierający przykłady, które pozwalają zweryfikować sytuację w Polsce-5) Zakończenie - tu zawarto wyniki podsumowujące przeprowadzone badania.Podczas badania korzystano z dotyczącego wskazanej dziedziny dorobku literatury polskiej i zagranicznej, dokumentacji budżetowej (głównie ustaw budżetowych wraz z uzasadnieniem oraz sprawozdań z wykonania budżetu), raportów poświęconych ocenie jawności i przejrzystości finansów publicznych w Polsce, opracowywanych przez instytucje zagraniczne, a także innych informacji dostępnych w Internecie. Aby zweryfikować możliwość dostępu do informacji publicznej, na niewielkiej grupie respondentów przeprowadzono badanie ankietowe służące zobrazowaniu obecnej sytuacji w tym zakresie.SPIS TREŚCIWstęp1. Wprowadzenie do problematyki jawności i przejrzystości finansów publicznych1.1. Zdefiniowanie pojęcia1.2. Odniesienie do teorii ekonomicznych1.2.1. Teoria pryncypała-agenta1.2.2. Asymetria i brak informacji1.2.3. Iluzja fiskalna1.2.4. Hazard moralny1.2.5. Poszukiwanie renty (rent-seeking)1.3. Przegląd literatury1.3.1. Literatura obca1.3.2. Literatura polska2. Standardy i regulacje prawne2.1. Międzynarodowe standardy jawności i przejrzystości finansów publicznych2.1.1. Standardy Międzynarodowego Funduszu Walutowego2.1.2. Standardy OECD2.1.3. Zasady Global Initiative for Fiscal Transparency2.1.4. Oceny International Budget Partnership2.2. Analiza polskiego ustawodawstwa2.2.1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej2.2.2. Ustawa o finansach publicznych2.2.3. Ustawa o dostępie do informacji publicznej2.2.4. Inne ustawy3. Jawność i przejrzystość finansów publicznych w Polsce3.1. Ocena Polski przez instytucje zewnętrzne3.1.1. Ocena Międzynarodowego Funduszu Walutowego3.1.2. Ocena International Budget Partnership3.2. Ewolucja i stan obecny jawności i przejrzystości finansów publicznych3.2.1. Instytucje pozabudżetowe3.2.2. Sektor finansów publicznych3.2.3. Dokumentacja budżetowa4. Dostęp do informacji publicznej - studia przypadków4.1. Ocena Polski przez instytucje zewnętrzne4.2. Ocena stanu dostępu do informacji publicznej4.2.1. Problem z informacjami z warszawskiego ratusza4.2.2. Ukrywanie informacji w lubelskim samorządzie4.2.3. Problem z informacją o dodatkach w słupskim magistracie4.2.4. Rząd nie chce ujawnić kosztu druku e-podręcznika4.2.5. Problem z umowami Sądu Najwyższego4.2.6. Wyniki ankietowe

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel, wykresów i schematów

Kod wydawnictwa: 978-83-8030-073-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl