Dodano produkt do koszyka

Promocja

JAKOŚĆ DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ A JAKOŚĆ ŻYCIA SPOŁECZEŃSTWA - WYBRANE ASPEKTY PRAWNE I SPOŁECZNE

JAKOŚĆ DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ A JAKOŚĆ ŻYCIA SPOŁECZEŃSTWA - WYBRANE ASPEKTY PRAWNE I SPOŁECZNE

red.nauk.EWA JASIUK

Wydawnictwo: WYŻSZA SZKOŁA HANDLOWA W RADOMIU

Cena: 106.90 zł 96.21 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-62491-18-6

534 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2012

Z powyższego przeglądu wyłania się obraz pracy bogatej w różnorodne typy refleksji nad jakością działania administracji i jej wpływem na jakość życia społeczeństwa, w szczególności na obszarze aktywności samorządu terytorialnego i organizacji społeczeństwa obywatelskiego. W samym tytule pracy sygnalizowany jest jej niepełny zakres przedmiotowy - obejmuje ona jeno wybrane aspekty prawne i społeczne omawianych problemów. W wielu opracowaniach widać konstruktywny niepokój poznawczy, świadomość Autorów, że podjęli się badania materii bardzo złożonej, wymagającej jeszcze dalszych, niejednokrotnie wielodyscyplinarnych studiów. To bardzo cenna zaleta pracy. Jej lektura właśnie inspiruje do dalszych dociekań naukowych, tym bardziej, że niektóre z wypowiedzianych przez poszczególnych Autorów opinii prowokują do podjęcia tak potrzebnej w nauce dyskusji. Pobudzają także do pogłębienia dialogu między przedstawicielami różnych dyscyplin naukowych, poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące sposobów zapewnienia oczekiwanej jakości działania administracji publicznej. Zastosowane w pracy podejścia badawcze mają w pełni uświadomiony cel praktyczny, a ich nieuchronny eklektyzm jest ceną, którą warto zapłacić uzyskując niesłychanie rozwinięty zespół twierdzeń dotyczących opisywanej rzeczywistości działania administracji publicznej i wskazań-jak wpływ tych działań na jakość życia społecznego udoskonalić. Jest to więc dzieło o wartości znacznie wykraczającej ponad przeciętny poziom produkcji naukowej, godne szerokiego upowszechnienia w środowiskach ludzi zainteresowanych teorią i praktyką publicznego administrowania.Z recenzji prof. nadzw. UŁ dr. hab. Michała Kasińskiego

SPIS TREŚCI

Andrzej Piekara, Ewa Jasiuk

Słowo wstępne

Część pierwsza

Funkcjonowanie samorządu terytorialnego, a jakość działania administracji publicznej

Rozdział 1Stanisław WójcikSamorząd terytorialny jako miernik jakościpaństwa i społeczeństwa1.1. Współpraca i konflikt1.2. Relacje państwo - samorząd w Europie1.3. Państwo - samorząd w polskim międzywojniu1.4. Polityczne aspekty centralizmu i decentralizacji1.5. Polityczne znaczenie osobowości prawnej1.6. Ogólna filozofia samorządu1.7. Konieczność centralizmu i decentralizacji1.8. Brak samorządu terytorialnego w warunkach centralnegozarządzania1.9. Proces rozwoju władzy lokalnej: koegzystencja i subsydiarnośćRozdział 2Ewa Olejniczak-SzałowskaO potrzebie ochrony prawa do udziału w referendum lokalnym2.1. Referendum lokalne jako wartość wpływająca na jakośćżycia publicznego a zjawiska patologiczne w praktyce referendalnej2.2. Znaczenie i charakter prawa do udziału w referendum lokalnym2.3. Publiczne nawoływanie do nieuczestniczenia w referendum lokalnym jako przejaw naruszania wolności wykonywania prawa2.4. Wnioski de lege ferendaRozdział 3Agata SkórekOdpowiedzialność odszkodowawcza Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej3.1. Konstytucyjna i kodeksowa (cywilnoprawna) podstawa odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego3.2. Zakres podmiotowy odpowiedzialności odszkodowawczej3.3. Przesłanka merytoryczna odpowiedzialności - niezgodnośćz prawem3.4. Szkoda i związek przyczynowy3.5. Szkoda na skutek wydania niezgodnej z prawem decyzji3.6. Szkoda będąca następstwem braku wydania decyzji3.7. Regresowa odpowiedzialność urzędnika za szkody spowodowane jego działaniem3.8. PodsumowanieRozdział 4Andrzej PietrychOdpowiedzialność materialna urzędników za podejmowane decyzje4.1. Wprowadzenie4.2. Odpowiedzialność urzędników - obecny stan prawny4.3. Odpowiedzialność urzędników - nowy stan prawny4.5. ZakończenieRozdział 5Alina WaleniaDziałalność administracji samorządowej Podkarpacia w zakresie podnoszenia konkurencyjności regionu5.1. Wprowadzenie5.2. Ocena działalności władz samorządowych Podkarpaciaw zakresie wdrażania innowacyjnych metod zarządzaniarozwojem lokalnym i regionalnym5.3. Bariery w zakresie rozwoju innowacyjnej administracjisamorządowej5.4. Przygotowanie jednostek samorządu terytorialnegow zakresie tworzenia środowiska innowacyjnego dlasektora małych, średnich przedsiębiorstw5.5. Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z administracją rządową oraz z instytucjami wspierającymi proinnowacyjną politykę rozwoju Podkarpacia5.6. PodsumowanieRozdział 6Monika ChlipałaSamodzielność prawotwórcza gminy w zakresie funkcjonowania jednostek pomocniczych6.1. Samodzielność prawotwórcza gminy6.2. Zakres przedmiotowy statutu jednostki pomocniczej6.3. PodsumowanieRozdział 7Mariusz SzyrskiJakość życia mieszkańca gminy - badanie zabezpieczeń normatywnych7.1. Sprawa informatyzacji w samorządzie terytorialnym7.2. Procedura rejestracji działalności gospodarczej7.3. Podatki i opłaty lokalne7.4. Uwagi końcoweRozdział 8Małgorzata OfiarskaZwiązek jednostek samorządu terytorialnego jako forma współdziałania i potencjalny czynnik dynamizujący rozwój lokalny8.1. Geneza i ewolucja współdziałania jednostek samorządu terytorialnego8.2. Przesłanki współdziałania jednostek samorządu terytorialnego8.3. Związek jako forma publicznoprawna współdziałania jednostek samorządu terytorialnego8.4. Związek międzygminny i związek powiatów jako jednostkisektora finansów publicznych8.5. PodsumowanieRozdział 9Bogusław PrzyworaKonstytucyjna zasada neutralności politycznej urzędników służby cywilnej9.1. Uwagi wprowadzające9.2. Próba sformułowania definicji pojęcia neutralności politycznej9.3. Uwagi końcoweRozdział 10Izabela SeredochaKultura organizacyjna jednostek administracjisamorządowej w ocenie pracowników samorządowych10.1. Wprowadzenie10.2. Istota organizacji publicznych10.3. Istota kultury organizacyjnej10.4. Klasyfikacje kultur10.5. Charakterystyka grupy badawczej10.6. Orientacja na jakość i kreatywność10.7. W stronę kultury klanu10.8. PodsumowanieRozdział 11Tomasz ŚmietankaPolityka społeczna gminy w opinii respondentów na przykładzie gmin: Grójec, Kozienice, Szydłowiec - wybrane aspekty11.1. Wstęp11.2. Metoda badań respondentów11.3. Dostępność respondentów do infrastruktury społecznej gminy11.4. Jakość usług społecznych11.5. Oczekiwane zmiany w finansowaniu usług społecznych11.6. Jakość życia respondentów zależna od gminy11.7. Opinia respondentów z trzech gmin według wybranych cech11.8. PodsumowanieRozdział 12Zbigniew KopaczSkutki prawne publikacji aktów prawa miejscowego12.1. Uwagi ogólne12.2. Wejście w życie aktów prawa miejscowego12.3. Zagadnienie nieretroaktywności aktów prawa miejscowego12.4. Domniemanie powszechnej znajomości prawaRozdział 13Maksym FerencReforma administracji publicznej na Ukrainie -założenia oraz realizacja13.1. Wprowadzenie13.2. Transformacja administracji publicznej na Ukrainiew aspekcie porównawczym13.3. Koncepcja reformowania samorządu na współczesnymetapie - polskie doświadczenia13.4. Priorytety reformy administracji publicznej na UkrainieRozdział 14Ewa JasiukWznowienie postępowania administracyjnego jako proceduralna gwarancja jakości administracji - przegląd orzecznictwa14.1. Uwagi ogólne14.2. Katalog podstaw wznowieniowych14.3. Postępowanie w przedmiocie wznowienia postępowaniai postępowanie wznowieniowe14.4. Wstrzymanie wykonania decyzji14.5. Rozstrzygnięcia wydawane na skutek postępowaniawznowieniowego14.6. ZakończenieCzęść drugaSpołeczeństwo obywatelskie a jakość działania administracjipublicznejRozdział 1Kamil SikoraSamorząd terytorialny a społeczeństwo obywatelskie1.1. Istota społeczeństwa obywatelskiego1.2. Wspólnota samorządowa w Polsce po 1989 roku1.3. Przeszkody w budowie społeczeństwa obywatelskiegow PolsceRozdział 2Jarosław RuszewskiWspółpraca podmiotów ekonomii społecznej i administracji publicznej na rzecz aktywizacji społeczności lokalnych2.1. Pojęcie i rozwój ekonomii społecznej2.2. Przedsiębiorstwo społeczne2.3. Podmioty ekonomii społecznej2.4. Współpraca podmiotów ekonomii społecznej z administracją publiczną2.5. Wnioski końcoweRozdział 3Katarzyna Kłosowska-LasekWpływ nieformalnych działań administracji publicznej na rozwój społeczeństwa obywatelskiego3.1. Pojęcie nieformalnych działań administracji publicznej3.2. Idea społeczeństwa obywatelskiego3.3. Atuty działań nieformalnych w kształtowaniu społeczeństwaobywatelskiegoRozdział 4Iwona WarchołPłaszczyzny konfliktów związanych ze współpracą między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi4.1. Konflikt jako nieunikniony element ludzkiej współpracy4.2. Płaszczyzny współpracy między administracją publicznąa organizacjami pozarządowymi4.3. Ustawowe sposoby rozwiązywania konfliktów w relacjiadministracja publiczna - organizacje pozarządoweRozdział 5Alina MirućSpołeczeństwo obywatelskie a jakość życia obywateli5.1. Wprowadzenie5.2. Kapitał społeczny jako warunek rozwoju społeczeństwaobywatelskiego5.3. Idea społeczeństwa obywatelskiego i jego funkcje5.4. Potrzeby społeczne i ich zaspakajanie5.5. Trzeci sektor5.6. Uwagi końcoweRozdział 6Małgorzata ZakrzewskaRola NGOs i kampanii społecznych w kształtowaniu zaangażowania społecznego6.1. Ilościowe i jakościowe ujęcie III sektora w Polsce6.2. Kampania społeczna jako narzędzie realizacji celówstatutowych NGO6.3. Typologia jakościowa i czasowa kampanii profrekwencyjnych w Polsce6.4. Kampanie profrekwencyjne w Polsce6.5. Przykłady oraz ocena polskich kampanii pro frekwencyjnych6.6. Działalność NGO w zakresie zaangażowania społecznego6.7. PodsumowanieRozdział 7Agnieszka Ziółkowska, Anna GronkiewiczUdział organizacji społecznych w ogólnym postępowaniu administracyjnym, w administracyjnych postępowaniach szczególnych oraz postępowaniu sądowoadministracyjnym jako wyraz instytucjonalizacji społeczeństwaobywatelskiego7.1. Organizacje społeczne - problemy terminologiczne7.2. Znaczenie organizacji społecznych w społeczeństwie obywatelskim7.3. Organizacja społeczna w jurysdykcyjnym postępowaniuadministracyjnym7.4. Organizacja społeczna w postępowaniu podatkowym7.5. Udział organizacji społecznych w postępowaniach administracyjnych szczególnych związanych z procesem inwestycyjno-budowlanym7.6. Organizacja społeczna w administracyjnym postępowaniuegzekucyjnym7.7. Organizacja społeczna w postępowaniu patentowym7.8. Organizacje społeczne w postępowaniu sądowoadministracyjnym7.9. KonkluzjaRozdział 8Katarzyna KokocińskaO partycypacji społecznej na szczeblu samorządowym. Konsultacje społeczne dokumentów strategicznego programowania rozwoju8.1. Potrzeba angażowania społeczności regionalnych i lokalnychw działania na rzecz kształtowania kierunków rozwojuspołeczno-gospodarczego8.2. Dialog społeczny - podstawowe zagadnienia prawne8.3. Zasada partnerstwa i sposób jej realizacji w politycerozwoju społeczno-gospodarczego. Formy dialogu społecznego i obywatelskiego8.4. Partycypacja społeczności regionalnych i lokalnychw kształtowaniu rozwoju regionalnego i lokalnego8.5. PodsumowanieRozdział 9Lech JańczukEklektyczny paradygmat mierników jakości państwa9.1. Zamiast wstępu9.2. Nauki o polityce9.3. Ekonomia9.4. Socjologia9.5. PodsumowanieRozdział 10Bartosz RakoczyRola Państwa i społeczeństwa obywatelskiegow ochronie środowiska - współpraca czy konflikt?10.1. Wstęp10.2. Zadania władz publicznych w zakresie ochrony środowiska10.3. Partycypacja społeczeństwa obywatelskiego w ochronieśrodowiska10.4. Wyważenie zadań władz publicznych i społeczeństwaobywatelskiego w ochronie środowiska10.5. PodsumowanieRozdział 11Kamil Sikora, Anna WąsowskaSamorządność lokalna na przykładzie gminy samorządowej w Szwajcarii11.1. Istota samorządności lokalnej11.2. Rodzaje gmin11.3. Formy demokracji bezpośredniej11.4. Autonomia gmin11.5. Organizacja wewnętrzna gminyNoty o Autorach

Kod wydawnictwa: 978-83-62491-18-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl