Dodano produkt do koszyka

Promocja

INSTYTUCJA PONAGLENIA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM

INSTYTUCJA PONAGLENIA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM

PIOTR KOBYLSKI

Wydawnictwo: INSTYTUT NAUKOWO-WYDAWNICZY SPATIUM

Cena: 57.90 zł 52.11 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu
ISBN: 978-83-66550-87-2
 
316 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
 

Przedmiotem niniejszej pracy jest zagadnienie wyczerpania środków zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym. Prawodawca ustanowił bowiem sekwencję między postępowaniami administracyjnymi, w których podejmowane są akty lub czynności i mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego a postępowaniem sądowoadministracyjnym. Ustawodawca wykształcił regułę, iż postępowanie sądowoadministracyjne nie może stanowić swoistego substytutu dla postępowania administracyjnego.

Celem pracy jest analiza nowej instytucji, która w założeniu projektodawcy miała rozwiać wszelkie wątpliwości, co do toku postępowania administracyjnego. Mowa tu o ponagleniu, którego wpływ na realizację zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym został przedstawiony z punktu widzenia obowiązujących regulacji prawnych, mając na uwadze zmiany, jakie nastąpiły ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania oraz niektórych innych ustaw. Analizie w szczególności poddane zostały skutki wprowadzenia przez ustawodawcę ponaglenia. Niniejsza praca dowodzi, iż wprowadzona nowelizacją Kodeksu postępowania administracyjnego instytucja ponaglenia mająca być jednym ze sposobów realizacji zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym, z jednej strony nie zakończyła dyskusji na temat przewlekłości postępowania i bezczynności organu postępowania, choć wprowadzając nowy środek zaskarżenia uporządkowała tok postępowania administracyjnego, z drugiej strony wzbudziła wątpliwość co do momentu wniesienia skargi na przewlekłość postępowania oraz bezczynność organu postępowania do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W związku z powyższym celem pracy jest także ocena wymagań oraz rekomendacja dalszych kierunków zmian przepisów prawa w celu urzeczywistnienia zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym.

Praca uwzględnia stan prawny na dzień 1 stycznia 2020 r.

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Wstęp

Rozdział I: Zasada szybkości w postępowaniu administracyjnym
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym
1.1.1. Znaczenie szybkości postępowania
1.1.2. Szybkość postępowania w Konstytucji RP i innych przepisach
prawa
1.1.3. Szybkość jako zasada ogólna postępowania administracyjnego
1.2. Urzeczywistnienie zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym
1.2.1. Zadania organu i innych podmiotów w zagwarantowaniu szybkości
postępowania administracyjnego
1.2.2. Instytucje procesowe zapewniające urzeczywistnienie zasady
szybkości w postępowaniu administracyjnym
1.2.3. Inne przepisy prawne umożliwiające realizację zasady szybkości
w postępowaniu administracyjnym
1.3. Zasada szybkości jako skuteczny instrument realizacji innych zasad
ogólnych postępowania administracyjnego
1.3.1. Zasada szybkości a zasada dochodzenia do prawdy obiektywnej
1.3.2. Zasada szybkości a zasada praworządności
1.3.3. Zasada szybkości a zasada pogłębiania zaufania obywateli do
organów państwa
1.4. Skutki procesowe naruszenia zasady szybkości postępowania administracyjnego
1.4.1. Regulacje prawne gwarantujące przeciwdziałanie bezczynności
organu administracji publicznej i przewlekłemu prowadzeniu
postępowania administracyjnego
1.4.2. Środki dyscyplinowania
1.4.2.1. Pojęcie dyscyplinowania
1.4.2.2. Środki dyscyplinowania stron i innych uczestników postę-
powania administracyjnego
1.4.2.3. Środki dyscyplinowania organów postępowania administracyjnego
Podsumowanie

Rozdział II: Instytucja ponaglenia
Wprowadzenie
2.1. Konstrukcja prawna instytucji ponaglenia
2.1.1. Przesłanki wniesienia ponaglenia
2.1.2. Kompetencja organu administracji publicznej
2.1.3. Uzasadnienie jako instrument ograniczający nadużywanie instytucji
ponaglenia przez stronę postępowania administracyjnego
2.2. Skutki wprowadzenia instytucji ponaglenia jako nowego środka zaskarżenia
w postępowaniu administracyjnym
2.3. Rola organu administracji publicznej
2.3.1. Postępowanie organu wyższego stopnia rozpatrującego ponaglenie
2.3.2. Postępowanie organu prowadzącego postępowanie rozpatrującego ponaglenie
2.3.3. Obowiązek organu administracji publicznej odniesienia się do
zarzutów postawionych w ponagleniu
2.4. Instytucja ponaglenia jako nowy środek dyscyplinowania administracji
publicznej
Podsumowanie

Rozdział III: Bezczynność organu postępowania i przewlekłość
postępowania administracyjnego
Wprowadzenie
3.1. Pojęcie bezczynności organu administracji publicznej
3.1.1. Kompetencja organu administracji publicznej
3.1.2. Konstrukcja prawna bezczynności organu administracji publicznej
3.2. Przesłanki powstania stanu bezczynności organu administracji publicznej
w postępowaniu administracyjnym
3.2.1. Naruszenie powinności realizacji kompetencji organu administracji
publicznej
3.2.2. Terminy realizacji kompetencji w postępowaniu administracyjnym
3.2.3. Sygnalizacja a bezczynność w załatwieniu sprawy
3.2.4. Obowiązek działania bez zbędnej zwłoki
3.2.5. Obowiązek realizacji kompetencji do załatwienia sprawy
3.3. Pojęcie przewlekłości postępowania administracyjnego
3.3.1. Konstrukcja prawna przewlekłości postępowania
3.3.1.1. Przewlekłość w wydaniu decyzji administracyjnej
3.3.1.2. Przewlekłość w wydaniu postanowienia w postępowaniu
administracyjnym
3.3.1.3. Przewlekłość w wydaniu innych niż decyzje i postanowienia
aktów bądź czynności z zakresu administracji publicznej
3.4. Odpowiedzialność organów administracji publicznej
3.4.1. Skutki przekroczenia terminów załatwiania spraw
3.4.2. Skutki przewlekłego postępowania administracyjnego
3.5. Zarzut bezczynności organu administracji publicznej oraz przewlekłości
postępowania administracyjnego
3.5.1. Ocena zasadności zarzutu bezczynności organu administracji
publicznej
3.5.2. Ocena zasadności zarzutu przewlekłości postępowania administracyjnego
3.6. Skutki wprowadzenia definicji bezczynności organu administracji
publicznej oraz przewlekłości postępowania administracyjnego
Podsumowanie

Rozdział IV: Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy
administracyjne
Wprowadzenie
4.1. Skarga na bezczynność organu administracji publicznej w postępowaniu
administracyjnym
4.1.1. Przesłanki wniesienia skargi
4.1.2. Konstrukcja skargi
4.1.3. Przesłanki uwzględnienia skargi
4.2. Skarga na przewlekłość postępowania administracyjnego
4.2.1. Przesłanki wniesienia skargi
4.2.2. Konstrukcja skargi
4.2.3. Przesłanki uwzględnienia skargi
4.3. Stanowisko sądów administracyjnych w zakresie skargi na bezczynność
organu administracji publicznej oraz przewlekłość postępowania
administracyjnego
4.4. Postulaty de lege ferenda
4.4.1. Ujednolicenie przesłanek wniesienia ponaglenia na przewlekłe
prowadzenie postępowania
4.4.2. Ujednolicenie wymogów wniesienia skargi na bezczynność organu
administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym
4.4.3. Ujednolicenie wymogów wniesienia skargi na przewlekłość postępowania
administracyjnego
Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia
Akty normatywne
Międzynarodowy akt normatywny
Wspólnotowe akty normatywne
Polskie akty normatywne
Literatura
Encyklika
Przemówienia
Słowniki
Orzecznictwo
Projekty ustaw, uzasadnienie do projektu ustawy
Pismo Prezesa Rady Ministrów
Opinia Biura Analiz Sejmowych
Sprawozdania statystyczne
Informacje o działalności sądów administracyjnych
Dokumenty Rady Europy

Summary

Kod wydawnictwa: 978-83-66550-87-2

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl