Dodano produkt do koszyka

Promocja

HOMERYCKI KLUCZ DO PODEJMOWANIA DZIEJÓW HYBRIS NOMOS POLIS

HOMERYCKI KLUCZ DO PODEJMOWANIA DZIEJÓW HYBRIS NOMOS POLIS

JERZY ONISZCZUK

Wydawnictwo: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Cena: 59.00 zł 53.10 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8030-381-2

323 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020

Powszechnie wskazuje się, że tym, co kształtowało starożytnych Greków, była ich tradycyjna religia bóstw, uznanie dla bohaterów, wspólne obrzędy w miejscach kultów, jak np. Delfy, wspólny język oraz podobne podejście do organizacji politycznej, jaką była polis i obywatelstwa w niej. Zwłaszcza podzielali zapatrywanie na sprawę niezależności polis i wolności obywateli. Stąd owi Grecy bywają opisywani nawet jako "fanatyczni zwolennicy wolności", bez względu na to, czy dana polis zarządzana była w obrębie systemów monarchistycznych, oligarchicznych, demokratycznych czy tyrańskich. Miała ich cechować niechęć do tyranii, miłość do piękna, a później zamiłowanie do filozofowania. Sprawność filozoficzna umożliwiła Grekom wytwarzanie różnych wizji objaśniających, także w dziedzinie sztuki . Zatem początki refleksyjno-racjonalnego myślenia o sprawiedliwości i niesprawiedliwości, o prawie i nieprawości, porządku i nieładzie społecznym, pracy, bogactwie i grabieży, pokoju i wojnie, świe- cie boskim i ludzkim, sensie ludzkiego istnienia i motywach działania człowieka, a wreszcie o pojmowaniu wszechświata zwykle poszukiwane są w słowach filozofów archaicznych , poczynając od najstarszych myślicieli jońskich z VI w. p.n.e. Te poglądy nie pojawiły się jednak w ich głowach nagle, wskutek doświadczenia jakiejś iluminacji.
Wspomnianą intelektualną sprawność do objaśniania poprzedził długotrwały rozwój mityczno-poetyckiej i mądrościowej opowieści o tragedii i trudzie życia, o ludzkich emocjach, a w tym o inicjującym Iliadę gniewie i jego skutkach . To hybris władcy Agamemnona w postaci pozbawienia należnej nagrody bohatera Achillesa i jego gniew przeciw królowi, obok przesądzonej tragedii Troi (Mojra), zbudowały, wydawałoby się, poza Przeznaczeniem (Mojrą) dramat trojański. Oceny zawarte w Iliadzie okazały się znaczące dla namysłu nad fundamentalnymi problemami człowieka, jego życia w społeczeństwie i motywami działań, stosownie do zmieniających się warunków.

SPIS TREŚCI

Prolog

Wstęp

1. Poetyckie porządkowanie świata i myślenia
Refleksja preprawna przedfilozoficzna
1. Wstęp. Archaiczna rewolucja
2. Homer i Hezjod - zamysł twórczy. Znaczenie opowieści aojdos
3. Doskonalenie tekstu mitologicznego i porządkowanie wierzeń
3.1. Wstęp
3.2. Poetyckie systematyzowanie mitów. Bóstwa i człowiek
3.3. Jedność natury i prawa kierującego światem i człowiekiem
3.4. Zasada miary i hybris
4. Przywrócenie ładu wedle koncepcji winnej ofiary
Mit jako preprawo

2. Homer i świat rywalizacji arystokratycznej
Racje tragedii trojańskiej i hybris
1. Wstęp. Poetyckie zamknięcie mitów o herosach
2. Boski teatr spełnienia przeznaczenia bohaterów wojny trojańskiej. Przedfilozoficzny namysł w dramacie Homera
3. Boskie i ludzkie motywy wojny
4. Pokojowe polis źródłem reguł moralnych i prawnych
5. Heroiczny świat rywalizacji. Etyka doskonałości i hybris
5.1. Indywidualistyczna etyka doskonałości bohatera. "Kultura wstydu"
5.2. Arete - ideał etyki greckiej
5.3. Problem naturalnych zasad moralnych, "obłędnej winy" i gniew
6. Klęska zwycięskiej wojny trojańskiej. Następstwa hybris
7. Olimpijski podział władzy i ład prawny. Zakaz samowoli władcy
8. Ostrzegający sens przedarchaicznej myśli - "skały macierzystej". Opanować pożądanie. Zasada umowy jako istota prawa

3. Porządek wszechrzeczy Hezjoda
Praca, władza i bezprawie
1. Wstęp. Zasada możności opisania świata
2. Przedfilozoficzny namysł Hezjoda nad powstaniem uniwersum. Władza sensem teogonii. Teogonia u podstaw kosmologii filozoficznej
3. Rytm przyrody zasadą regulacyjną świata ludzi i ich pracy
4. Arete rzetelnej pracy. Związek pracy z godnością i sprawiedliwością. Nieszczęście niedostatku i sens gospodarstwa
5. Sprawiedliwość, nakaz miary i ostrzeżenie przed nieprawością
6. Możliwość zapobiegnięcia katastrofie. Tożsamość prawa natury ze stanowionym. Kwestia wyboru: podążanie drogą dike lub hybris
7. Polityczny i filozoficzno-prawny sens refleksji nad sprawiedliwością
8. Zakończenie

4. Mądrościowe porządkowanie i filozoficzne podejście do ładu i hybris
1. Mądrościowe myśli. Znaczenie lakonicznych sentencji
1.1. Wstęp
1.2. Dorobek gnomiczny mędrców
1.3. Znaczenie sentencji. Fundamentalność myśli: "znaj umiar"
1.4. Zakończenie
2. Filozoficzno-archaiczne podejście do ładu i hybris. Kryzys moralny
2.1. Wstęp. Filozoficzny sposób myślenia
2.2. Warunki pojawienia się myśli filozoficznej
2.3. Znaczenie tradycji epickiej dla filozofii
2.4. Zagadnienia etyczne w najstarszej filozofii

5. Przeciw hybris - porządkowanie boskich prawodawców. Polis i rządy prawa
Pamięć o Homerze i Hezjodzie
1. Wstęp
2. Prawodawca w polis. Zainicjowanie kultury rządów prawa
3. Grecka obywatelska polis
4. Prawo jako suweren (rządy prawa) w polis
4.1. Ogólna charakterystyka. Wolność i prawo
4.2. Przypadek Krety. Znaczenie Kamiennych Wielkich Inskrypcji
4.3. Ateny. Reformy polityczne i prawne Solona
4.4. Sparta i Wielka Rhetra. Demokracja i tradycja hoplitów
5. Tyrania w polis i hybris
5.1. Wstęp. Ogólna charakterystyka
5.2. Tyrania w Atenach. Klejstenes i uchwała zgromadzenia
6. Zakończenie

6. Hybris wyprawy perskiej
Fundament mitu o niezwykłości demokracji
1. Wstęp
2. Jońskie korzenie konfliktu persko-greckiego. Upadek Jonii
3. Uzasadnienie wyprawy perskiej. Pycha imperium i jego tragedia
4. Niezbywalna wartość wolności i hybris tyranii imperium
5. Klęska perska zapłonem sukcesu demokracji ateńskiej.
Sukcesja hybris
6. Reformy demokracji Efialtesa i Peryklesa

7. Racjonalizacja świata w teatrze
Mit i tragedia
1. Wstęp
2. Rozwój formy dramatu w teatrze
3. Treść mitologicznych zdarzeń pretekstem tragedii debatującej nad rzeczywistością
4. Tragedia Edypa i miasta. Rządy przeznaczenia. Mit prześladowczy
5. Wyprawa siedmiu przeciw Tebom
6. Tebańskie fundamenty tragedii hybris. Epilog peloponeski?
7. Zakończenie


8. Kwestia peloponeskiej hybris
Upadek umiarkowania
1. Wstęp. Pragnienie dominacji polis
2. Spartańska obrona homeryckiej tradycji i wojna peloponeska
3. Nieumiarkowana demokracja ateńska
4. Świątynia w Delfach i jej wyrocznie. Nauka Apollona i jego odpowiedzialność za hybris świątyni
5. Zasady siły. Przemoc i argument prawa
6."Kultura" wojny - upadek zasady "znaj umiar". Zemsta na Sokratesie


Epilog

XXVIII wieków wizji Homera i Hezjoda oraz labirynt hybris

1. Uwagi ogólne
2. Zapętlenie w labiryncie hybris
3. Kryzys i wyrównywanie

Literatura

Kod wydawnictwa: 978-83-8030-381-2

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl