EKOLOGICZNE PODEJŚCIE DO TWORZENIA ŁAŃCUCHA WARTOŚCI - STAN I UWARUNKOWANIA
BARBARA OCICKA, ŁUKASZ MARZANTOWICZ, ANETA PLUTA-ZAREMBA
Wydawnictwo: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Cena: 55.90 zł
50.31 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8030-436-9
252 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
W pierwszej części monografii autorzy przeprowadzili teoretyczny dyskurs dotyczący łańcucha wartości wobec wyzwań ekologicznych. Szereg wartościowych tez i poglądów badaczy przedstawiono w czterech rozdziałach. W rozdziale pierwszym ujęto zagadnienia związane ogólnie ze środowiskowymi uwarunkowaniami zrównoważonego rozwoju, kształtując pogląd na temat ekologizacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem i prowadząc do rozpoznania kwestii świadomości ekologicznej i ekologicznej odpowiedzialności biznesu. Rozdział drugi tej części pracy dotyczy koncepcji łańcucha wartości i potrzeb jego rekonfiguracji wobec wyzwań ekologicznych. Z kolei rozdziały trzeci i czwarty to rozważania dotyczące odpowiednio zewnętrznych i wewnętrznych determinant ekologicznego podejścia do budowania łańcucha wartości.
Druga część monografii oparta została na analizie wyników przeprowadzonego badania. W okresie od listopada 2019 do lutego 2020 roku prowadzono badanie metodą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI - ang. computer-assisted telephone interviewing) z wykorzystaniem kwestionariusza badawczego na próbie badawczej 200 przedsiębiorstw z branży przemysłu i tych określających się jako przedsiębiorstwa logistyczne. Pełną metodykę badania, którego celem było określenie stopnia wdrożenia praktyk prośrodowiskowych przez polskie przedsiębiorstwa oraz wskazanie uwarunkowań ekologicznego podejścia do tworzenia łańcucha wartości, zaprezentowano w rozdziale piątym. Na podstawie wyników badania w rozdziale szóstym przedstawiono i zanalizowano szereg determinant zewnętrznych ekologicznego podejścia do tworzenia łańcucha wartości, nakreślając znaczenie i szeroką dywersyfikację poszczególnych czynników. W rozdziale siódmym dokonano analizy uwarunkowań wewnętrznych w odniesieniu do strategii i systemu zarządzania. Katalog praktyk ekologicznych wdrażanych i realizowanych przez wspomniane przedsiębiorstwa jako wynik badania, uwzględniający stopień ich wdrożenia, omówiono szczegółowo w rozdziale ósmym. Ostatni, dziewiąty, rozdział ma charakter ewaluacji wyników badania. Główny nacisk został tu położony na kwestie wpływu praktyk ekologicznych na efekty środowiskowe i ekonomiczne. Dokonano także oceny ekopraktyk w kontekście łańcucha wartości, by w konsekwencji wskazać rekomendacje wspierające rozwój ekologicznego podejścia do tworzenia współczesnego łańcucha wartości.
Monografię wieńczy zakończenie, w którym autorzy przedstawili szereg wniosków płynących z prowadzonych rozważań, a także z analizy wyników badań empirycznych. W szczególności uzasadniono realność potrzeb zmian w procesie ekologizacji, uwarunkowanych czynnikami zewnętrznymi, oraz wskazano na aspekt uzależnienia ekologizacji łańcucha wartości od rekonfiguracji ukierunkowanej w stronę ekologicznego rozwoju. Nakreślono ponadto konkluzje płynące z dokonanej przez polskie przedsiębiorstwa ewaluacji poziomu wdrożenia i rozwoju praktyk prośrodowiskowych. Uniwersalność wniosków, których zdecydowana większość potwierdza praktyczne możliwości kształtowania ekologicznego łańcucha dostaw, rodzi implikacje dotyczące rozszerzenia badań w zakresie wyznaczenia kierunków dalszego rozwoju łańcuchów wartości (zwłaszcza w dobie globalnej ekologizacji wynikającej również z globalnej dewastacji środowiska naturalnego).
W publikacji skonfrontowano teoretyczne rozważania z rzeczywistością polskiego biznesu. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że wnioski płynące z analizy wyników badania rozczarowują. Ale warto mieć na uwadze, że zekologizowany polski biznes jest raczej na etapie wzrostu - daleko mu do wysokiego stopnia dojrzałości, choć zapewne nawet w tej wstępnej fazie rozwoju może stanowić podstawę kolejnych badań. Rozważania autorów należy traktować jako głos w toczącej się dyskusji na temat ekologizacji przedsiębiorstw, łańcucha wartości, ochrony środowiska i, w efekcie, zrównoważonego rozwoju. Z pewnością poszerzenie badań w zakresie ekologii i biznesu jest wskazane, przestrzeń badawcza w tym obszarze jest bowiem nadal otwarta.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
CZĘŚĆ I
ŁAŃCUCH WARTOŚCI WOBEC WYZWAŃ EKOLOGICZNYCH
ROZDZIAŁ 1
EKOLOGIZACJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ EKOLOGICZNA WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW
1.1. Środowiskowe uwarunkowania zrównoważonego rozwoju
1.2. Ekologia i ekologizacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem
1.3. Świadomość ekologiczna a ekologiczna odpowiedzialność biznesu
1.4. Ekologiczne postulaty w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
BUDOWANIE ŁAŃCUCHA WARTOŚCI WOBEC POSTULATÓW EKOLOGICZNYCH
2.1. Koncepcja łańcucha wartości i jej ewolucja
2.2. Konfiguracja i rekonfiguracja łańcucha wartości
2.3. Ekologia jako stymulanta zmian w łańcuchu wartości
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
ZEWNĘTRZNE DETERMINANTY EKOLOGICZNEGO PODEJŚCIA DO ŁAŃCUCHA WARTOŚCI
3.1. Czynniki zewnętrzne a odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstw
3.2. Prawne i polityczne uwarunkowania rozwoju gospodarki niskoemisyjnej i ekologicznych działań przedsiębiorstw
3.3. Presja społeczna na rozwój ekologicznego podejścia przedsiębiorstw
3.4. Wpływ nowoczesnych technologii na ekologizację działalności przedsiębiorstw
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
WEWNĘTRZNE DETERMINANTY EKOLOGICZNEGO PODEJŚCIA DO ŁAŃCUCHA WARTOŚCI
4.1. Projektowanie i realizacja strategii ekologicznego rozwoju przedsiębiorstwa
4.2. Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na ekorozwój przedsiębiorstwa
4.3. Wdrażanie systemów i narzędzi zarządzania wspierających ekologiczną działalność przedsiębiorstwa
Podsumowanie
CZĘŚĆ II
ŁAŃCUCH WARTOŚCI A EKOLOGICZNE PRAKTYKI PRZEDSIĘBIORSTW W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ EMPIRYCZNYCH
ROZDZIAŁ 5
KONCEPCJA BADAŃ
5.1. Cele badawcze
5.2. Metodyka badań
5.3. Dobór próby badawczej i jej charakterystyka
5.4. Narzędzie badawcze i skala Likerta
ROZDZIAŁ 6
ZEWNĘTRZNE DETERMINANTY EKOLOGICZNEGO PODEJŚCIA DO TWORZENIA ŁAŃCUCHA WARTOŚCI
6.1. Znaczenie czynników ekonomicznych dla ekologicznej postawy przedsiębiorstw
6.2. Wpływ czynników politycznych na ekologizację działalności przedsiębiorstw
6.3. Regulacje prawne a proekologiczne działania przedsiębiorstw
6.4. Wykorzystanie nowoczesnych technologii do ekologizacji działalności przedsiębiorstw
6.5. Kształtowanie ekologicznej postawy przedsiębiorstw przez czynniki socjokulturowe
6.6. Środowiskowe determinanty proekologicznej postawy przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ 7
WEWNĘTRZNE DETERMINANTY EKOLOGICZNEGO PODEJŚCIA DO TWORZENIA ŁAŃCUCHA WARTOŚCI
7.1. Podejście strategiczne przedsiębiorstw do ekologizacji działalności
7.2. Aspekty ekologiczne w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstw
7.3. Systemy i narzędzia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach
ROZDZIAŁ 8
EKOLOGICZNE PRAKTYKI PRZEDSIĘBIORSTW W ŁAŃCUCHU WARTOŚCI
8.1. Zarządzanie zakupami i dostawcami
8.2. Projektowanie i rozwój produktów
8.3. Produkcja
8.4. Logistyka
8.5. Działalność marketingowa i sprzedaż
8.6. Usługi posprzedażowe
8.7. Zarządzanie zasobami ludzkimi
8.8. Technologia
8.9. Infrastruktura i administrowanie
ROZDZIAŁ 9
EWALUACJA EKOLOGICZNEGO PODEJŚCIA PRZEDSIĘBIORSTW
9.1. Wpływ ekologicznych praktyk na efekty działalności przedsiębiorstw
9.2. Ocena ekopraktyk w kontekście łańcucha wartości
9.3. Wnioski i rekomendacje wspierające rozwój ekologicznego podejścia
ZAKOŃCZENIE
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
Załącznik: Kwestionariusz badania
Kod wydawnictwa: 978-83-8030-436-9
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.