DZIAŁANIA CZŁOWIEKA W SYTUACJACH ZAGROŻEŃ ZEWNĘTRZNYCH INNYCH LUDZI
RYSZARD KAŁUŻNY
Wydawnictwo: AKADEMIA WOJSK LĄDOWYCH
Cena: 54.90 zł brutto
- Paczkomaty InPost 16.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-66299-25-2
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2020 |
|
![]() |
W pracy zgromadzono wiedzę o mentalnym przygotowaniu absolwentów szkół średnich do niesienia pomocy innym ludziom w różnych sytuacjach zagrożenia zewnętrznego - wiedza o sprawczym oddziaływaniu szkół ponadgimnazjalnych na kształtowanie kompetencji prospołecznych swoich podopiecznych, a także znaczeniu aktywności społecznej tych młodych ludzi oraz wpływie ich doświadczenia na rozwiązywanie sytuacji trudnych na preferowane przez nich sposoby działań w sytuacjach zagrożeń zewnętrznych innych ludzi. Analizowane wyniki badań dostarczają również odpowiedzi na pytanie, czy płeć i wybór rodzaju studiów różnią młodych ludzi w zakresie działań, gdy zagrożone jest bezpieczeństwo innych. Ponadto w pracy sformułowano zalecenia dotyczące edukacji ukierunkowanej na przygotowanie człowieka do działania w sytuacjach zagrożeń w sposób sprawny i zarazem godziwy. Są to zalecenia oraz propozycje rozwiązań możliwych do wdrożenia w różnego rodzaju szkołach i(lub) na różnych poziomach kształcenia, a także w innych instytucjach o nieformalnych metodach oddziaływania wychowawczego. W monografii poddano analizie działanie człowieka w sytuacjach zagrożeń zewnętrznych innych ludzi. Przedmiot prezentowanych badań ograniczono do 4 kategorii: konieczności udzielenia pomocy innym ludziom bez jednoznacznego określenia stopnia i rodzaju zagrożenia; działań w sytuacji konieczności podjęcia akcji ratowniczej innej osoby zagrożonej utonięciem; sposobów działania, gdy respondent spieszy się na ważne spotkanie i na drodze napotyka groźny wypadek; sposobów działania w symulowanej sytuacji zagrożenia agresją fizyczną innej - obcej osoby.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1
ISTOTA, RODZAJE I CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ ZEWNĘTRZNYCH
1.1. Istota zagrożeń
1.2. Źródła głównych zagrożeń zewnętrznych i ich charakterystyka
1.3. Środki i sposoby zagrożenia
1.4. Współzależność zagrożeń i bezpieczeństwa
Rozdział 2
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA DZIAŁANIA CZŁOWIEKA
W SYTUACJACH ZAGROŻEŃ ZEWNĘTRZNYCH
2.1. Subiektywna ocena obiektywnych zagrożeń
2.2. Działania pomocowe w sytuacjach zagrożeń
2.3. Sytuacyjne determinanty działań prospołecznych
2.4. Osobowościowe przesłanki działań prospołecznych
Rozdział 3
PODSTAWY METODOLOGICZNE PROWADZONYCH BADAŃ
3.1. Podstawy teoretyczne
3.2. Przedmiot i cel badań
3.3. Problemy, hipotezy badawcze i zmienne
3.4. Założenia badawcze
3.5. Metody i narzędzia
3.6. Dobór i charakterystyka badanych osób
Rozdział 4
WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH
4.1. Działania respondentów w sytuacji konieczności udzielenia pomocy innym ludziom
4.1.1. Działania respondentów różniących się wybranym rodzajem studiów
4.1.2. Działania respondentów różniących się płcią
4.1.3. Działania respondentów różniących się profilem ukończonej szkoły
4.1.4. Działania respondentów różniących się aktywnością społeczną
4.1.5. Działania respondentów różniących się częstością rozwiązywania
sytuacji trudnych
4.2. Działania respondentów w sytuacji zagrożenia utonięciem innej osoby
4.2.1. Działania respondentów różniących się wybranym rodzajem studiów
4.2.2. Działania respondentów różniących się płcią
4.2.3. Działania respondentów różniących się profilem ukończonej szkoły
4.2.4. Działania respondentów różniących się aktywnością społeczną
4.2.5. Działania respondentów różniących się częstością rozwiązywania
sytuacji trudnych
4.3. Działania respondentów w sytuacji, gdy spieszą się na ważne spotkanie
i na drodze napotykają groźny wypadek
4.3.1. Działania respondentów różniących się wybranym rodzajem studiów
4.3.2. Działania respondentów różniących się płcią
4.3.3. Działania respondentów różniących się profilem ukończonej szkoły
4.3.4. Działania respondentów różniących się aktywnością społeczną
4.3.5. Działania respondentów różniących się częstością rozwiązywania
sytuacji trudnych
4.4. Działania respondentów w sytuacji zagrożenia agresją fizyczną innych ludzi
4.4.1. Działania respondentów różniących się wybranym rodzajem studiów
4.4.2. Działania respondentów różniących się płcią
4.4.3. Działania respondentów różniących się profilem ukończonej szkoły
4.4.4. Działania respondentów różniących się aktywnością społeczną
4.4.5. Działania respondentów różniących się częstością rozwiązywania
sytuacji trudnych
4.5. Synteza wyników badań - stabilność działań (skutecznych i etycznych
oraz etycznych, choć nie zawsze skutecznych)
4.5.1. Działania respondentów różniących się wybranym rodzajem studiów
4.5.2. Działania respondentów różniących się płcią
4.5.3. Działania respondentów różniących się profilem ukończonej szkoły
4.5.4. Działania respondentów różniących się aktywnością społeczną
4.5.5. Działania respondentów różniących się częstością rozwiązywania
sytuacji trudnych
Rozdział 5
DYSKUSJA WYNIKÓW BADAŃ
5.1. O metodzie badań
5.2. Wybór rodzaju studiów a sposoby działania respondentów
5.3. Płeć, a działania w sytuacjach zagrożeń innych ludzi
5.4. Profil ukończonej szkoły ponadgimnazjalnej, a sposoby działania absolwentów
5.5. Aktywność społeczna młodych ludzi i jej wpływ na działania
w sytuacjach zagrożeń
5.6. Doświadczenia młodych ludzi w rozwiązywaniu sytuacji trudnych,
a sposoby działania w sytuacjach zagrożeń
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Kod wydawnictwa: 978-83-66299-25-2
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.