CZY GŁOSOWANIE JEST RACJONALNĄ DECYZJĄ? ANALIZA PARTYCYPACJI WYBORCZEJ W POLSCE NA TLE WYBRANYCH DEMOKRACJI EUROPEJSKICH
MARTA ŻERKOWSKA-BALAS
Wydawnictwo: SCHOLAR
Cena: 29.40 zł
26.46 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7383-873-4
145 stron
oprawa: miękka
Rok wydania: 2017
Niemal wszystkie demokracje borykają się z problemem malejącego poziomu uczestnictwa wyborczego. Dlaczego jedni ludzie głosują, a inni nie? Znalezienie odpowiedzi na to pytanie stało się jednym z ważniejszych wyzwań stojących przed badaczami nauk politycznych. Istnieje wiele podejść teoretycznych i empirycznych, które mają na celu wyjaśnienie zagadki frekwencji wyborczej.
Omawiana w niniejszej książce teoria racjonalnego wyboru w prosty i intuicyjny sposób wyjaśnia przyczyny absencji wyborczej. Ludzie nie głosują, ponieważ im się to nie opłaca. Koszty, jakie muszą ponieść dokonując wyboru partii, której udzielą poparcia i głosując na nią, przewyższają korzyści płynące z jej wygranej. Niniejsza książka stanowi próbę empirycznego potwierdzenia tej tezy na podstawie danych dotyczących polskich wyborców.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1
Teoria racjonalnego wyboru
1. Pojęcie racjonalności - geneza
2. Założenia teorii racjonalnego wyboru
3. Warunki podejmowania decyzji
4. Motywy decydenta
5. Krytyka socjologiczna teorii racjonalnego wyboru
Podsumowanie
Rozdział 2
Model racjonalnego wyborcy
1. Racjonalna decyzja wyborcza
2. Racjonalny wyborca - model
3. Modyfikacje modelu
Podsumowanie
Rozdział 3
Alternatywne podejścia do badań nad partycypacją
1. Paradygmat socjologiczny
2. Identyfikacja partyjna
3. Relacje między podejściami do wyjaśniania decyzji wyborczej
Podsumowanie
Rozdział 4
Racjonalność wyborców - aspekty metodologiczne
1. Pytania badawcze i hipotezy
2. Strategia badań nad racjonalnością wyborców
3. Modele i dane
Rozdział 5
Racjonalność wyborców - analizy empiryczne
1. Racjonalna decyzja wyborcza - modele bez zmiennych kontrolnych
2. Racjonalna decyzja wyborcza - modele ze zmiennymi kontrolnymi
3. Analizy makro
4. Wyniki analiz
Wnioski
Literatura
Załącznik 1
Opis konstrukcji zmiennych wykorzystanych w analizach
Zmienna zależna
Zmienne niezależne z modelu racjonalnego wyboru
Prawdopodobieństwo wpływu głosu na wynik wyborów
Koszty głosowania
Zmienne kontrolne
Zmienne z poziomu makro
Załącznik 2
Rozkład wybranych zmiennych
Indeks nazwisk
Kod wydawnictwa: 978-83-7383-873-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.