COMPLIANCE W BIURZE RACHUNKOWYM PROCEDURY INSTRUKCJE FORMULARZE wyd.2
EDYTA ZANIEWICZ

Wydawnictwo: WOLTERS KLUWER
Cena: 139.00 zł
109.81 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8328-178-0 276 stron |
|
![]() |
W książce omówiono regulacje prawne kluczowe dla funkcjonowania biura rachunkowego a także wskazano, jak zapewnić ich stosowanie w praktyce. Zaproponowano wdrożenie i wykorzystanie specjalnie opracowanych dokumentów: schematów, oświadczeń, notatek, protokołów, wykazów, dyspozycji.
Przedstawiono także praktyczne instrukcje objaśniające wybrane procedury podatkowe, księgowe i kadrowe oraz przeanalizowano etapy pracy biura, począwszy od nawiązania współpracy z klientem aż do jej zakończenia. Wszystkie te zagadnienia, a także z obszaru AML i whistleblowingu, zostały przystępnie wyjaśnione, z powołaniem orzecznictwa i linii interpretacyjnej organów podatkowych.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I Czym jest compliance
Rozdział II
Compliance w biurze rachunkowym
1. Odpowiedzialność w biurze rachunkowym
1.1. Odpowiedzialność kontraktowa na gruncie Kodeksu cywilnego
1.2. Odpowiedzialność karnoskarbowa na gruncie Kodeksu karnego skarbowego
2. Należyta staranność
2.1. Budowanie świadomości podatkowej przedsiębiorcy
2.1.1. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności
2.1.2. Obowiązek płatności bezgotówkowych, posługiwania się formowym rachunkiem bankowym, biała lista
2.1.3. Obowiązek oznaczania transakcji symbolami GTU, TP, WSTO_EE
2.1.4. Ulga na złe długi
2.1.5. Zasady wystawiania faktur korygujących oraz przygotowywania faktur korygujących do biura rachunkowego
3. Dobre praktyki księgowe
4. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML)
4.1. Obowiązki biura wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu
pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
4.1.1. Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków AML
4.1.2. Wprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej
4.1.3. Dokumentacja dotycząca identyfikacji, oceny i aktualizacji ryzyka związanego z praniem pieniędzy
4.1.4. Obowiązek szkoleniowy
4.2. Środki bezpieczeństwa finansowego (KYC)
4.2.1. Identyfikacja klienta i weryfikacja
4.2.2. PEP - Politically Exposed Persons, eksponowane stanowisko polityczne
4.2.3. Weryfikacja list sankcyjnych
4.3. Monitoring
5. Whistleblowing. Sygnalista w biurze rachunkowym
5.1. Kim jest sygnalista?
5.2. Zakres naruszeń podlegających zgłoszeniu
5.3. Ochrona sygnalisty
5.4. Rodzaje zgłoszeń
5.5. Procedura zgłoszeń wewnętrznych
5.6. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych
6. MDR - Raportowanie schematów podatkowych
przez biura rachunkowe
6.1. Definicja schematu podatkowego
6.1.1. Kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej
6.1.2. Szczególna cecha rozpoznawcza
6.1.3. Inna szczególna cecha rozpoznawcza
6.2. Raportowanie MDR
6.3. Biuro rachunkowe - wspomagający
6.4. Obowiązek raportowania przez biuro rachunkowe
Rozdział III
Procedury księgowe
1. Organizacja współpracy: przedsiębiorca - biuro rachunkowe
1.1. Nawiązanie współpracy
1.1.1. Wykaz dokumentów niezbędnych do podjęcia współpracy
z biurem
1.1.2. Nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym - karta klienta biura rachunkowego
1.1.2.1. Ankieta dotycząca działalności klienta
1.1.2.2. Informacje dotyczące danych finansowych i potrzeb klienta
1.1.3. Procedura przyjęcia klienta biura rachunkowego
1.1.4. Przedstawienie klientowi kluczowych informacji na temat systemu podatkowego
1.1.4.1. Analiza podatków, formy opodatkowania oraz ewidencji rachunkowej
1.1.4.2. Schemat dokumentowania sprzedaży przez czynnych
i zwolnionych podatników VAT
1.1.4.3. Schemat dokumentowania sprzedaży przez zwolnionych podatników VAT
1.2. Zakończenie współpracy
1.2.1. Dyspozycje klienta w związku z rozwiązaniem umowy
1.2.2. Checklista dla księgowego - likwidacja działalności gospodarczej
1.2.3. Checklista dla księgowego - procedura przygotowania dokumentów księgowych do wydania
1.2.4. Protokół wydania dokumentów
2. Procedury księgowe związane z podjęciem współpracy
2.1. Ustalenie zasobów majątkowych firmy
i ich ewidencjonowanie
2.1.1. Towary handlowe. Arkusz spisu z natury
2.1.2. Wyposażenie i inne pozostałe wydatki
2.1.2.1. Protokół wprowadzenia niskocennego prywatnego
składnika majątku do majątku firmy
2.1.3. Środki trwałe
2.1.3.1. Protokół wprowadzenia prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych - nieudokumentowany zakup składnika
2.1.3.2. Protokół wprowadzenia prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych - udokumentowany zakup składnika
2.2. Koszty prowadzenia firmy zarejestrowanej pod adresem zamieszkania
2.2.1. Oświadczenie w sprawie proporcji - działalność gospodarcza
w prywatnej nieruchomości
2.2.2. Oświadczenie dotyczące wysokości księgowanych kosztów utrzymania prywatnej nieruchomości
2.2.3. Oświadczenie dotyczące wysokości księgowanych opłat
za usługi telekomunikacyjne
2.3. Środki trwałe i inne składniki majątku firmy
2.3.1. Oświadczenie w sprawie daty przyjęcia do używania
i amortyzacji środka trwałego
2.3.2. Protokół zlikwidowanych składników majątku
(środków trwałych, wyposażenia)
2.3.3. Oświadczenie w sprawie kwalifikacji wydatków dotyczących środka trwałego remont/ulepszenie
2.3.4. Oświadczenie w sprawie ewidencjonowania zaniechanej inwestycji
3. Stoty i ubytki w towarach
3.1. Protokół braków i odpadów (towarów uszkodzonych lub zniszczonych w czasie transportu lub na skutek utraty pierwotnej wartości użytkowej)
3.2. Protokół przekazania towarów na potrzeby prywatne
(na cele osobiste podatnika lub jego pracowników)
4. Cykliczna obsługa księgowa
4.1. Maił - wskazówki, jak przygotować dokumenty księgowe do biura rachunkowego
4.2. Protokół przyjęcia dokumentów księgowych
4.3. Oświadczenia dotyczące przestrzegania przepisów
4.3.1. Korekta podatku VAT naliczonego w ramach ulgi na złe długi
4.3.2. Korekta podatku PIT w ramach ulgi na złe długi
4.3.3. Transakcje bezgotówkowe powyżej 15 000 zł, split payment, biała lista - monitorowanie sposobu płatności na potrzeby podatku PIT
Rozdział IV
Obsługa kadrowa
1. Dyspozycja zatrudnienia pracownika, zleceniobiorcy lub biorącego dzieło
2. Dyspozycja zgłoszenia do ubezpieczeń zatrudnionego członka rodziny
3. Wniosek o zgłoszenie członków rodziny do NFZ
Rozdział V
Notatki i protokoły służbowe
1. Notatka z rozmowy z klientem biura lub z rozmowy z pracownikiem określonej instytucji
2. Protokół z ustaleń rozstrzygający sposób udokumentowania/zaksięgowania zdarzenia gospodarczego
3. Notatka zawierająca wykaz niezaksięgowanych przez biuro dokumentów wraz z oświadczeniem klienta w sprawie
Bibliografia Spis formularzy Spis schematów Spis screenów
Spis tabel
Kod wydawnictwa: 978-83-8328-178-0
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.