ASPIRACJE MŁODZIEŻY PONADGIMNAZJALNEJ W KONTEKŚCIE ZMIAN SPOŁECZNO-KULTUROWYCH
DANIEL WIŚNIEWSKI
Wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK
Cena: 39.90 zł
35.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7780-435-3
253 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2012
Problematyka aspiracji jest stosunkowo często przedmiotem analiz przedstawicieli nauk społecznych, w tym także pedagogów. Elementem oryginalnym i nowym w recenzowanej książce jest powiązanie aspiracji z dokonującą się zmianą ustrojową w Polsce po 1990 r. oraz jej konsekwencjami dla wielu obszarów życia społecznego. W książce znakomicie zaprezentowane zostały problemy regionu związane głównie z tradycjami i historią regionu, składem etnicznym mieszkańców województwa opolskiego i podwójnym obywatelstwem. Dużym atutem treści zawartych w książce jest objęcie diagnozą dwu pokoleń.Z recenzji dr. hab. Wiesława Sikorskiego, prof. UO
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1
Teoretyczne aspekty aspiracji w kontekście czynników mikrospołecznych
1.1.Pojęcie i rodzaje aspiracji w naukach społecznych
1.1.1.Psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne definicje aspiracji
1.1.2.Rodzaje aspiracji
1.1.3.Aspiracje a wartości
1.2.Mikrospołeczne czynniki warunkujące aspiracje
1.2.1.Determinanty osobowościowe
1.2.2.Poziom aspiracji a środowisko rodzinne
1.2.3.Uwarunkowania szkolne
1.3.Stan badań nad aspiracjami młodzieży
Rozdział 2
Aspiracje a czynniki makrospołeczne
2.1.Aspiracje w kontekście zmiany społeczno-kulturowej
2.1.1.Wpływ globalizacji na postawy młodzieży wobec planów życiowych
2.1.2.Rola i znaczenie nowych mediów
2.1.3.Sytuacja na rynku pracy po wejściu Polski do Unii Europejskiej
2.1.4.Programy edukacyjne w Polsce i Unii Europejskiej
2.2.Aspiracje w kontekście specyfiki regionalnej Opolszczyzny
2.2.1.Historia i tradycje regionu
2.2.2.Migracje ludności na Opolszczyźnie
2.2.3.Strategie rozwoju regionu: kultura, oświata, gospodarka
Rozdział 3
Metodologia badań własnych
3.1.Przedmiot i cel badań
3.2.Problemy i hipotezy robocze
3.3.Zmienne i wskaźniki
3.4.Metody i techniki badawcze
3.5.Teren i organizacja badań oraz zastosowane wskaźniki statystyczne
Rozdział 4
Aspiracje młodzieży szkół ponadgimnazjalnych na Opolszczyźnie - wyniki badań własnych
4.1.Charakterystyka badanych uczniów
4.1.1.Płeć, miejsce zamieszkania i poziom aspiracji badanych uczniów
4.1.2.Ogólna charakterystyka środowiska rodzinnego
4.1.3.Zainteresowania młodzieży
4.1.4.Wartości cenione przez uczniów
4.2.Wymiar aspiracji edukacyjnych i zawodowych na tle środowiska rodzinnego
4.2.1.Sytuacja rodzinna uczniów klas maturalnych a poziom ich aspiracji
4.2.2.Wykształcenie i charakter pracy rodziców a aspiracje ich dzieci
4.2.3.Sytuacja materialna rodziny i jej wpływ na aspiracje ankietowanych uczniów
4.2.4.Oczekiwania edukacyjne rodziców wobec swoich dzieci
4.3.Czynniki zmiany społeczno-kulturowej a aspiracje młodzieży klas maturalnych
4.3.1.Ekonomiczne aspekty transformacji społeczno-kulturowej i ich świadomość wśród młodzieży
4.3.2.Wpływ nowych mediów na kształtowanie się aspiracji badanych uczniów
4.3.3.Wartości istotne dla uczniów przy wyborze zawodu
4.3.4.Młodzież województwa opolskiego po wejściu do UE - realizacja jej zamierzeń, pragnień oraz aspiracji
4.4.Uwarunkowania regionalne a aspiracje młodzieży województwa opolskiego
4.4.1.Rodzaj szkoły oraz miejsce zamieszkania a aspiracje uczniów klas maturalnych na Opolszczyźnie
4.4.2.Poglądy młodzieży w regionie opolskim na przemiany społeczno-kulturowe w kontekście przynależności etnicznej
4.4.3.Kształtowanie się aspiracji uczniów wobec tradycji i wzorów środowiskowych na Opolszczyźnie
4.5.Uwarunkowania szkolne jako wyznacznik poziomu aspiracji edukacyjnych i zawodowych badanych uczniów klas maturalnych
4.5.1.Środowisko szkolne a aspiracje młodzieży
4.5.2.Zajęcia pozalekcyjne w szkołach
4.5.3.Zapoznawanie uczniów z możliwościami dalszej edukacji oraz
rynkiem pracy i zdobyciem odpowiedniego wykształcenia
4.5.4.Wpływ szkoły na kształtowanie się aspiracji edukacyjnych młodzieży
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów
Kod wydawnictwa: 978-83-7780-435-3
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.