WŁADIMIR WYSOCKI - POGRANICZA KULTUROWE
RADOSŁAW SŁAWOMIRSKI
Wydawnictwo: WYŻSZA SZKOŁA BEZPIECZEŃSTWA POZNAŃ
Cena: 69.90 zł brutto
- Paczkomaty InPost 16.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 11.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 17.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 24.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-958874-8-2
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2022 |
|
![]() |
W niniejszej książce zostanie omówiona teoria pogranicza kulturowego
i międzykulturowego oraz zjawisko transgresji kultur. Analiza wybranych utworów Wysockiego pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku tego barda mamy do czynienia z transgresją jednostronną - ukierunkowaną na socrealizm z jego późniejszymi odmianami. Przesłanką do tego jest fakt, iż świat przedstawiony w balladach Wysockiego poprzez współistnienie ze światem realnym
- zanurzonym w socrealistycznej rzeczywistość kulturowej przenikał do współistniejącego z nim świata realnego. Jednakże sama twórczość poety-pieśniarza, zajmującego wobec nurtu oficjalnego duży dystans, nie przejmowała jego założeń ideowych i aksjologicznych. To upoważnia nas do sformułowania pytania o jednostronną transgresję twórczości Wysockiego ukierunkowaną na kulturę radziecką.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1.
Kultura socrealizmu. Oficjalne oblicze
1.1. Geneza i podłoże ideologiczne
1.2. Realizm socjalistyczny - "podstawowa i jedyna metoda twórczości
artystycznej"
Rozdział 2. Kultura nieoficjalna
2.1. Dwubiegunowość kultury rosyjskiej. Samizdat oraz emigracja
i tamizdat
2.1.1. Samizdat i tamizdat
2.1.2. Emigracja rosyjska czasów radzieckich
2.2. Kultura nieoficjalna. Wybrani twórcy i ich utwory
2.2.1. Doktor Żywago Borysa Pasternaka
2.2.2. GUŁag i świadectwo prawdy. Twórczość literacka Aleksandra
Sołżenicyna i Warłama Szałamowa
2.2.3. Proza Gieorgija Władimowa. Wierny Rusłan
2.2.4. Psie Serce oraz Mistrz i Małgorzata Michała Bułhakowa
2.2.5. Moskwa - Pietuszki Winiedikta Jerofiejewa
2.3. "Wolna" publicystyka
Rozdział 3. Sylwetka twórcza Władimira Wysockiego
3.1. Spuścizna Wysockiego
3.2. Rys biograficzny
3.3. Środowisko twórcze
Rozdział 4. Pogranicza u Wysockiego - między polityką, ideologią
i uniwersalną aksjologią
4.1. Zagadnienie pogranicza
4.2. Problemy pogranicza w twórczości Wysockiego
Rozdział 5. Pomiędzy kulturą oficjalną i nieoficjalną
5.1. Motyw miłości
5.2. Motyw ojczyzny - poezja osadzona w rosyjskiej przestrzeni
5.3. Zakazane tematy
5.4. Nadzieja wpisana w twórczość
5.5. Zakazany lot. Na podstawie utworu
5.6. Wojna jako najwyższa próba
5.7. Motyw rywalizacji sportowej
Rozdział 6. Pomiędzy kulturą popularną i wysoką
6.1. Kultura popularna - masowa i kultura wysoka - elitarna
6.2. Pogranicze kultury popularnej i wysokiej
6.3. Język (nie)poetycki poety zwanego "ochrypłym sumieniem Rosji"
6.4. Cykl pieśni błatnych. Specyfika bohatera lirycznego utworów
Wysockiego
6.5. Tematy nieprzystające do popkultury podane w sposób dla niej
właściwy
6.6. Popularność Wysockiego w radzieckiej Rosji i komunistycznej Polsce
6.7. Wysocki jako ikona popkultury
6.8. Współczesny "mezalians" poezji i muzyki
Zakończenie
Kod wydawnictwa: 978-83-958874-8-2
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.