UJĘCIE I WYCENA NABYTEJ WARTOŚCI FIRMY W KONTEKŚCIE UŻYTECZNOŚCI SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
MACIEJ GIERUSZ
Wydawnictwo: UNIWERSYTET GDAŃSKI
Cena: 39.90 zł
35.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8206-035-5
309 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2020
Wartość firmy należy do najbardziej kontrowersyjnych kategorii w ramach prawa bilansowego. Na przestrzeni dziesięcioleci wielokrotnie zmieniało się podejście księgowe do tego składnika aktywów. Popularnymi rozwiązaniami były:
aktywowanie nawet wygenerowanej wewnętrznie wartości firmy,
kompensowanie wartości firmy z kapitałami własnymi bez wpływu na wynik okresu,
amortyzowanie omawianej kategorii przez okres od 4 do 40 lat,
permanentne utrzymywanie jej w bilansie przy wycenie po koszcie historycznym.
Także i obecnie nie ma zgodności między przepisami krajowymi ( ustawa o rachunkowości ) a międzynarodowymi (MSSF, US GAAP). Niniejsze opracowanie ukazuje ewolucję rozumienia czym jest wartość firmy, jak zmieniała się jej wycena na moment początkowego ujęcia i kolejny dzień bilansowy. Te rozważania są punktem wyjścia do analizy na ile obecne rozstrzygnięcia są zgodne z nadrzędnymi zasadami rachunkowości i jakie są tego konsekwencje dla sprawozdawczości podmiotów notowanych na giełdach Polski, Wielkiej Brytanii, USA i Niemiec. Ponadto autor zaproponował własną, autorską koncepcję ujmowania i rozliczania tej kontrowersyjnej kategorii bilansowej.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1. Ewolucja pojęcia wartości firmy oraz jej ujmowania i˙wyceny
1.1. Istota wartości firmy
1.2. Narodziny pojęcia wartości firmy
1.3. Alternatywne koncepcje goodwilla
1.4. Ewolucja ujęcia rachunkowego wartości firmy w˙przepisach amerykańskich
1.5. Zmiany podejścia księgowego do goodwilla w˙regulacjach brytyjskich
1.6. Ujęcie wartości firmy w˙Międzynarodowych Standardach
Rachunkowości (MSR) i˙Międzynarodowych Standardach
Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
1.7. Wartość firmy w˙polskich regulacjach w˙XX wieku
1.8. Podsumowanie
Rozdział 2. Wartość firmy w˙MSSF˙3, wybranych regulacjach krajowych
i˙międzynarodowych
2.1. Ujęcie, wycena i˙prezentacja nabytej wartości firmy według MSSF˙3
2.2. Porównanie rozwiązań MSSF˙3 z˙ustawą o˙rachunkowości
2.3. Porównanie MSSF˙3 z˙przepisami niemieckimi˙- Handelsgesetzbuch (HGB)
2.4. Porównanie rozwiązań MSSF˙3 z˙regulacjami amerykańskimi˙- US˙GAAP
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3. Analiza koncepcyjnej spójności zasad rozpoznawania i˙pomiaru
wartości firmy w˙świetle Założeń Koncepcyjnych oraz MSR/MSSF
3.1. Aktywa według Założeń Koncepcyjnych MSSF
3.2. Pojęcie i˙zakres wartości niematerialnych w˙świetle MSR˙38
3.3. Wartość firmy jako skutek przeszłego zdarzenia
3.4. Wartość firmy jako składnik kontrolowany przez jednostkę
3.5. Wartość firmy jako źródło przyszłych korzyści ekonomicznych
i˙prawdopodobieństwo ich realizacji
3.6. Wiarygodna wycena wartości firmy
3.7. Wartość firmy a˙zasady rachunkowości
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4. Analiza wartości firmy w˙sprawozdaniach finansowych spółek
giełdowych sporządzanych według MSSF i˙US GAAP
4.1. Podmioty objęte badaniem
4.2. Przedmiot i˙ograniczenia badania
4.3. Zakres badania i˙przeprowadzone testy
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5. Prawa do jednostek zależnych jako alternatywa dla˙wartości˙firmy
5.1. Nowe spojrzenie na definicję wartości firmy˙- pojęcie praw
do˙jednostek zależnych
5.2. Wycena "praw do jednostek zależnych" na dzień początkowego ujęcia
5.3. Wycena "praw do jednostek zależnych" na kolejny dzień bilansowy
5.4. Ustalanie wartości "praw do jednostki zależnej" w˙szczególnych przypadkach
5.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów
Załączniki
Załącznik 1. Podmioty zakwalifikowane do badania
Załącznik 2. Zakres badania˙- przykładowe dane podlegające analizie
Kod wydawnictwa: 978-83-8206-035-5
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.