Dodano produkt do koszyka

Promocja

REFORMA RADY BEZPIECZEŃSTWA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH. ANALIZA PROBLEMU REFORMY ZE STANOWISKA PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO

REFORMA RADY BEZPIECZEŃSTWA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH. ANALIZA PROBLEMU REFORMY ZE STANOWISKA PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO

PAWEŁ MACIĄG

Wydawnictwo: STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW WYDZIAŁU PRAWA I ADMINISTRACJI UW

Cena: 69.90 zł 62.91 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-63093-96-9

219 stron
format: B5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2012

Problematyka badawcza podjęta w pracy jest ważna i aktualna. Jednocześnie pozwala na przeprowadzenie odpowiednich studiów porównawczych ze względu na obfitość materiału prawnego i prawniczego istniejącego w tym zakresie. Debata międzynarodowa na temat reformy Rady Bezpieczeństwa, głównego organu ONZ odpowiedzialnego za utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa, toczy się od dawna i stanowi przyczynek do licznych wypowiedzi państw oraz przedstawicieli nauki prawa międzynarodowego i stosunków międzynarodowych. Należy również podkreślić, że propozycje reformy Rady Bezpieczeństwa stanowią najważniejszy element trwającej równolegle dyskusji na szerszy przedmiotowo temat, jakim jest reforma całego systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych.Głównym elementem reformy Rady Bezpieczeństwa jest powiększenie liczby stałych członków z dotychczasowych pięciu (Stany Zjednoczone, Rosja, Chiny, Wielka Brytania i Francja) o kolejne państwa. Głównymi kandydatami są nowe potęgi: Japonia, Indie, Niemcy, Brazylia. Proponowane zmiany dotyczą także sposobu podejmowania decyzji. Obecnie stali członkowie w Radzie Bezpieczeństwa korzystają z prawa weta w sprawach merytorycznych. Liczne propozycje skłaniają się ku temu, aby owo prawo przysługiwało także nowym stałym członkom. (...)Od strony formalnej monografia jest przygotowana starannie - napisana jest dobrym prawniczym językiem, co nie było zbyt łatwe, zważywszy na dość mocne polityczne uwarunkowanie podjętego problemu badawczego.z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Stefana Sawickiego

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział I

Geneza Organizacji Narodów Zjednoczonych1. Westfalski Pokój Kongresowy1.1. Ważniejsze elementy sytuacji międzynarodowej warunkująceustanowienie wieczystego pokoju kongresowego1.2. Postanowienia pokoju westfalskiego1.3. Wydarzenia związane bezpośrednio i pos‘-rednio z upadkiemwestfalskiego pokoju kongresowego1.3.1. Przyznanie monarchom władzy absolutnej1.3.2. Kolonizacja ludności i terytoriów przez mocarstwa europejskie.Powstanie USA1.3.3. Zmniejszenie roli Szwecji jako gwaranta pokoju westfalskiego1.3.4. Rozbiory państwa polskiego (1772, 1793, 1795)1.3.5. Rola Francji2. Wiedeński Pokój Kongresowy2.1. Najbardziej sporny przedmiot negocjacji2.1.1. Sprawa restytucji Polski2.1.2. Sprawa pokonanego Królestwa Saksonii2.2. Odpowiedzialność jednostki i legitymizm2.3. Zachowanie status quo2.4. Powstanie suwerennych państw2.5. Zasada równowagi sil2.6. Konwencje międzynarodowe mające zapobiec wojnieoraz konwencje dotyczące sposobu prowadzenia wojnyi łagodzenia jej skutków2.7. Ewolucja prawa międzynarodowego3. Liga Narodów3.1. Ogólne cele i zasady Ligi Narodów3.2. Struktura i kompetencje Ligi Narodów3.3. Postanowienia Statutu Ligi Narodów dotyczące zachowania pokoju3.4. Zakaz wojny agresywnej3.5. Ważniejsze przyczyny nieskuteczności systemu zachowania pokojui zbiorowego bezpieczeństwa Ligi Narodów3.6. Suwerenna Polska jako immanentna cząstka światowego systemuzachowania pokoju i zbiorowego bezpieczeństwa4. Wydarzenia II wojny światowej ze stanowiska prawa międzynarodowego5. Konferencje i deklaracje5.1. Projekt przyszłego ładu światowego według Orędzia Prezydenta USA,Deklaracji między Sprzymierzeńcami, Karty Atlantyckieji Deklaracji Waszyngtońskiej5.2. Integracja projektów przyszłej organizacji międzynarodowejz planami zwycięskiego zakończenia wojny5.3. Konferencja w San FranciscoRozdział IICharakter prawny i struktura Narodów Zjednoczonych1. Zagadnienia ogólne1.1. Ogólne cele oraz podstawowe zasady zawartew Karcie Narodów Zjednoczonych1.2. Zagadnienia jednoznaczności postanowień KartyNarodów Zjednoczonych w tekstach autentycznych i w przekładach1.3. Suwerenna równość państw członkowskich1.4. Podmiotowość Narodów Zjednoczonych2. Organy główne Narodów Zjednoczonych2.1. Zgromadzenie Ogólne2.2. Rada Bezpieczeństwa2.3. Rada Gospodarcza i Społeczna2.4. Rada Powiernicza2.5. Sekretariat2.6. Międzynarodowy Trybunał SprawiedliwościRozdział IIIMetody zachowania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa stosowane przez Radę Bezpieczeństwa1. Zagadnienia wstępne2. Klasyfikacja metod działalności Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych stosowanych w celu zachowania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa2.1. Komitet Dobrych Usług (the Committee of Good Offices)2.2. Przyjęcie agendy2.3. Działalność Rady Bezpieczeństwa dotycząca terytoriów powierniczych2.4. Siły Pokojowe Narodów Zjednoczonych2.5. Międzynarodowe trybunały karne2.6. Rada Bezpieczeństwa o operacjach pokojowych2.7. Zastosowanie sankcji2.8. Budowa pokoju po konflikcie2.9. Przyjęcie państwa na członka Narodów Zjednoczonych2.10. Non-proliferacja3. Zakres przedmiotowy uchwał Rady Bezpieczeństwa NZ w pierwszymdziesięcioleciu XXI wieku4. Pojęcie "region"5. Systemy prawa i wykonywanie podstawowego celuNarodów ZjednoczonychRozdział IV.Argumenty za reformą i prawnomiędzynarodowe podstawy przeprowadzenia reformy Rady Bezpieczeństwa NZ1. Zagadnienia wstępne2. Argumenty za reformą Rady Bezpieczeństwa NZ3. Postanowienia Karty Narodów Zjednoczonych dotycząceprzeprowadzenia w niej zmian4. Tryb negocjacji i tryb ratyfikacji w procedurze wprowadzania zmianw Karcie Narodów Zjednoczonych5. WnioskiRozdział VProjekty reformy Organizacji Narodów Zjednoczonych,w tym Rady Bezpieczeństwa, w świetle nauki prawa międzynarodowego1. Propozycja zmian oparta na artykule 109 Karty Narodów Zjednoczonych2. Reforma Rady Bezpieczeństwa i innych organów Narodów Zjednoczonychw ramach projektu: Pokój przez Rozbrojenie i Rewizję Karty3. Reforma poprzez głosowanie ważone4. Nowy Akt Polityczny dla Narodów Zjednoczonych5. Poglądy Autorów dotyczące zwiększenia liczby członkówRady Bezpieczeństwa6. Projekt reformy Rady Bezpieczeństwa w zakresie użycia siły7. Zastosowanie sankcji w propozycjach reformy Rady Bezpieczeństwa NZ8. Zastosowanie modelu idealnego dla oceny systemu utrzymywania pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego w celu reformy Rady Bezpieczeństwa NZ9. Projekty zorganizowania alternatywnych systemów pokoju i bezpieczeństwamiędzynarodowego dla systemu Narodów Zjednoczonych10. Zasada suwerennej równości wszystkich państw członkowskich NZa Reforma Rady Bezpieczeństwa11. Reforma Narodów Zjednoczonych, w tym Rady Bezpieczeństwa NZ,w opinii Instytutu Spraw Zagranicznych Chin Ludowych12.Chiny, UE i reforma Rady Bezpieczeństwa NZRozdział VI.Stanowisko państw odnos‘-nie do reformy Rady Bezpieczeństwa Narodów ZjednoczonychI. Stanowisko państw członkowskich połączonych w zespołylub wyrażone przez organ przedstawicielski1. Uchwała Zgromadzenia Ogólnego NZ o przeprowadzeniu reformyRady Bezpieczeństwa NZ2. Rezolucja nr 377 przyjęta 3 listopada 1950 r. przez ZgromadzenieOgólne Narodów Zjednoczonych {Unitingfor Peace)3. Poszerzenie składu Rady Bezpieczeństwa NZ o czterech członków niestałychna mocy uchwały Zgromadzenia Ogólnego, ratyfikowanej zgodniez artykułem 108 Karty Narodów Zjednoczonych4. Propozycje Rady Bezpieczeństwa w zakresie utrzymywania pokojui bezpieczeństwa międzynarodowego5. Prace Otwartej Grupy Roboczej do Spraw Równej Reprezentacjii Powiększenia Składu Rady Bezpieczeństwa NZ6. Stanowisko państw afrykańskich odnośnie do zmiany składuRady Bezpieczeństwa7. Propozycje odnośnie reformy Rady Bezpieczeństwa NZ zgłoszoneprzez Grupę Zjednoczeni dla Konsensusu8. Projekt Grupy G-4 odnośnie do zmian w składzie Rady Bezpieczeństwa NZ9. Projekt reformy Rady Bezpieczeństwa NZ zaproponowany przez Wysoki Panel10. Projekt Sekretarza Generalnego NZ dotyczący usprawnieńw metodzie pracy Rady Bezpieczeństwa NZII. Stanowisko państw zgłoszone indywidualnie1. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Australii2. Stanowisko Brazylii dotyczące reformy Rady Bezpieczeństwa NZ3. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Bułgarii4. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Republiki Czech5. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Danii6. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Ghany7. Stanowisko Indii dotyczące reformy Rady Bezpieczeństwa NZ8. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Indonezji9. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Islandii10. Stanowisko Japonii dotyczące reformy Rady Bezpieczeństwa11. Stanowisko Niemiec dotyczące reformy Rady Bezpieczeństwa12. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Pakistanu13. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Peru14. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Polski15. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Słowenii16. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Szwajcarii17. Oświadczenie Stałego Przedstawiciela Szwecji18. Stanowisko Włoch dotyczące reformy Rady BezpieczeństwaIII. Stanowisko stałych członków Rady Bezpieczeństwa NZ odnośniedo reformy Narodów Zjednoczonych, w tym Rady Bezpieczeństwa1. Stanowisko Chin2. Stanowisko Federacji Rosji3. Stanowisko Francji4. Stanowisko USA5. Stanowisko Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytaniii Irlandii PółnocnejIV. Prace Rady Bezpieczeństwa NZ nad jej reformąZakończenieAneksBibliografiaDokumenty i opublikowane zbiory dokumentów- źródła prawamiędzynarodowegoPodręczniki, monografie, prace zbiorowe, artykuły, recenzje

Kod wydawnictwa: 978-83-63093-96-9

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl