PRZECIW WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
red.LUCYNA FRĄCKIEWICZ
Wydawnictwo: INSTYTUT PRACY I SPRAW SOCJALNYCH
Cena: 84.90 zł
76.41 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-61125-10-5
oprawa: miękka Rok wydania: 2008 |
|
Fragment wstępu
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, jako podstawowe zadanie współcześnie pojmowanej polityki społecznej, stanowi główne motto tej książki. Oczywiście niemożnością jest ukazanie wszystkich aspektów tego bardzo złożonego zjawiska, obejmującego zagadnienia prawne, medyczne, socjologiczne, ekonomiczne, edukacyjne, psychologiczne, organizacyjne i inne.W pracy ukazano różnorodne kwestie kształtujące wykluczenie społeczne i wskazano na środki, które powinny kształtować wzrost aktywności społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Te zadania adresowane są do zakładów pracy, szkół, instytucji pomocy społecznej, społeczności lokalnych, a przede wszystkim do rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Rysuje się tu potrzeba szerokiego doradztwa w rozwiązywaniu trudnych problemów edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających indywidualne cechy niepełnosprawności. Dużą rolę powinna też odegrać likwidacja wielu barier architektonicznych, urbanistycznych, legislacyjnych - a przede wszystkim zmiana nastawienia społeczeństwa do osób niepełnosprawnych oraz utworzenie spójnego, przejrzystego systemu prawnego, gwarantującego szeroko rozumiane bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych narażonych na wykluczenie społeczne.Zespół autorski byłby niezwykle usatysfakcjonowany, gdyby jej odbiorcami byli politycy, władze centralne i samorządowe różnych szczebli, a także studenci nauk społecznych, którzy w swej przyszłej pracy dążyliby do integracji osób niepełnosprawnych z całym społeczeństwem, zapobiegając tym samym wykluczeniu społecznemu.
SPIS TREŚCI
Rozdział I
Lucyna FrąckiewiczNIEPEŁNOSPRAWNI - WYKLUCZENI I OSAMOTNIENIBibliografia
Rozdział II
Bożenna Balcerzak-ParadowskaZNACZENIE RODZINY DLA JAKOŚCI ŻYCIA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ1. Rodziny z osobami niepełnosprawnymi. Charakterystyka demograficzna i społeczno-ekonomiczna2. Dzieci w rodzinach osób niepełnosprawnych3. Warunki życia rodzin z osobą niepełnosprawną3.1. Aktywność zawodowa3.2. Dochody rodzin z osobą niepełnosprawną4. Sytacja dzieci niepełnosprawnych w rodzinie5. Pomoc rodziny w usprawnieniu i integracji osoby niepełnosprawnej6. WnioskiBibliografia
Rozdział III
Bożenna KołaczekINTEGRACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W MIEJSCU PRACY1. Wstęp2. Postrzeganie niepełnosprawnych pracowników przez pracodawców3. Integracja społeczno-zawodowa w pracy w ocenie osób niepełnosprawnych4. Integracja pracowników niepełnosprawnych w miejscu pracy w ocenie pracowników sprawnych5. WnioskiBibliografiaRozdział IVIwona PoliwczakPRACA W ŻYCIU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH. ZNACZENIE ORAZ POWODY I NEGATYWNE ASPEKTY POZOSTAWANIA BEZ PRACY1. Wstęp2. Praca w życiu osób niepełnosprawnych3. Główne przyczyny i negatywne konsekwencje pozostawania bez pracy4. PodsumowanieBibliografiaRozdział VAndrzej BarczyńskiPRACA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH1. Aktywność zawodowa osób niepełnosprawnych2. Realne bariery wstrzymujące aktywizację zawodową niepełnosprawnychWnioski końcoweBibliografiaRozdział VIMirosław Czapka, Urszula KontnyZNACZENIE ZAKŁADÓW PRACY CHRONIONEJ W WALCE Z WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCHPodsumowanieBibliografiaRozdział VIIMarek ŻakUPADKI OSÓB STARSZYCH JAKO PRZYCZYNA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI1. Epidemiologia i definicja upadku2. Przyczyny upadków osób starszych3. Zapobieganie upadkomBibliografiaRozdział VIIIMarek NiezabitowskiPRZECIWDZIAŁANIE WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH Z DEMENCJĄ. MODEL AMERYKAŃSKI PLACÓWEK CAŁODOBOWYCH1. Wstęp2. Główne cele w terapii demencji3. Poszanowanie tożsamości pensjonariuszy i domowy klimat placówki4. Dostępność i informacyjna czytelność kluczowych miejsc5. Przestrzenie otwarte na zewnątrz budynku placówki6. Miejsca publiczna i prywatne7. Strefy aktywności społecznej w placówce opiekuńczej8. Zróżnicowanie funkcji stref aktywności w placówce9. Miejsca wizyt10. System kształcenia architektów a projektowanie placówek dla osób starszych z demencjąBibliografiaRozdział IXAntonina OstrowskaREHABILITACJA SPOŁECZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCHBibliografiaRozdział XJoanna KonarskaINNY - NIE ZNACZY GORSZY1. Uwagi wstępne2. Niepełnosprawność w kontekście "inności"3. Niepełnosprawność i edukacja4. Normalizacja życia w pełnej integracjiBibliografiaRozdział XIEwa WapiennikUBEZWŁASNOWOLNIENIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ - OCHRONA CZY PRZYCZYNA WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGOBibliografiaCytowane dokumentyRozdział XIIWiesława WalkowskaBARIERY W READAPTACJI OSÓB NIESŁYSZĄCYCH1. Edukacja niesłyszących - uwarunkowania historyczne2. Problemy niesłyszących na rynku pracy3. Wybrane formy aktywności - życie kulturalne osób niesłyszącychBibliografiaRozdział XIIIMałgorzata Baron-WiaterekPRAWNE PODSTAWY PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCHBibliografiaRozdział XIVElżbieta TrafiałekKSZTAŁCENIE ASYSTENTÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH1. Wstęp2. Niepełnosprawność jako problem społeczny3. Asystent osoby niepełnosprawnej jako jeden z nowych zawodów w pomocy społecznej4. System kształcenia asystentów osób niepełnosprawnych5. Założenia programowe - cele kształcenia6. Asystent osoby niepełnosprawnej w programach aktywizacyjnych7. ZakończenieBibliografiaRozdział XVMałgorzata SatołaKWALIFIKACJE NAUCZYCIELI DO PRACY Z UCZNIAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI1. Uwagi wstępne2. Kształcenie nauczycieli3. Awans zawodowy nauczycieli4. Wynagradzanie nauczycieli5. Kwalifikacje nauczycieli szkół specjalnych BibliografiaRozdział XVIAnna WolniaczykEDUKACJA ARTYSTYCZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCHBibliografiaRozdział XVIIWiesława Szlachta, Edyta Świątczak-GurzędaJESTEŚMY WŚRÓD WAS - MY I NASZA SZTUKABibliografiaRozdział XVIIIAnna Firkowska-MankiewiczEDUKACJA - NARZĘDZIEM PRZECIW WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH1. Wprowadzenie2. Normalizacja - integracja - włączanie3. Czy edukacja integracyjna prowadzi do edukacjiwłączającej?4. Edukacja dla osób niepełnosprawnych - polskie realiaBibliografiaRozdział XIXJerzy KrzyszkowskiORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE USŁUGAMI OPIEKUŃCZYMI W EUROPIE1. Definicja usług opiekuńczych2. Usługi opiekuńcze a odmienne welfare state regimes3. Sposoby zwiększania podazy usług opiekuńczych wkrajach Unii Europejskiej4. Ewolucja od nieformalnej do formalnej pomocy5. Wnioski z analizy usług opiekuńczych w krajach UEBibliografiaRozdział XXHalina MisiewiczINSTYTUCJE POMOCY SPOŁECZNEJ W PRZECIWDZIAŁANIU WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH1. Uwagi wstępne2. Omówienie wyników badania - wybrane zagadnieniaPodsumowanieBibliografiaSUMMARY
Kod wydawnictwa: 978-83-61125-10-5
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.