Dodano produkt do koszyka

Promocja

PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI PRZEZ KIEROWCÓW A WYPADKI DROGOWE

PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI PRZEZ KIEROWCÓW A WYPADKI DROGOWE

MARIA HALINA BIELA-WARENICA

Wydawnictwo: KUL

Cena: 39.90 zł 35.91 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8061-958-6

205 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Nadrzędnym celem niniejszej pracy (zgodnie z psychologiczną teorią decyzji) jest przedstawienie struktury zadań decyzyjnych w sytuacji ruchu drogowego, istotnych cech decydenta kierowcy oraz wykonywanych przez niego czynności w procesie rozwiązywania zadań decyzyjnych.
Podstawowy cel tego opracowania dotyczy szczegółowego opisu i analizy poszczególnych etapów procesu decyzyjnego kierowcy.
Kolejny sformułowany cel to uporządkowanie i wzbogacenie wiedzy psychologicznej o procesach przeddecyzyjnych i decyzyjnych kierowców.
Intencją jest także zaakcentowanie oraz podkreślenie roli, jaką w bez-niecznym prowadzeniu pojazdu odgrywają dyspozycje poznawcze, decyzyjne oraz cechy osobowości kierowcy.
Analiza nieprawidłowości w stawianiu diagnozy decyzyjnej oraz omówienie błędów decyzyjnych, m.in. redukcji złożoności zadań decyzyjnych, włączanie hipotez nienależących do ustalonego uprzednio zbioru (określanego w literaturze przedmiotu jako H), to następny cel tej monografii.
Zasadnicza koncepcja książki wiąże się także z podkreśleniem roli poprawnego przebiegu poszczególnych etapów procesu decyzyjnego w bezpiecznym prowadzeniu pojazdu oraz opisem pułapek poznawczych w procesie generowania heurystyk decyzyjnych przez kierowców (nadmierna pewność siebie, nadmierny optymizm, iluzja kontroli).
Podsumowaniem treści tej publikacji jest zaakcentowanie i uwypuklenie znaczenia zarządzania ryzykiem wypadkowym przez kierowcę oraz roli kompensacji w bezpiecznym prowadzeniu pojazdu.
Przedstawiona w tym opracowaniu szczegółowa analiza procesu podejmowania decyzji przez kierowców pozwoli określić, jakie czynniki wpływają na to, że kierowca swoim zachowaniem kompensuje braki w systemie ruchu drogowego, obniżając ogólny poziom ryzyka w systemie, a jakie sprawiają, że niebezpieczne zachowanie się kierowcy addytywnie zwiększa ryzyko wypadku.

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

ROZDZIAŁ 1. Ryzyko i decyzje ryzykowne
1.1. Psychologiczne podejście do ryzyka
1.2. Ryzyko jako jeden z głównych wyznaczników decyzji w ruchu drogowym

ROZDZIAŁ 2. Czynniki środowiskowe (zadaniowe i pozazadaniowe) w ruchu drogowym. Struktura zadań decyzyjnych kierowcy
2.1. Czynniki środowiskowe decyzji podejmowanych przez kierowcę - system ruchu drogowego
2.2. Struktura zadań decyzyjnych rozwiązywanych przez kierowców w ruchu drogowym
2.3. Cele kierowcy jako decydenta

ROZDZIAŁ 3. Czynniki osobowe w procesie podejmowania decyzji przez kierowców
3.1. Procesy poznawcze kierowcy i ich znaczenie w podejmowaniu decyzji
3.2. Cechy osobowości i ich rola w procesie podejmowaniadecyzji przez kierowców

ROZDZIAŁ 4. Proces podejmowania decyzji przez kierowców
4.1. Etapy procesu decyzyjnego kierowców
4.1.1. Procesy przeddecyzyjne kierowców w sytuacji ruchu drogowego
4.1.1.1. Tworzenie subiektywnej reprezentacji zadania decyzyjnego w ruchu drogowym
4.1.1.2. Przewidywanie warunków determinujących wyniki decyzji kierowców w sytuacji ruchu drogowego
4.1.1.2.1. Diagnoza stawiana przez kierowcę w otwartej sytuacji decyzyjnej
4.1.1.2.2. Redukcja złożoności zadań decyzyjnych w ruchu drogowym
4.1.1.2.2.1. Redukcja złożoności zadań decyzyjnych stosowana przez kierowców w trudnych, ekstremalnych, traumatycznych sytuacjach ruchu drogowego
4.1.1.2.2.2. Stres a redukcja złożoności zadań decyzyjnych w ruchu drogowym
4.1.1.2.2.3. Emocje kierowcy a redukcja złożoności zadań decyzyjnych
4.1.1.2.2.4. Zmęczenie kierowcy a redukcja złożoności zadań decyzyjnych
4.1.1.2.2.5. Prowadzenie pojazdu pod wpływemalkoholu a redukcja złożoności zadań decyzyjnych
4.1.1.3. Wartościowanie wyników podejmowanych przez kierowców decyzji
4.1.2. Etap stricte decyzyjny - formułowanie przez kierowców alternatyw i ich konsekwencji Wybór alternatywy w otwartych zadaniach decyzyjnych
4.1.2.1. Formułowanie alternatyw w otwartych zadaniach decyzyjnych kierowców
4.1.2.2. Dynamika zadań decyzyjnych w ruchu drogowym i jej wpływ na formułowanie alternatyw i wybór alternatywy
4.1.2.3. Stosowane przez kierowców strategie rozwiązywania zadań decyzyjnych w ruchu drogowym

ROZDZIAŁ 5. Wypadki drogowe jako skutki popełnianych błędów oraz nieprawidłowych decyzji kierowców
5.1. Pojęcia i definicje wypadku drogowego
5.2. Niemal wypadki, kolizje i wypadki drogowe jako wynik popełnienia błędów przez kierowców
5.3. Poprawność poszczególnych etapów procesu decyzyjnego kierowców a bezpieczeństwo w ruchu drogowym
5.3.1. Dynamika ruchu drogowego i jej wpływ na proces tworzenia przez kierowcę subiektywnej reprezentacji zadania decyzyjnego
5.3.2. Probabilistyczne diagnozy sytuacji decyzyjnej w ruchu drogowym i ich wpływ na statystyki wypadkowe
5.3.3. Wartościowanie wyników zadania decyzyjnego kierowcy w świetle bezpieczeństwa ruchu drogowego
5.3.4. Pułapki poznawcze związane z tworzeniem heurystyk w zadaniach decyzyjnych kierowców i ich wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym

ROZDZIAŁ 6. Zarządzanie ryzykiem decyzyjnym przez kierowców.
Osobowe uwarunkowania podwyższonego ryzyka wypadkowego.
Trafność prognostyczna metod badania kierowców
6.1. Uwarunkowania podwyższonego ryzyka wypadkowego kierowców wynikające z odchyleń w zakresie procesów poznawczych
6.2. Temperamentalne uwarunkowania podwyższonego ryzyka wypadkowego kierowców
6.3. Osobowościowe uwarunkowania podwyższonego ryzyka wypadkowego kierowców
6.4. Trafność prognostyczna metod badania kierowców i jej wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Możliwości adaptacyjne i kompensacyjne kierowcy

Zakończenie

Bibliografia

Kod wydawnictwa: 978-83-8061-958-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl